Mitrík pripomenul, že uplynulo už 13 rokov od prechodu kompetencií v oblasti školstva zo štátu na územnú samosprávu.
Autor TASR
Bratislava 1. októbra (TASR) – Do školstva by malo smerovať viac peňazí a zároveň treba model financovania škôl zjednodušiť. Vyplynulo to z výsledkov kontroly súladu hospodárenia škôl so zákonom, ktoré prezentoval dnes predseda Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Karol Mitrík. Viac peňazí by podľa jeho slov malo smerovať aj do obnovy majetku škôl.
Mitrík pripomenul, že uplynulo už 13 rokov od prechodu kompetencií v oblasti školstva zo štátu na územnú samosprávu. Školy však prechádzali na mestá a obce s obrovským modernizačným dlhom. Taktiež nie všetky školy dokázali využiť eurofondy na svoju obnovu. "Naše zistenie je také, že na kapitálové výdaje v tejto vzorke, ktorú sme kontrolovali, sa používa len 0,27 percenta z celkového objemu peňazí, ktoré idú na financovanie školstva v daných obciach a mestách," priblížil Mitrík.
Taktiež kompetencie pri financovaní škôl sú podľa jeho slov nevyvážené. "Obec je zodpovedná za modernizačný dlh, za prevádzku a štátne peniaze idú prevažne na vzdelávanie," dodal. Komplikovaný je aj tok peňazí do škôl. "Aj nad týmto systémom sa bude treba zamyslieť, ako ho zjednodušiť, poprípade stransparentniť a hlavne finančne posilniť," dodal.
Kontrola sa uskutočnila v roku 2014 na 26 základných školách v 12 mestách a obciach. Nešlo o štatistickú vzorku, NKÚ vyberal školy na základe rizikovej analýzy. V kontrolách v tejto oblasti bude NKÚ pokračovať aj v ďalšom roku. Z nich by mali vzísť aj konkrétne odporúčania.
Mitrík pripomenul, že uplynulo už 13 rokov od prechodu kompetencií v oblasti školstva zo štátu na územnú samosprávu. Školy však prechádzali na mestá a obce s obrovským modernizačným dlhom. Taktiež nie všetky školy dokázali využiť eurofondy na svoju obnovu. "Naše zistenie je také, že na kapitálové výdaje v tejto vzorke, ktorú sme kontrolovali, sa používa len 0,27 percenta z celkového objemu peňazí, ktoré idú na financovanie školstva v daných obciach a mestách," priblížil Mitrík.
Taktiež kompetencie pri financovaní škôl sú podľa jeho slov nevyvážené. "Obec je zodpovedná za modernizačný dlh, za prevádzku a štátne peniaze idú prevažne na vzdelávanie," dodal. Komplikovaný je aj tok peňazí do škôl. "Aj nad týmto systémom sa bude treba zamyslieť, ako ho zjednodušiť, poprípade stransparentniť a hlavne finančne posilniť," dodal.
Kontrola sa uskutočnila v roku 2014 na 26 základných školách v 12 mestách a obciach. Nešlo o štatistickú vzorku, NKÚ vyberal školy na základe rizikovej analýzy. V kontrolách v tejto oblasti bude NKÚ pokračovať aj v ďalšom roku. Z nich by mali vzísť aj konkrétne odporúčania.