Na hudbu Sergeja Prokofieva ho režijne spracovala choreografka Natália Horečná.
Autor TASR
Bratislava 12. mája (TASR) - Slovenské národné divadlo (SND) pripravuje premiéru baletu Romeo a Júlia - Tak ako včera... Na hudbu Sergeja Prokofieva ho režijne spracovala choreografka Natália Horečná. Premiéra sa uskutoční v sobotu a nedeľu (13. a 14. 5.) v Sále opery a baletu SND v Bratislave.
Najznámejší romantický príbeh lásky Horečná posúva do súčasného kontextu. Jej divadelné videnie podporené hudobným naštudovaním Petra Breinera, scénou a kostýmami Christiane Achatzi Devos nastoľuje nový dialóg o potrebe lásky v dnešnej dobe absencie tolerancie, citu a neopakovateľnej vášne zo života. Zároveň otvára otázky, či môže existovať láska vo svete vojen a násilia, čo je príčinou nedostatku ľudskosti a tolerancie?
"Veľa ľudí každý deň nezmyselne zomiera v rôznych katastrofách, v krajinách plných násilia na deťoch a iných nevinných ľuďoch. V Sýrii a inde sú vojny, kde ľudia zbytočne trpia. Mnoho mladých nevie nič o holokauste a po 70 rokoch od vojny vyrastajú v totálne odlišných súvislostiach, žijú si na fejsbuku a instagrame. Narodili sa v mierovej krajine a život bez vojny berú ako samozrejmosť. Vojna a iné násilie však stále existujú, sú to agresívne veci a agresiu trochu na javisku aj zobrazujem. Chcem, aby sa diváci hlbšie zamysleli nad realitou a životom. Chcem, aby žili v porozumení, láske, bez konfliktov a múrov, nech sa majú radi. Ide mi o multikulturálne spolužitie, toto je európske divadlo. Išla som v ňom do myšlienkovej hĺbky a tanečníci sa museli odosobniť," na dnešnej tlačovej konferencii uviedla Horečná.
"Je to nádherná skúsenosť a veľmi ťažké predstavenie. Nie po pohybovej stránke, ale vcítiť sa do tej roly hlavne herecky. Sú tam momenty, kedy na javisku plačem, rozprávam, čo je pre tanečníka neľahká vec, lebo my rozprávame telom. Toto je nová skúsenosť pre nás, ale je to silná vec. A myslím si, že ako človeka aj ako tanečníka ma táto skúsenosť posunula ďalej," vyznala sa predstaviteľka Júlie Klaudia Görözdös, ktorá niekoľko rokov žila v Belgicku a po dvoch nedávnych atentátoch sa vrátila k rodine do Bratislavy.
Podľa riaditeľa Baletu SND Jozefa Dolinského je to výnimočný projekt pre SND a prvý v koprodukcii so zahraničným partnerom, Fínskym národným baletom v Helsinkách. "Bola to 2,5-ročná práca od výroby kostýmov, ktoré sme zabezpečili my a budeme si ich požičiavať. Titul Romeo a Júlia nie je prvý raz na našom javisku. Toto je nová verzia s novým pohľadom," povedal Dolinský, ktorý si v minulosti zatancoval Romea.
Absolventka Akadémie výtvarných umení v Hamburgu, návrhárka a bývalá modelka Christiane Achatzi Devos vytvorila kostýmy, ktorými prepája minulosť so súčasnosťou. Súperiace dve rodiny nezobrazila v čierno-bielom kontraste. "Snažila som sa postaviť dominantnú, silnú scénu v konfrontácii s mäkkosťou kostýmov. Rodiny v nich sú farebne pomiešané, lebo v živote nie je nič len čierne alebo biele," zdôvodnila návrhárka.
Najznámejší romantický príbeh lásky Horečná posúva do súčasného kontextu. Jej divadelné videnie podporené hudobným naštudovaním Petra Breinera, scénou a kostýmami Christiane Achatzi Devos nastoľuje nový dialóg o potrebe lásky v dnešnej dobe absencie tolerancie, citu a neopakovateľnej vášne zo života. Zároveň otvára otázky, či môže existovať láska vo svete vojen a násilia, čo je príčinou nedostatku ľudskosti a tolerancie?
"Veľa ľudí každý deň nezmyselne zomiera v rôznych katastrofách, v krajinách plných násilia na deťoch a iných nevinných ľuďoch. V Sýrii a inde sú vojny, kde ľudia zbytočne trpia. Mnoho mladých nevie nič o holokauste a po 70 rokoch od vojny vyrastajú v totálne odlišných súvislostiach, žijú si na fejsbuku a instagrame. Narodili sa v mierovej krajine a život bez vojny berú ako samozrejmosť. Vojna a iné násilie však stále existujú, sú to agresívne veci a agresiu trochu na javisku aj zobrazujem. Chcem, aby sa diváci hlbšie zamysleli nad realitou a životom. Chcem, aby žili v porozumení, láske, bez konfliktov a múrov, nech sa majú radi. Ide mi o multikulturálne spolužitie, toto je európske divadlo. Išla som v ňom do myšlienkovej hĺbky a tanečníci sa museli odosobniť," na dnešnej tlačovej konferencii uviedla Horečná.
"Je to nádherná skúsenosť a veľmi ťažké predstavenie. Nie po pohybovej stránke, ale vcítiť sa do tej roly hlavne herecky. Sú tam momenty, kedy na javisku plačem, rozprávam, čo je pre tanečníka neľahká vec, lebo my rozprávame telom. Toto je nová skúsenosť pre nás, ale je to silná vec. A myslím si, že ako človeka aj ako tanečníka ma táto skúsenosť posunula ďalej," vyznala sa predstaviteľka Júlie Klaudia Görözdös, ktorá niekoľko rokov žila v Belgicku a po dvoch nedávnych atentátoch sa vrátila k rodine do Bratislavy.
Podľa riaditeľa Baletu SND Jozefa Dolinského je to výnimočný projekt pre SND a prvý v koprodukcii so zahraničným partnerom, Fínskym národným baletom v Helsinkách. "Bola to 2,5-ročná práca od výroby kostýmov, ktoré sme zabezpečili my a budeme si ich požičiavať. Titul Romeo a Júlia nie je prvý raz na našom javisku. Toto je nová verzia s novým pohľadom," povedal Dolinský, ktorý si v minulosti zatancoval Romea.
Absolventka Akadémie výtvarných umení v Hamburgu, návrhárka a bývalá modelka Christiane Achatzi Devos vytvorila kostýmy, ktorými prepája minulosť so súčasnosťou. Súperiace dve rodiny nezobrazila v čierno-bielom kontraste. "Snažila som sa postaviť dominantnú, silnú scénu v konfrontácii s mäkkosťou kostýmov. Rodiny v nich sú farebne pomiešané, lebo v živote nie je nič len čierne alebo biele," zdôvodnila návrhárka.