Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 22. december 2024Meniny má Adela
< sekcia Ekonomika

Obchvat Prešova má byť dokončený na jar v roku 2023

Na snímke štvrtý zľava minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd) spolu s hosťami počas poklepania základného kameňa úseku R4 Prešov, severný obchvat, prvá etapa vo Veľkom Šariši 30. júla 2019. Foto: TASR - Maroš Černý

Na trase 4,3 kilometra dlhej rýchlostnej sa nachádza viac ako 1100 metrov dlhý tunel Bikoš a tri mosty v celkovej dĺžke takmer 900 metrov.

Veľký Šariš 30. júla (TASR) – Slávnostným poklepaním základného kameňa ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom (Most-Híd), generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jánom Ďurišinom a ďalšími hosťami sa v utorok pi Prešove začala výstavba rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat, prvá etapa. Nový, 4,3 kilometra dlhý úsek rýchlostnej cesty skráti čas potrebný na prejazd o približne deväť minút. Rýchlostná cesta má byť dokončená na jar v roku 2023.

"Keď som nastúpil do funkcie, tak tretie najväčšie mesto na Slovensku nemalo žiadny obchvat a tranzitná doprava nielen z východu na západ, ale aj zo severu na juh viedla stredom Prešova. Som rád, že okrem diaľnic na severe alebo juhu Slovenska sa nám darí riešiť aj problémy v Prešove. Sami to dobre vidíte aj v regióne, že vybudovať jednu diaľnicu, pripraviť projekty a vysúťažiť je veľmi zložitý proces," povedal Érsek.

"Súčasné vedenie rezortu dopravy odpolitizovalo diaľničnú výstavbu a stavia sa tam, kde je to najviac potrebné. Teda nielen na severe alebo západe, ale aj na východe a juhu Slovenska," doplnil podpredseda Národnej rady SR Béla Bugár (Most-Híd).

Na snímke v popredí minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd) spolu s hosťami počas príhovoru v rámci poklepania základného kameňa úseku R4 Prešov, severný obchvat, prvá etapa vo Veľkom Šariši 30. júla 2019.
Foto: TASR – Maroš Černý


"Veľakrát v posledných rokoch Prešovčania počúvali o prísľuboch, že sa táto trasa začne budovať. A ja som rád, že práve my sme obhájili túto cestu a začína sa jej výstavba," povedal Ďurišin.



Generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav-SK Marián Moravčík vysvetlil, že v úvode výstavby musia zrealizovať prekládky inžinierskych sietí. Trasou totiž vedie plyn a vedenie vysokého napätia. "Plyn môžete prekladať až po zime. To znamená, že teraz budeme čakať. Takisto koniec stavby máme na marec a v marci musia byť hotové asfalty. Prerábame celý harmonogram tak, aby sme o šesť mesiacov skrátili lehotu výstavby. Pretože aj pre nás ako zhotoviteľa je to výhodnejšie," vysvetlil Moravčík.

Na snímke vľavo minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd) spolu s hosťami počas brífingu v rámci poklepania základného kameňa úseku R4 Prešov, severný obchvat, prvá etapa vo Veľkom Šariši 30. júla 2019.
Foto: TASR - Maroš Černý


"V každom prípade určite tlak verejnosti zabral a urobil svoje. Ak by nebola ochota, asi by ten tlak nebol vypočutý. Som veľmi rada, že bola aj ochota zo strany vlády riešiť túto komunikáciu. Samozrejme aj od občanov, že vyvíjali ten tlak a neustúpili, kým neboli prísľuby, že sa cesta začne stavať," dodala primátorka Prešova Andrea Turčanová na margo petície, ktorú vyzbierali ľudia v regióne za riešenie dopravnej situácie.

Na trase 4,3 kilometra dlhej rýchlostnej sa nachádza viac ako 1100 metrov dlhý tunel Bikoš a tri mosty v celkovej dĺžke takmer 900 metrov. Takmer polovica z celkovej dĺžky úseku tak ide v mimoriadne náročnom teréne. Projektovaná intenzita po dokončení celého severného obchvatu Prešova je viac ako 16.000 automobilov za 24 hodín a vodiči by mali vďaka novej rýchlostnej ceste ušetriť za rok približne 62.000 kilometrov.

Zhotoviteľom úseku je združenie firiem Váhostav – SK a TuCon, ktoré vyhrali súťaž s najnižšou cenou 142.876.816 eur.