Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Import

Premiér Fico: VÚC vytvárajú odbory, ktoré nemajú uplatnenie

Na snímke predseda vlády SR Robert Fico reční na konferencii Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny SR o národnom projekte "Prognóza vývoja na trhu práce v Slovenskej republike. V Bratislave, 15. februára 2018. Foto: TASR Marko Erd

Ročne prichádza na trh práce približne 30.000 absolventov stredných škôl, až 63 % z nich nenastupuje na pozície v odboroch, ktoré vyštudovali. Pri vysokoškolákoch je to 57 %.

Bratislava 15. februára (TASR) – Vyššie územné celky (VÚC) vytvárajú na stredných odborných školách odbory, s ktorými sa absolventi nevedia uplatniť a plytvajú tak verejnými financiami. Upozornil na to na štvrtkovej konferencii o prognóze na slovenskom trhu práce v Bratislave premiér Robert Fico (Smer-SD).



Ročne prichádza na trh práce približne 30.000 absolventov stredných škôl, až 63 % z nich nenastupuje na pozície v odboroch, ktoré vyštudovali. Pri vysokoškolákoch je to 57 %. "Je mimoriadne dôležité, aby štruktúra najmä odborného školstva zodpovedala vývoju štruktúry pracovných miest," zdôraznil Fico.

Zároveň uviedol, že samosprávy otvárajú na stredných odborných školách také odbory, v ktorých si absolventi nevedia nájsť uplatnenie, napríklad animátori voľného času, propagační grafici, reštaurátori. Najväčší problém pritom podľa prognóz budú mať zamestnávatelia v strojárskom priemysle, konštatoval premiér.

"Považujem takýto prístup za trestuhodné plytvanie verejnými financiami,"
dodal s tým, že absolvent na pozícii v odbore, ktorý nevyštudoval, sa musel rekvalifikovať a štát tak míňa ďalšie prostriedky. "Ročne vynakladá štát zhruba 250 miliónov eur na neuplatniteľné štúdium mladých ľudí."

Podľa Fica bolo veľkou chybou, keď sa pri vznikaní VÚC nezaviedli žiadne kontrolné páky pri ich riadení. Doplnil, že v niektorých oblastiach bude potrebná vyššia centralizácia VÚC a väčšie zosúladenie. "Potrebujeme posilniť vplyv krajských rád pre odborné vzdelávanie, v ktorých sú zastúpení predstavitelia zamestnávateľov i úradov práce na rozhodovanie samosprávnych krajov o štruktúre stredných a odborných škôl," skonštatoval, pričom podľa neho treba rozhodovať aj o počtoch študentov pre jednotlivé študijné a učebné odbory so zohľadnením maximálneho počtu študentov v jednej triede.