Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy pripravil vlastnú interaktívnu mapu, kde zhrnul všetky získané údaje o jednotlivých úsekoch ciest. Mapa je od stredy dostupná na internete.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 22. novembra (TASR) – O väčšine z vyše 80 kilometrov pripravovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest za približne 20 miliárd eur nedáva štát ľuďom dostatočné informácie a reálne termíny ich výstavby či dokončenia. Myslia si to predstavitelia Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO).
Pripravili preto vlastnú interaktívnu mapu, kde zhrnuli všetky získané údaje o jednotlivých úsekoch ciest. Napríklad o intenzitách dopravy, o stupňoch prípravy daných ciest aj s vlastnými odhadmi ich reálneho začiatku výstavby a dokončenia. Mapa je od stredy dostupná na internetovej stránke cesty.ineko.sk a inštitút ju chce pravidelne aktualizovať a pridávať do nej ďalšie informácie.
"Sme, žiaľ, v situácii, že ministerstvo a diaľničná spoločnosť zlyhávajú v transparentnosti a v poskytovaní základných informácií o takto dôležitých projektoch. Tak sme sa rozhodli, pokiaľ to bude nutné, túto transparentnosť aspoň sčasti nahradiť," uviedol analytik INEKO Ján Kovalčík na stredajšej tlačovej konferencii v Bratislave.
Ak by totiž podľa neho mali byť štátom a Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) prezentované termíny diaľnic reálne, tak by v rokoch 2020 až 2027 musela NDS viac ako strojnásobiť počet aj celkovú dĺžku projektov, ktoré majú byť vo výstavbe. "Čo je úplne vylúčené. Bolo by to vylúčené aj v prípade, keby išlo o profesionálne, špičkovo riadenú spoločnosť," dodal Kovalčík.
Napríklad na úseku diaľnice D1 Turany – Hubová a úseku D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto politici podľa INEKO konečne priznávajú reálne termíny dokončenia, inde však podľa analytikov ďalej živia nesplniteľné očakávania. Pri úseku D1 Turany – Hubová predpokladá NDS začiatok výstavby na konci roka 2020 a dokončenie v roku 2026. Pri úseku D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto je odhadovaný začiatok výstavby v roku 2021 a dokončenie v roku 2024.
Inštitút chce preto touto mapou podporiť verejnú diskusiu, a to aj o naliehavosti výstavby jednotlivých úsekov. Paradoxne by sa totiž podľa INEKO slabo vyťažené úseky R2 pri Rimavskej Sobote či R7 pri Dunajskej Strede mali stavať skôr ako oveľa naliehavejšie úseky na severe Slovenska.
Tie sa však pre zanedbanie prípravy v uplynulých rokoch podľa analytikov ani objektívne skôr stavať nedajú. Prehnaná pozornosť venovaná zatiaľ nepotrebným úsekom však podľa INEKO ich vyhliadky ďalej zhoršuje. "Chýba jasná, otvorená prioritizácia projektov," zdôraznil Kovalčík. Podobný projekt, teda interaktívnu mapu, by chcelo INEKO v budúcnosti urobiť aj pre cesty prvej triedy a pre železničnú sieť.
Pripravili preto vlastnú interaktívnu mapu, kde zhrnuli všetky získané údaje o jednotlivých úsekoch ciest. Napríklad o intenzitách dopravy, o stupňoch prípravy daných ciest aj s vlastnými odhadmi ich reálneho začiatku výstavby a dokončenia. Mapa je od stredy dostupná na internetovej stránke cesty.ineko.sk a inštitút ju chce pravidelne aktualizovať a pridávať do nej ďalšie informácie.
"Sme, žiaľ, v situácii, že ministerstvo a diaľničná spoločnosť zlyhávajú v transparentnosti a v poskytovaní základných informácií o takto dôležitých projektoch. Tak sme sa rozhodli, pokiaľ to bude nutné, túto transparentnosť aspoň sčasti nahradiť," uviedol analytik INEKO Ján Kovalčík na stredajšej tlačovej konferencii v Bratislave.
Ak by totiž podľa neho mali byť štátom a Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) prezentované termíny diaľnic reálne, tak by v rokoch 2020 až 2027 musela NDS viac ako strojnásobiť počet aj celkovú dĺžku projektov, ktoré majú byť vo výstavbe. "Čo je úplne vylúčené. Bolo by to vylúčené aj v prípade, keby išlo o profesionálne, špičkovo riadenú spoločnosť," dodal Kovalčík.
Napríklad na úseku diaľnice D1 Turany – Hubová a úseku D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto politici podľa INEKO konečne priznávajú reálne termíny dokončenia, inde však podľa analytikov ďalej živia nesplniteľné očakávania. Pri úseku D1 Turany – Hubová predpokladá NDS začiatok výstavby na konci roka 2020 a dokončenie v roku 2026. Pri úseku D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto je odhadovaný začiatok výstavby v roku 2021 a dokončenie v roku 2024.
Inštitút chce preto touto mapou podporiť verejnú diskusiu, a to aj o naliehavosti výstavby jednotlivých úsekov. Paradoxne by sa totiž podľa INEKO slabo vyťažené úseky R2 pri Rimavskej Sobote či R7 pri Dunajskej Strede mali stavať skôr ako oveľa naliehavejšie úseky na severe Slovenska.
Tie sa však pre zanedbanie prípravy v uplynulých rokoch podľa analytikov ani objektívne skôr stavať nedajú. Prehnaná pozornosť venovaná zatiaľ nepotrebným úsekom však podľa INEKO ich vyhliadky ďalej zhoršuje. "Chýba jasná, otvorená prioritizácia projektov," zdôraznil Kovalčík. Podobný projekt, teda interaktívnu mapu, by chcelo INEKO v budúcnosti urobiť aj pre cesty prvej triedy a pre železničnú sieť.