Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 4. november 2024Meniny má Karol
< sekcia Kultúra

Divadlo Astorka Korzo '90 uvádza premiéru inscenácie Idiot

Herec Marián Miezga Foto: TASR/Michal Svítok

V inscenácii účinkujú Marián Miezga ako Lev Nikolajevič Myškin.

Bratislava 23. januára (TASR) – Bratislavské Divadlo Astorka Korzo '90 prináša ďalší z veľkých príbehov svetovej literatúry. V premiére uvedie 24. januára inscenáciu Idiot, ktorú podľa románu F. M. Dostojevského napísal a režíroval Miroslav Krobot. Dramaturgiu a preklad pripravila Andrea Dömeová, scénu navrhol Andrej Ďurík, kostýmy Iva Nemcová.

V inscenácii účinkujú Marián Miezga ako Lev Nikolajevič Myškin, Lukáš Latinák (Parfen Semionič Rogožin), Rebeka Poláková (Nastasia Filippovna Baraškovová), Marián Labuda mladší (Gavril Ardalionovič Ivolgin - Gaňa), Anna Šišková (Varvara Ardalievna Ivolginová - Varia), Boris Farkaš (Ardalion Ivolgin), Róbert Jakab (Pticyn), Zuzana Konečná (Marfa), Juraj Kemka (Ippolit) a Zuzana Porubjaková (Aglaja Ivanovna Jepančinová).

Knieža Myškin, Nastasia, Rogožin (Marián Miezga, Rebeka Poláková, Lukáš Latinák) sú tri hlavné postavy milostného trojuholníka vášnivej, záhadnej a nevyspytateľnej lásky dvoch rozdielnych mužov k prekrásnej mladej žene. Pletenec ľúbostných zážitkov prinášajú aj osobné príbehy ďalších protagonistov - O Nastasiu a jej veno sa uchádza Gaňa (Marián Labuda ml., ktorý by si asi radšej vzal Aglaju (Zuzana Porubjaková) - keby mala nejaký majetok. Aglaja by darovala svoju lásku skôr Ippolitovi - keby nemal tuberkulózu a nehrozilo by, že oňho príde. Varia (Anna Šišková) je zaľúbená do mladšieho a pragmaticky arogantného úradníka magistrátu, Pticyna (Róbert Jakab), ktorý očividne čoskoro ovládne rodinný majetok a zbaví sa jej otca, generála vo výslužbe, Ivolgina (Boris Farkaš). Ivolgin miluje Marfu, prostitútku z lepších kruhov (Zuzana Konečná), ktorá by ho tiež mala rada... keby aspoň raz zaplatil. Z dejového hľadiska je zrejmé, že láska a partnerské vzťahy tvoria dominantnú líniu Idiota. Dostojevského predloha, v spracovaní Miroslava Krobota, prináša aj ďalšie témy o zmysle nášho bytia, o dobre a zle v každom človeku a pragmatickom fungovaní našej spoločnosti.

Na snímke režisér Miroslav Krobot
Foto: TASR/Michal Svítok
"Ušla sa mi zaujímavá postava, volám sa Ippolit, ktorý sa celú hru chce zastreliť, a nakoniec mu to ani nevyjde. Úprava režiséra Krobota je úžasná, lebo odtiaľ povyhadzoval dlhé monológy, ktoré sú možno trocha nezáživné a neposúvajú dej. Dnešná doba je celá zrýchlená, on sa tomu prispôsobil a urobil dobre. Páči sa mi to, predstavenie má dynamiku, zvláštnu atmosféru, postavenú na detailoch, takže je to veľmi zaujímavé divadlo," uviedol po generálke pre TASR herec Juraj Kemka.

"My sme zvyknutí dlhé roky na našich dvoch polo-interných režisérov, ktorí pravidelne robia – Nvota a Polák – a toto bol iný pohľad na vec, iný systém práce. Bolo to tak kľudné skúšobné obdobie, aké som hádam nezažil, až som sa toho bál. Bez nervov, s veľkou pohodou, dva mesiace strávené s príjemným človekom," dodal pre TASR umelecký šéf súboru Boris Farkaš, v inscenácii ako Ivolgin. "My sme na ruskej klasike odchovaní ešte z čias Novej scény, nato sme nadviazali v našom Divadle Astorka. Po jedenástich rokoch sme stiahli z repertoáru inscenáciu Dostojevského Zločin a trest, bola tu príležitosť postaviť nového Dostojevského. Podarilo sa nám získať režiséra Miroslava Krobota. Boli sme veľmi šťastní, že prijal ponuku a robil s nami Idiota, ktorého sám napísal podľa Dostojevského románu," doplnil.

Predstavovať českého dramatika a režiséra Miroslava Krobota (1951) nie je nutné, popri výnimočných hereckých úspechoch vo filmoch Alois Nebel, V tieni, Odcházení, Venkovský učitel, Tajnosti, Účastníci zájazdu je jeho meno spájané s nesmierne zaujímavými réžiami v českých divadlách, osobitne v Dejvickom divadle Praha, ktoré dnes patrí k najoceňovanejším a divácky najobľúbenejším v Českej republike.