Novela zákona je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní na ministerstve dopravy, následne by ju mala schvaľovať vláda.
Autor TASR
Bratislava 17. mája (TASR) - Po tom, čo rezort dopravy predstavil návrh, ktorým chce úplne liberalizovať trh staníc technickej kontroly (STK), odborníci apelujú najmä na bezpečnosť na cestách. Novela zákona je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní na ministerstve dopravy, následne by ju mala schvaľovať vláda.
"Úplná liberalizácia trhu logicky predstavuje zvýšenie ohrozenia bezpečnosti cestnej premávky. Neúmerné budovanie nových kontrolných staníc môže zapríčiniť, že po cestách začnú jazdiť technicky nespôsobilé vozidlá," myslí si predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej.
Ako ďalej uviedol vo svojom stanovisku, liberalizácia neznamená, že sa to odzrkadlí aj na vyššej kvalite služieb. Podľa Mateja neplatí, že keď sa trh úplne otvorí, zároveň pôjde hore kvalita služieb, skôr sa môže rozpútať cenová vojna na úkor skutočnej kontroly.
"Nespochybniteľne práve technické kontroly sú neoddeliteľným ohnivkom reťaze bezpečnosti na cestách. Orgány štátnej správy sa dnes dostávajú do protirečiacej pozície. Na jednej strane ministerstvo vnútra komunikuje štatistiku nehodovosti a hovorí o aktivitách smerujúcich k jej ďalšiemu zlepšeniu. Na strane druhej ministerstvo dopravy prichádza s návrhom, ktorý bude mať presne protichodný efekt," myslí si Matej.
IDH navrhuje ísť cestou rovnakých podmienok pre všetkých. Podľa Mateja ak majú vzniknúť nové stanice, nech ponúkajú všetky typy služieb. To znamená vykonávať STK aj na kamiónovú dopravu a autobusy, nielen sa zamerať na osobné vozidlá, čo je najľahšia a najlacnejšia časť požadovaných služieb.
Inštitút tiež navrhuje, aby sa vytvorili také podmienky, ktoré sieť rozšíria určeným spôsobom zabezpečujúcim doplnenie staníc tam, kde je to potrebné, ale so zachovaním účinného štátneho dozoru. "Zvýšenie počtu staníc nie je zlou myšlienkou, ale realizujme to až vtedy, keď z trhu vymiznú čierne ovce a všetky stanice budú dodržiavať predpísané štandardy," uzatvára Matej.
"Úplná liberalizácia trhu logicky predstavuje zvýšenie ohrozenia bezpečnosti cestnej premávky. Neúmerné budovanie nových kontrolných staníc môže zapríčiniť, že po cestách začnú jazdiť technicky nespôsobilé vozidlá," myslí si predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej.
Ako ďalej uviedol vo svojom stanovisku, liberalizácia neznamená, že sa to odzrkadlí aj na vyššej kvalite služieb. Podľa Mateja neplatí, že keď sa trh úplne otvorí, zároveň pôjde hore kvalita služieb, skôr sa môže rozpútať cenová vojna na úkor skutočnej kontroly.
"Nespochybniteľne práve technické kontroly sú neoddeliteľným ohnivkom reťaze bezpečnosti na cestách. Orgány štátnej správy sa dnes dostávajú do protirečiacej pozície. Na jednej strane ministerstvo vnútra komunikuje štatistiku nehodovosti a hovorí o aktivitách smerujúcich k jej ďalšiemu zlepšeniu. Na strane druhej ministerstvo dopravy prichádza s návrhom, ktorý bude mať presne protichodný efekt," myslí si Matej.
IDH navrhuje ísť cestou rovnakých podmienok pre všetkých. Podľa Mateja ak majú vzniknúť nové stanice, nech ponúkajú všetky typy služieb. To znamená vykonávať STK aj na kamiónovú dopravu a autobusy, nielen sa zamerať na osobné vozidlá, čo je najľahšia a najlacnejšia časť požadovaných služieb.
Inštitút tiež navrhuje, aby sa vytvorili také podmienky, ktoré sieť rozšíria určeným spôsobom zabezpečujúcim doplnenie staníc tam, kde je to potrebné, ale so zachovaním účinného štátneho dozoru. "Zvýšenie počtu staníc nie je zlou myšlienkou, ale realizujme to až vtedy, keď z trhu vymiznú čierne ovce a všetky stanice budú dodržiavať predpísané štandardy," uzatvára Matej.