Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 27. december 2024Meniny má Filoména
< sekcia Kultúra

V múzeu vystavujú fotografiu významného maliara L. Mednyánszkeho

Diela maliara Ladislava Mednyánszkeho, archívne foto Foto: TASR/Daniel Veselský

Maliar európskeho významu, barón Ladislav Mednyánszky bol jednou z najvýznamnejších osobností prelomu 19. a 20. storočia.

Rimavská Sobota 6. decembra (TASR) - Fotografia maliara Ladislava Mednyánszkeho je v decembri predmetom mesiaca v Gemersko-malohontskom múzeu v Rimavskej Sobote. Ako TASR informovala historička umenia Angelika Kolár, autorom vystavovanej fotografie je Oliver Gömöry z obce Širkovce.

Maliar európskeho významu, barón Ladislav Mednyánszky bol jednou z najvýznamnejších osobností prelomu 19. a 20. storočia. Oliver Gömöry bol právnikom a ministerským spravodajcom. S maliarom ho spájalo priateľstvo, keď bol Ladislav Mednyánszky častým hosťom v rodinnej kúrii Gömöryovcov v Širkovciach. "S Oliverom a jeho manželkou, herečkou budapeštianskeho národného divadla Margitou Maróthy-Gömöry ho spájal nielen záujem o umenie, ale aj inklinácia k novým filozofickým a náboženským prúdom 19. storočia, najmä k teozofii. Gömöryovci organizovali vo svojej kúrii v Širkovciach stretnutia prívržencov dekadencie, na ktorých sa Mednyánszky pravidelne zúčastňoval spolu so svojím švagrom Istvánom Czóbelom, spisovateľom Žigmundom Justhom a ďalšími priateľmi," povedala Kolár.

Okrem mysticizmu a náboženstva sa Oliver Gömöry aktívne venoval literárnej tvorbe, výtvarnému umeniu a fotografovaniu. Fotografia s portrétom Ladislava Mednyánszkeho vznikla pravdepodobne v roku 1910 alebo o niečo skôr. Vysoké výtvarné kvality fotografie potvrdzuje aj fakt, že v roku 1910 ju mohli vidieť návštevníci medzinárodnej fotografickej výstavy v Budapešti, ktorú zorganizoval Zväz maďarských amatérskych fotografov. Gömöryho fotografia Mednyánszkeho sa do užšieho výberu na výstavu dostala spomedzi 600 prihlásených záberov. Vyvážená kompozícia fotografie necháva vyniknúť tvár charizmatického muža s priateľským výrazom. Intímny charakter portrétu podčiarkuje aj vzájomný blízky vzťah autora a modelu.

Fotografia sa do zbierkového fondu múzea dostala ako dar v 50. rokoch 20. storočia a je súčasťou rozsiahlej pozostalosti rodiny Gömöry, ktorú múzeum uchováva.