Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 27. december 2024Meniny má Filoména
< sekcia Knihy

Tretina rodičov si s deťmi číta len príležitostne alebo nečíta vôbec

Ilustračné foto. Foto: TASR/František Iván

Vyplynulo to z prieskumu, ktorý sa zameral na deti vo veku dva až osem rokov.


Bratislava 19. marca (TASR) – Každému tretiemu dieťaťu na Slovensku rodičia vôbec nečítajú knihy alebo len príležitostne. Vyplýva to z prieskumu agentúry TNS Slovakia. Tá upozornila, že čítanie má silný vplyv na ďalší vývoj detí a toto číslo je v porovnaní so zahraničím veľmi vysoké.

Ide o prvý prieskum tohto druhu na Slovensku, doteraz boli k dispozícii iba výsledky zo zahraničia, vysvetlila agentúra. Zamerala sa na deti vo veku od dvoch do osem rokov. "Výstupy z medzinárodných testov čitateľskej gramotnosti PISA ukazujú u slovenských detí nízku úroveň a trend sa v ostatných rokoch ešte zhoršuje," ozrejmila PR manažérka Vladimíra Bunčáková.

Z prieskumu vyplynulo, že viac ako tretina rodičov (36 percent) si s deťmi knihy vôbec nečíta alebo ich číta len príležitostne. Iba necelá polovica (45 percent) číta svojim deťom knihy viackrát do týždňa alebo každý deň. Necelá pätina (19 percent) raz za týždeň. Dôvody nízkeho záujmu rodičov o túto aktivitu sú podľa agentúry rôzne. S malými deťmi sa radšej venujú iným voľnočasovým aktivitám, majú v domácnosti len málo detských kníh, nenavštevujú knižnicu, prípadne ani sami nečítajú, uviedla Bunčáková.

Podľa propagátora čítania Tibora Hujdiča súvisí čítanie s deťmi so zvládnutím ich nástupu do školy. "Takmer polovica rodičov nachystá svojim deťom pravidelným čítaním viackrát za týždeň obrovský náskok pri nástupe do školy. Tieto deti vďaka svojim mamám a otcom cez uši "prečítali" množstvo kníh. Vďaka každodennému "tréningu" sa dokážu sústrediť na počúvanie, čo sa v škole určite zíde," povedal Hujdič.

Prieskum poukázal i to, že rodičia čítajú častejšie malým deťom, pričom po nástupe dieťaťa do školy od tejto aktivity zrazu upúšťajú, priblížila Bunčáková. S takmer polovicou detí (49 percent) vo veku dva až päť rokov a s dvomi tretinami (66 percent) detí vo veku šesť rokov si rodičia čítajú viackrát do týždňa. So sedem- až osemročnými oveľa menej. Len s 30 percentami sedemročných detí a iba so 14 percentami osemročných detí si rodičia čítajú viackrát do týždňa.

"Deti prichádzajú do školy s radostným očakávaním, že sa naučia čítať. Je to však zložitý proces a prichádza náročná práca aj neúspechy. Dieťa potrebuje nadšenú pani učiteľku a trpezlivú pomoc rodiča," povedala učiteľka prvákov a druhákov v Základnej škole Hlboká v Bratislave Alena Pešinová. "Žiaľ, len čo si dieťa osvojí techniku čítania, spoločné čítanie rodičov s deťmi často upadá. Dieťaťu chýba poslucháč, dôverný rozhovor o prečítanom a jeho záujem o čítanie začne klesať," vysvetlila. Pripomenula, že deťom, ktoré dobre zvládnu čítanie, ide učenie celkovo ľahšie.

Otcovia si čítajú s deťmi trikrát menej ako mamy, ukázal prieskum. Každý deň číta knihy svojim deťom 28 percent matiek, ale len 10 percent otcov. Kvalita zážitku čítania s otcom môže byť pritom podľa klinického psychológa a psychoterapeuta Gabriela Hrustiča iná ako čítanie s matkou.

"Otec môže mať tendenciu čítať akčnejšie, dramatickejšie, vysvetľovať dieťaťu komplikovanejšie situácie, ktorým dieťa ešte nerozumie, vnášať do čítania viac humoru," vysvetlil Hrustič. "Otcovia zvyčajne viac rozvíjajú slovnú zásobu detí ako matky, pretože natoľko neprispôsobujú jazyk detskému veku," doplnil. 

Prieskum o čítaní agentúry TNS Slovakia prebiehal prostredníctvom online dopytovania v novembri 2015. Zapojilo sa doň 182 rodičov detí vo veku dva až osem rokov. Do prieskumu boli vybraní zo vzorky 1000 respondentov, reprezentatívnej pre populáciu Slovenska z hľadiska veku, pohlavia, vzdelania, veľkosti miesta bydliska a kraja.