Podľa informácii TASR môže byť problémom účasť dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou.
Autor TASR
Viedeň/Bratislava 2. septembra (TASR) – Neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult v tendri na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne podalo námietku proti jeho výsledku.
„Po konzultácii vnútri nášho konzorcia sme sa rozhodli podať námietku. Urobili sme tak 29. augusta. Do uzavretia procesu vyhodnocovania a rozhodovania o našej námietke nebudeme komentovať argumenty,“ potvrdil pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Reming Consult Slavomír Podmanický.
Podľa informácii TASR môže byť problémom účasť dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou. Vo víťaznom konzorciu je aj spoločnosť Valbek, s.r.o., ktorá je dcérskou firmou Valbek CZ. Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu PRODEX, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Tectum. PRODEX na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby. Jej konateľ Ľubomír Turinič je z výsledku tendra sklamaný, no nepredpokladá spoluprácu s víťazom. „Tak ako naše konzorcium predpokladám, že aj víťazné konzorcium má striktne rozdelené práce na štúdii uskutočniteľnosti. Takže nepredpokladám oslovenie od víťazného konzorcia na spoluprácu,“ povedal Turinič pre TASR.
Spôsob výberu kritizujú aj odborníci z oblasti stavebníctva. "Je pre mňa zarážajúce, že víťazom sa mohlo stať také konzorcium, ktorého členom je spoločnosť Valbek, s.r.o. Podľa mojich informácií táto spoločnosť nemá nič dočinenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila," povedal pre TASR generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.
Konateľ spoločnosti Valbek, s.r.o., Eduard Manco potvrdil, že sú súčasťou víťazného konzorcia. "Konzorciu bolo oznámené, že sme ako uchádzači predložili ponuku, ktorá bola vyhodnotená ako technicky a ekonomicky najvýhodnejšia, a že je zámerom podpísať s konzorciom zmluvu," napísal v stanovisku pre TASR s dôvetkom, že obstarávanie stále prebieha a ďalšie informácie môže poskytnúť len obstarávateľ. Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger. Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy a predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice. Podľa Koczkáša je uvedená cena veľmi nízka až nereálna.
Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.
Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.
Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť 6 miliárd eur. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.
Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ-DS a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej, upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.
„Po konzultácii vnútri nášho konzorcia sme sa rozhodli podať námietku. Urobili sme tak 29. augusta. Do uzavretia procesu vyhodnocovania a rozhodovania o našej námietke nebudeme komentovať argumenty,“ potvrdil pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Reming Consult Slavomír Podmanický.
Podľa informácii TASR môže byť problémom účasť dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou. Vo víťaznom konzorciu je aj spoločnosť Valbek, s.r.o., ktorá je dcérskou firmou Valbek CZ. Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu PRODEX, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Tectum. PRODEX na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby. Jej konateľ Ľubomír Turinič je z výsledku tendra sklamaný, no nepredpokladá spoluprácu s víťazom. „Tak ako naše konzorcium predpokladám, že aj víťazné konzorcium má striktne rozdelené práce na štúdii uskutočniteľnosti. Takže nepredpokladám oslovenie od víťazného konzorcia na spoluprácu,“ povedal Turinič pre TASR.
Spôsob výberu kritizujú aj odborníci z oblasti stavebníctva. "Je pre mňa zarážajúce, že víťazom sa mohlo stať také konzorcium, ktorého členom je spoločnosť Valbek, s.r.o. Podľa mojich informácií táto spoločnosť nemá nič dočinenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila," povedal pre TASR generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.
Konateľ spoločnosti Valbek, s.r.o., Eduard Manco potvrdil, že sú súčasťou víťazného konzorcia. "Konzorciu bolo oznámené, že sme ako uchádzači predložili ponuku, ktorá bola vyhodnotená ako technicky a ekonomicky najvýhodnejšia, a že je zámerom podpísať s konzorciom zmluvu," napísal v stanovisku pre TASR s dôvetkom, že obstarávanie stále prebieha a ďalšie informácie môže poskytnúť len obstarávateľ. Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger. Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy a predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice. Podľa Koczkáša je uvedená cena veľmi nízka až nereálna.
Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.
Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.
Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť 6 miliárd eur. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.
Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ-DS a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej, upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.