Nemecké automobilky majú obavy z protekcionizmu v USA. Podľa šéfa BDI je dôležité, aby Trump neizoloval ekonomiku USA, ináč sa môže stať, že to bude mať vážne dôsledky aj pre globálnu ekonomiku.
Autor TASR
,aktualizované Berlín 9. novembra (TASR) - Víťazstvo Donalda Trumpa v amerických prezidentských voľbách vyvolalo znepokojenie medzi nemeckými priemyselníkmi, ktorí netušia akým smerom sa teraz Spojené štáty budú uberať. Informovala o tom agentúra DPA.
"Pocit neistoty v (nemeckom) priemysle je obrovský," povedal šéf Federácie nemeckého priemyslu (BDI) Ulrich Grillo. Podľa neho je dôležité, aby Trump neizoloval ekonomiku USA, ináč sa môže stať, že to bude mať vážne dôsledky aj pre globálnu ekonomiku.
"Nikto netuší, čo sa udeje v nasledujúcich mesiacoch," dodal šéf Nemeckej priemyselnej a obchodnej komory (DIHK) Martin Wansleben. Upozornil, že tisícky nemeckých firiem pôsobia na území USA. Teraz dúfajú, že budúca americká vláda neohrozí doterajšiu medzinárodnú spoluprácu.
Teraz.sk prináša všetky dôležité informácie ohľadne výsledkov prezidentských volieb v USA: ONLINE: Víťazom amerických prezidentských volieb sa stal Donald Trump
Práve nemecké podniky patrili k významným stúpencom dohody o voľnom obchode medzi Európskou úniou a USA, známou aj ako TTIP. Naopak, podľa víťaza prezidentských volieb v USA Donalda Trumpa dohody o voľnom obchode oberajú Američanov o pracovné miesta.
"Donald Trump zaujal počas predvolebnej kampane voči voľnému obchodu skeptický postoj," uviedol Grillo, podľa ktorého by však Spojené štáty mali ďalej podporovať otvorený trh. "Všetko ostatné bude americkej ekonomike škodiť," dodal.
Wansleben zasa poukázal na to, že otvorená americká ekonomika je kľúčová pre nemecké firmy. Ako dodal, od exportu do USA je v Nemecku závislých takmer milión pracovných miest.
Nemecké Združenie automobilového priemyslu (VDA) aj generálny riaditeľ najväčšej európskej automobilky Volkswagen vyjadrili obavy, že víťazstvo Donalda Trumpa v amerických prezidentských voľbách môže mať negatívny vplyv na ich firmy. Informovala o tom agentúra Reuters.
Trump totiž v kampani hrozil zavedením cla na dovoz áut z Mexika, aby ochránil miesta v amerických továrňach. To môže prinútiť nemeckých výrobcov áut, aby zvážili ďalšie investície do rozšírenia svojich závodov v Mexiku.
VDA, ktoré zastupuje výrobcov áut aj ich dodávateľov, vrátane automobiliek BMW, Volkswagen, jeho dcér Porsche a Audi, a tiež Daimler, materský koncern Mercedes-Benz, už varovalo pred protekcionizmom po nástupe nového prezidenta v USA.
Podľa VDA sú namieste obavy, že USA na čele s Trumpom sa podobne ako Čína sústredia najmä na svoju ekonomiku na úkor medzinárodného obchodu a vzťahov.
Európsky automobilový akciový index sa do 11.57 SEČ prepadol o 2,6 % a "prekonal" aj širší európsky akciový index, ktorý v reakcii na voľby klesol o 0,5 %.
Nemecké automobilky pritom v uplynulých rokoch investovali obrovské sumy do vybudovania tovární v Mexiku, kde sú náklady na výrobu nižšie a zároveň môžu odtiaľ vyvážať autá do USA bez cla.
Do roku 2020 by mali automobilky v Mexiku zvýšiť svoju kapacitu tak, že každé štvrté vozidlo vyrobené v Severnej Amerike zíde z ich výrobných liniek. Na porovnanie, v roku 2016 to bolo každé šieste auto, uviedla prieskumná spoločnosť IHS.
Ale po tom, ako Ford oznámil, že presunie celú výrobu menších vozidiel z USA do Mexika, Trump vyhlásil, že ak zvíťazí vo voľbách, bude na automobilky vyvíjať tlak, aby zmenili smer.
Nemecká BMW pritom v júni oznámila, že do roku 2019 investuje vyše 2 miliardy eur do novej továrne v mexickom San Luis Potosi, ktorá by mala vyrábať 150.000 vozidiel ročne.
Audi v septembri začalo s výstavbou továrne v San José Chiapa, neďaleko mesta Puebla, kde plánuje vyrábať elektrickú aj benzínovú verziu svojho modelu Q5.
Daimler vlani oznámil, že od roku 2018 začne v Mexiku vyrábať autá Mercedes-Benz v továrni, ktorú buduje spoločne s alianciou Renault-Nissan.
"Rétorika v súvislosti s výrobou v Mexiku, obchodné tarify a potenciálne zhoršenie spotrebiteľskej dôvery pravdepodobne ovplyvnia dopyt po autách aj akcie automobiliek," uviedla v analýze spoločnosť Evercore ISI.
"Pocit neistoty v (nemeckom) priemysle je obrovský," povedal šéf Federácie nemeckého priemyslu (BDI) Ulrich Grillo. Podľa neho je dôležité, aby Trump neizoloval ekonomiku USA, ináč sa môže stať, že to bude mať vážne dôsledky aj pre globálnu ekonomiku.
"Nikto netuší, čo sa udeje v nasledujúcich mesiacoch," dodal šéf Nemeckej priemyselnej a obchodnej komory (DIHK) Martin Wansleben. Upozornil, že tisícky nemeckých firiem pôsobia na území USA. Teraz dúfajú, že budúca americká vláda neohrozí doterajšiu medzinárodnú spoluprácu.
Teraz.sk prináša všetky dôležité informácie ohľadne výsledkov prezidentských volieb v USA: ONLINE: Víťazom amerických prezidentských volieb sa stal Donald Trump
Práve nemecké podniky patrili k významným stúpencom dohody o voľnom obchode medzi Európskou úniou a USA, známou aj ako TTIP. Naopak, podľa víťaza prezidentských volieb v USA Donalda Trumpa dohody o voľnom obchode oberajú Američanov o pracovné miesta.
"Donald Trump zaujal počas predvolebnej kampane voči voľnému obchodu skeptický postoj," uviedol Grillo, podľa ktorého by však Spojené štáty mali ďalej podporovať otvorený trh. "Všetko ostatné bude americkej ekonomike škodiť," dodal.
Wansleben zasa poukázal na to, že otvorená americká ekonomika je kľúčová pre nemecké firmy. Ako dodal, od exportu do USA je v Nemecku závislých takmer milión pracovných miest.
Nemecké automobilky majú obavy z protekcionizmu v USA po nástupe D.Trumpa
Nemecké Združenie automobilového priemyslu (VDA) aj generálny riaditeľ najväčšej európskej automobilky Volkswagen vyjadrili obavy, že víťazstvo Donalda Trumpa v amerických prezidentských voľbách môže mať negatívny vplyv na ich firmy. Informovala o tom agentúra Reuters.
Trump totiž v kampani hrozil zavedením cla na dovoz áut z Mexika, aby ochránil miesta v amerických továrňach. To môže prinútiť nemeckých výrobcov áut, aby zvážili ďalšie investície do rozšírenia svojich závodov v Mexiku.
VDA, ktoré zastupuje výrobcov áut aj ich dodávateľov, vrátane automobiliek BMW, Volkswagen, jeho dcér Porsche a Audi, a tiež Daimler, materský koncern Mercedes-Benz, už varovalo pred protekcionizmom po nástupe nového prezidenta v USA.
Podľa VDA sú namieste obavy, že USA na čele s Trumpom sa podobne ako Čína sústredia najmä na svoju ekonomiku na úkor medzinárodného obchodu a vzťahov.
Európsky automobilový akciový index sa do 11.57 SEČ prepadol o 2,6 % a "prekonal" aj širší európsky akciový index, ktorý v reakcii na voľby klesol o 0,5 %.
Nemecké automobilky pritom v uplynulých rokoch investovali obrovské sumy do vybudovania tovární v Mexiku, kde sú náklady na výrobu nižšie a zároveň môžu odtiaľ vyvážať autá do USA bez cla.
Do roku 2020 by mali automobilky v Mexiku zvýšiť svoju kapacitu tak, že každé štvrté vozidlo vyrobené v Severnej Amerike zíde z ich výrobných liniek. Na porovnanie, v roku 2016 to bolo každé šieste auto, uviedla prieskumná spoločnosť IHS.
Ale po tom, ako Ford oznámil, že presunie celú výrobu menších vozidiel z USA do Mexika, Trump vyhlásil, že ak zvíťazí vo voľbách, bude na automobilky vyvíjať tlak, aby zmenili smer.
Nemecká BMW pritom v júni oznámila, že do roku 2019 investuje vyše 2 miliardy eur do novej továrne v mexickom San Luis Potosi, ktorá by mala vyrábať 150.000 vozidiel ročne.
Audi v septembri začalo s výstavbou továrne v San José Chiapa, neďaleko mesta Puebla, kde plánuje vyrábať elektrickú aj benzínovú verziu svojho modelu Q5.
Daimler vlani oznámil, že od roku 2018 začne v Mexiku vyrábať autá Mercedes-Benz v továrni, ktorú buduje spoločne s alianciou Renault-Nissan.
"Rétorika v súvislosti s výrobou v Mexiku, obchodné tarify a potenciálne zhoršenie spotrebiteľskej dôvery pravdepodobne ovplyvnia dopyt po autách aj akcie automobiliek," uviedla v analýze spoločnosť Evercore ISI.