Film, ktorý v roku 2000 vyhlásili za najlepší slovenský animovaný film, podľa Petra Cabadaja odpovedá na otázku, prečo je jánošíkovská legenda nadčasová.
Autor TASR
Terchová 6. augusta (TASR) – Štyridsiate výročie nakrútenia slovenského animovaného filmu Zbojník Jurko si dnes na 54. ročníku medzinárodného folklórneho festivalu Jánošíkove dni v Terchovej pripomenuli jeho premietnutím v kultúrnom dome Andreja Hlinku.
Ďalším dôvodom je podľa šéfdramaturga festivalu Petra Cabadaja, že na budúci rok uplynie 20 rokov od smrti autora filmu Viktora Kubala. "Kubal bol s Terchovou bytostne zrastený, pretože tu vyrastal v 30. rokoch minulého storočia. A práve toto ho výrazne poznačilo z pohľadu jeho tvorby. Pretože už od detstva sníval, že bude režisérom kreslených filmov. A chcel debutovať práve Jánošíkom," povedal Cabadaj.
Doplnil, že aj keď debutoval inými filmami, o veľa rokov neskôr sa k svojej osudovej téme vrátil. "A spracoval jánošíkovskú legendu do pozoruhodného animovaného diela, kde sa na pomerne malej časovej ploche vyskytujú azda všetky úkazy a fenomény, ktoré sú spojené s jánošíkovskou legendou. To znamená, ako sme si Jánošíka v detstve vysnívali, každý chlapec po svojom. Toto vedel Viktor Kubal pretlmočiť majstrovsky. A vytvoril kompaktné kreslené dielo, ktoré sa pozerá na tú legendu z rôznych uhlov pohľadu," uviedol šéfdramaturg Jánošíkových dní.
Podotkol, že film Zbojník Jurko, ktorý v roku 2000 vyhlásili za najlepší slovenský animovaný film, zároveň odpovedá na otázku, prečo je jánošíkovská legenda nadčasová. "Práve z toho dôvodu, že Jánošík v tomto filme vyznieva ako osobnosť, ktorá mala univerzálnu schopnosť rozdávať nie dukáty, ale najmä ľudskú nádej. Preto sa k tomuto filmu hlásime a z nášho pohľadu je to pozoruhodný príspevok slovenského filmára Viktora Kubala k rozvoju propagácie Terchovej, ale aj propagácie silného jánošíkovského kultu a fenoménu," dodal Cabadaj.
Od premiéry v roku 1976 sa prvý slovenský dlhometrážny kreslený film Zbojník Jurko stretol s nadšeným diváckym ohlasom doma aj v zahraničí. Získal niekoľko prestížnych medzinárodných uznaní (napríklad Teherán, Montecatini, Gijon, Lyon, Espinho). Z domácich vavrínov pripomeňme aspoň Cenu Jiřího Trnku, ktorou snímku ocenila porota na XVII. festivale filmov pre deti (1977), uzavrel šéfdramaturg Jánošíkových dní.
Ďalším dôvodom je podľa šéfdramaturga festivalu Petra Cabadaja, že na budúci rok uplynie 20 rokov od smrti autora filmu Viktora Kubala. "Kubal bol s Terchovou bytostne zrastený, pretože tu vyrastal v 30. rokoch minulého storočia. A práve toto ho výrazne poznačilo z pohľadu jeho tvorby. Pretože už od detstva sníval, že bude režisérom kreslených filmov. A chcel debutovať práve Jánošíkom," povedal Cabadaj.
Doplnil, že aj keď debutoval inými filmami, o veľa rokov neskôr sa k svojej osudovej téme vrátil. "A spracoval jánošíkovskú legendu do pozoruhodného animovaného diela, kde sa na pomerne malej časovej ploche vyskytujú azda všetky úkazy a fenomény, ktoré sú spojené s jánošíkovskou legendou. To znamená, ako sme si Jánošíka v detstve vysnívali, každý chlapec po svojom. Toto vedel Viktor Kubal pretlmočiť majstrovsky. A vytvoril kompaktné kreslené dielo, ktoré sa pozerá na tú legendu z rôznych uhlov pohľadu," uviedol šéfdramaturg Jánošíkových dní.
Podotkol, že film Zbojník Jurko, ktorý v roku 2000 vyhlásili za najlepší slovenský animovaný film, zároveň odpovedá na otázku, prečo je jánošíkovská legenda nadčasová. "Práve z toho dôvodu, že Jánošík v tomto filme vyznieva ako osobnosť, ktorá mala univerzálnu schopnosť rozdávať nie dukáty, ale najmä ľudskú nádej. Preto sa k tomuto filmu hlásime a z nášho pohľadu je to pozoruhodný príspevok slovenského filmára Viktora Kubala k rozvoju propagácie Terchovej, ale aj propagácie silného jánošíkovského kultu a fenoménu," dodal Cabadaj.
Od premiéry v roku 1976 sa prvý slovenský dlhometrážny kreslený film Zbojník Jurko stretol s nadšeným diváckym ohlasom doma aj v zahraničí. Získal niekoľko prestížnych medzinárodných uznaní (napríklad Teherán, Montecatini, Gijon, Lyon, Espinho). Z domácich vavrínov pripomeňme aspoň Cenu Jiřího Trnku, ktorou snímku ocenila porota na XVII. festivale filmov pre deti (1977), uzavrel šéfdramaturg Jánošíkových dní.