Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 25. december 2024
< sekcia Ekonomika

Švajčiarsky veľvyslanec v SR: Odborné vzdelanie nie je druhotriedne

Na archívnej snímke veľvyslanec Švajčiarskej konfederácie na Slovensku Alexander Wittwer. Foto: TASR - Branislav Račko

Hoci systém odborného vzdelávania vo Švajčiarsku nemožno preniesť jedna k jednej, niektoré jeho kľúčové vlastnosti dali inšpiráciu na reformu slovenského systému duálneho vzdelávania, tvrdí SFIVET.

Košice 2. marca (TASR) – Stredné odborné vzdelávanie nie je druhotriedne a ekonomické prostredie ukazuje, že bude hrať čoraz väčšiu rolu. V súvislosti s výberom školy a profesie mladých ľudí to zdôraznil švajčiarsky veľvyslanec v SR Alexander Wittwer.

"Vo Švajčiarsku má odborné vzdelávanie a príprava slušnú prestíž a reputáciu. Približne dve tretiny mladých ľudí si volia práve tento smer. Veríme, že jeden z dôvodov, prečo sa Švajčiarsku darí v konkurencieschopnosti a inováciách a má relatívne nízku nezamestnanosť, je práve dobre vybudovaný systém vzdelávania," uviedol dnes veľvyslanec v Košiciach. Daný systém pritom umožňuje švajčiarskym stredoškolákom, ktorí začínajú ako učni, pokračovať v prípadnom ďalšom štúdiu na univerzite.

V košickej Kunsthalle veľvyslanec navštívil Burzu príležitostí, na ktorej sa žiakom základných škôl dnes prezentujú stredné odborné školy z východu Slovenska. Podujatie je jedným z vyvrcholení štvorročného projektu Odborné vzdelávanie a príprava pre trh práce, ktorý končí tento mesiac. Projekt financovaný prostredníctvom Švajčiarskeho finančného mechanizmu mal predstaviť švajčiarsky model duálneho vzdelávania a preniesť niektoré skúsenosti do slovenských reálií.



"Aj keď systém odborného vzdelávania vo Švajčiarsku nie je možné preniesť jedna k jednej, niektoré jeho kľúčové vlastnosti dali inšpiráciu na reformu slovenského systému duálneho vzdelávania," uviedol Erik Swars zo Švajčiarskeho federálneho inštitútu pre odborné vzdelávanie a prípravu (SFIVET). Podľa jeho slov ide najmä o aktívne zapojenie sa firiem do systému výučby.

"Je to veľmi výhodné aj pre firmy. Verejnosť vníma veľmi pozitívne, keď firma ponúka žiakom príležitosti, navyše zamestnávateľ si pripraví študenta presne podľa svojich potrieb a v neposlednom rade už žiaci na praxi dokážu zamestnávateľovi zarábať," priblížil tri piliere, prečo švajčiarski zamestnávatelia radi využívajú duálny systém.

Adaptovanie švajčiarskeho modelu na Slovensku mal na starosti Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV). Jeho riaditeľ Michal Bartók ho hodnotí ako jeden z úspešnejších, ktorý prináša aj praktické riešenia. "Projekt končí, ale aktivity sa stávajú súčasťou škôl. Jeho výsledky priniesli konkrétnu pridanú hodnotu a preto ho môžeme vnímať ako kroky na ceste za skvalitňovaním školstva. Napokon webová platforma na úspech stredných odborných škôl v procese verejného obstarávania je jedným z jasných dôkazov," povedal.



Projekt odštartoval v roku 2012. V spolupráci s 20 školami a ich partnerskými zamestnávateľmi sa podarilo zanalyzovať päť študijných a učebných odborov. Išlo o odbory elektrotechnika, technická a aplikovaná chémia, potravinárstvo, stavebníctvo, geodézia a kartografia i ekonomika a organizácia, obchod a služby II. So švajčiarskym partnerom SFIVET sa potom adaptoval spôsob spolupráce, metodiky a analýzy medzi jednotlivými subjektmi odborného vzdelávania a prípravy.

"V rámci projektu boli zapojené školy vybavené technikou aj spotrebným materiálom a boli vyškolení majstri odborného výcviku - jednak z týchto, ale ďalších stredných odborných škôl na Slovensku," priblížil Bartók. Pripomenul, že slovenský systém duálneho vzdelávania je postavený na rakúskom a nemeckom systéme, ale využité know-how je práve zo Švajčiarska.

Podľa veľvyslanca Wittwera je Švajčiarsko napriek končiacemu projektu pripravené aj naďalej zdieľať skúsenosti v rámci odborného vzdelávania so slovenskými expertmi.