Vďaka portálu Vtedy.sk prinášame unikátne dobové snímky s originálnymi popiskami.
Autor Dominika Zúborová
Bratislava 2. apríla (Teraz.sk) - Hoci veľkonočné sviatky z kresťanského pohľadu končia už slávnostnou Veľkonočnou nedeľou, predsa sa na Slovensku vytvorila tradícia, ktorá bola spojená s pohanskými obradmi. Tradícia veľkonočnej šibačky či oblievačky nebola na našom území rovnaká.
Zatiaľ čo rodiny z vyšších spoločenských kruhov v minulosti odchádzali za oddychom a zábavou do zahraničia, pre chudobnejšiu časť obyvateľstva tu ostalo iné potešenie.
Ako uvádza etnografka Zora Mintalová Zubercová, „v západoslovenských oblastiach a v nim blízkych stredoslovenských regiónoch dostali dievky od chlapcov a mládencov tradičný prídel švihnutí dômyselne pleteným korbáčmi. Na väčšine stredného a na východnom Slovensku sa korbáče nepoužívali.“
Alkoholom podgurážení muži nemali s dievčatami zľutovanie, ak cez dedinu tiekol potok či rieka. Neraz sa ale prihodilo nešťastie. Mnoho dievčat v lepšom prípade prechladlo, niekedy sa pritrafil i zápal pľúc, no občas sa odohrali i tragédie, kedy sa nešťastne nabodli na kosu či kosák vo vode, ktoré tam nezodpovedný gazda odhodil, ak mu už nástroje doslúžili.
Napriek tomu, ak muži obišli niektorú bránu, v kotej bývala mladá žena, tá bola z toho veľmi nešťastná a cítila sa nechcenou.
Pohostenie pre polievačov pozostávalo zo šunky, vajíčok, z rôznych druhov klobások (napríklad teľacích), z diviny, z jemných paštét, mäsových a šunkových rolád, šalátov, jemného krehkého pečiva, cukroviniek, dezertov, kvalitných vín, horkých koňakov pre pánov a sladkých likérov pre nežné pohlavie.
Polievačky v mestách mali oveľa galantnejšiu podobu – muži mladé dámy a ich matky len jemne pokropili vodou a dobrou voňavkou.
Najmä na východnom Slovensku sa zachovávala tradícia, ktorá ženám zabezpečila odvetu – v utorok dievčence šibačku i oblievačky mužom opätovali.
Veľkonočná kúpačka predstavovala očistu a mala ženám zaručiť krásu a plodnosť. Šibačka zelenými vŕbovými prútmi upravenými do korbáča zasa symbolizovala zdravie a silu. Zároveň mal tento obrad i jemne erotický charakter, ktorý súvisel s prebúdzaním sa prírody a plodiacou energiou.
Veľká noc v Čataji, 1995
Radostná oblievačka najmenších, 1959
Zaslúžená výslužka, 1989
Nie je skrýša, ktorú by mládenci nenašli a nezdolali,1984
Ani v Margecanococh dievky suché nezostanú, 1983
Veľká noc vo Važci, 1957
Blahodárny účinok vlahy platí i pre krásu,1989
Posteľ sa ukázala ako naivná skrýša, 1989
Niet skrýše, ktorú by mládenci neobjavili, 1984
Veľkonočná oblievačka na maďarský spôsob, 1997
Odmena za šibačku, 1983
Výslužka v Myslave, 1998
Ani nitka nemôže ostať suchá, 1957
Zatiaľ čo rodiny z vyšších spoločenských kruhov v minulosti odchádzali za oddychom a zábavou do zahraničia, pre chudobnejšiu časť obyvateľstva tu ostalo iné potešenie.
Ako uvádza etnografka Zora Mintalová Zubercová, „v západoslovenských oblastiach a v nim blízkych stredoslovenských regiónoch dostali dievky od chlapcov a mládencov tradičný prídel švihnutí dômyselne pleteným korbáčmi. Na väčšine stredného a na východnom Slovensku sa korbáče nepoužívali.“
Alkoholom podgurážení muži nemali s dievčatami zľutovanie, ak cez dedinu tiekol potok či rieka. Neraz sa ale prihodilo nešťastie. Mnoho dievčat v lepšom prípade prechladlo, niekedy sa pritrafil i zápal pľúc, no občas sa odohrali i tragédie, kedy sa nešťastne nabodli na kosu či kosák vo vode, ktoré tam nezodpovedný gazda odhodil, ak mu už nástroje doslúžili.
Napriek tomu, ak muži obišli niektorú bránu, v kotej bývala mladá žena, tá bola z toho veľmi nešťastná a cítila sa nechcenou.
Pohostenie pre polievačov pozostávalo zo šunky, vajíčok, z rôznych druhov klobások (napríklad teľacích), z diviny, z jemných paštét, mäsových a šunkových rolád, šalátov, jemného krehkého pečiva, cukroviniek, dezertov, kvalitných vín, horkých koňakov pre pánov a sladkých likérov pre nežné pohlavie.
Polievačky v mestách mali oveľa galantnejšiu podobu – muži mladé dámy a ich matky len jemne pokropili vodou a dobrou voňavkou.
Najmä na východnom Slovensku sa zachovávala tradícia, ktorá ženám zabezpečila odvetu – v utorok dievčence šibačku i oblievačky mužom opätovali.
Veľkonočná kúpačka predstavovala očistu a mala ženám zaručiť krásu a plodnosť. Šibačka zelenými vŕbovými prútmi upravenými do korbáča zasa symbolizovala zdravie a silu. Zároveň mal tento obrad i jemne erotický charakter, ktorý súvisel s prebúdzaním sa prírody a plodiacou energiou.
Veľká noc v Čataji, 1995
Radostná oblievačka najmenších, 1959
Zaslúžená výslužka, 1989
Nie je skrýša, ktorú by mládenci nenašli a nezdolali,1984
Ani v Margecanococh dievky suché nezostanú, 1983
Veľká noc vo Važci, 1957
Blahodárny účinok vlahy platí i pre krásu,1989
Posteľ sa ukázala ako naivná skrýša, 1989
Niet skrýše, ktorú by mládenci neobjavili, 1984
Veľkonočná oblievačka na maďarský spôsob, 1997
Odmena za šibačku, 1983
Výslužka v Myslave, 1998
Ani nitka nemôže ostať suchá, 1957