Podľa predsedu SNS sa tak zlikvidovalo zdravé konkurenčné prostredie.
Autor TASR
Bratislava 19. januára (TASR) - Rozhodnutie ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD) o zrušení štátnych InterCity (IC) vlakov medzi Bratislavou a Košicami bolo podľa Slovenskej národnej strany (SNS) veľkou chybou. "Najviac to opäť pocítia občania. Tým sa cesta nielen časovo predlžuje, ale je aj menej komfortná," myslí si predseda národniarov Andrej Danko.
Tým, že vláda ustúpila súkromnému českému dopravcovi RegioJet, vytvorila podľa neho súkromný monopol v oblasti, kde má mať zastúpenie aj štát. "Štát sa zbavil toho, čo bolo dobré a dobrým hospodárením sa mohlo dostať aj do čiernych čísel," tvrdí Danko.
Zlikvidovalo sa takto podľa neho zdravé konkurenčné prostredie, čo môže mať neskôr dopad aj na cenotvorbu, v smere zvyšovania cien. "SNS nemá nič proti podnikaniu zahraničných spoločností na Slovensku - ale v tomto prípade mohli obe existovať paralelne na jednom trhu," dodal v stanovisku Danko.
Štátne IC vlaky skončili v pondelok (18.1.), rozhodnutie o tom padlo vlani v decembri. "Štát na tejto trase v pravidelných dvojhodinových intervaloch garantuje vypravenie rýchlikov, ktoré zabezpečujú dopravnú obslužnosť územia aj so všetkými sociálnymi zľavami. Nie je úlohou štátu podnikať v službách, kde nedokáže generovať dlhodobú udržateľnosť podnikania," vysvetlil vtedy hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zdôvodnila svoj krok tým, že v tejto oblasti nedokáže naplniť očakávania akcionára pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú IC vlaky produkujú. "Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel," argumentoval generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor.
Rušenie štátnych IC vlakov nebude podľa RegioJetu v žiadnom prípade znamenať, že by firma zostala na trase Bratislava - Košice sama. "Naopak, prevažná väčšina, približne 80 % cestujúcich na tejto trase jazdí rýchlikmi ZSSK, v ktorých pre približne polovicu zákazníkov platí štátom platená možnosť cestovať zadarmo. ZSSK tak zostáva na trhu v pozícii výrazného dominanta a bude pre RegioJet predstavovať priamu konkurenciu," vysvetľoval situáciu hovorca súkromného dopravcu Aleš Ondrůj s tým, že štát prevádzkovanie rýchlikov navyše dotuje.
Tým, že vláda ustúpila súkromnému českému dopravcovi RegioJet, vytvorila podľa neho súkromný monopol v oblasti, kde má mať zastúpenie aj štát. "Štát sa zbavil toho, čo bolo dobré a dobrým hospodárením sa mohlo dostať aj do čiernych čísel," tvrdí Danko.
Zlikvidovalo sa takto podľa neho zdravé konkurenčné prostredie, čo môže mať neskôr dopad aj na cenotvorbu, v smere zvyšovania cien. "SNS nemá nič proti podnikaniu zahraničných spoločností na Slovensku - ale v tomto prípade mohli obe existovať paralelne na jednom trhu," dodal v stanovisku Danko.
Štátne IC vlaky skončili v pondelok (18.1.), rozhodnutie o tom padlo vlani v decembri. "Štát na tejto trase v pravidelných dvojhodinových intervaloch garantuje vypravenie rýchlikov, ktoré zabezpečujú dopravnú obslužnosť územia aj so všetkými sociálnymi zľavami. Nie je úlohou štátu podnikať v službách, kde nedokáže generovať dlhodobú udržateľnosť podnikania," vysvetlil vtedy hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zdôvodnila svoj krok tým, že v tejto oblasti nedokáže naplniť očakávania akcionára pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú IC vlaky produkujú. "Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel," argumentoval generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor.
Rušenie štátnych IC vlakov nebude podľa RegioJetu v žiadnom prípade znamenať, že by firma zostala na trase Bratislava - Košice sama. "Naopak, prevažná väčšina, približne 80 % cestujúcich na tejto trase jazdí rýchlikmi ZSSK, v ktorých pre približne polovicu zákazníkov platí štátom platená možnosť cestovať zadarmo. ZSSK tak zostáva na trhu v pozícii výrazného dominanta a bude pre RegioJet predstavovať priamu konkurenciu," vysvetľoval situáciu hovorca súkromného dopravcu Aleš Ondrůj s tým, že štát prevádzkovanie rýchlikov navyše dotuje.