Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 21. november 2024Meniny má Elvíra
< sekcia Kultúra

Verdiho Rigoletto sa vracia na dosky košického Štátneho divadla

Hlavná skúška 7. mája 2013 v Štátnom divadle v Košiciach k pripravovanej premiére opery G. Verdiho Rigoletto, ktorá sa uskutoční 10. mája 2013. Foto: TASR/František Iván

Rigoletto patrí medzi stálice svetového operného repertoáru.

Košice 7. mája (TASR) - Treťou a zároveň poslednou opernou premiérou sezóny 2012 - 2013 v Štátnom divadle (ŠD) Košice bude v piatok 10. mája uvedenie nového naštudovania opery Giuseppe Verdiho Rigoletto.

Rigoletto patrí medzi stálice svetového operného repertoáru. Námetom pre libretistu Francesca Mariu Piaviu bola divadelná hra Victora Huga Kráľ sa zabáva z roku 1832. Tá mala od svojho uvedenia v Paríži vážne problémy s cenzúrou a tie sa pred premiérou (11. marca 1851 v Benátkach) nevyhli ani Verdiho opere. Hoci bolo libreto do veľkej miery prepracované, tiež nenašlo pochopenie u rakúskej cenzúry. Po dlhých ťažkostiach, zmenách prostredia a osôb sa Verdimu napokon podarilo obhájiť charakter svojich postáv. A to i napriek tomu, že zhýralý vládca sa musel stať bezmenným vojvodom dávnych dôb a bol odsunutý do pozadia. Opera hneď po uvedení dosiahla veľký svetový úspech.

„Celý operný svet si tento rok pripomína dvesto rokov od narodenia tohto velikána opernej literatúry, a preto sa aj súbor košickej opery rozhodol osláviť Verdiho „ubileum jednou z jeho najslávnejších opier. Rigoletto je opera známa predovšetkým vďaka charakteristicky prepracovaným melódiám, ktoré si spieva celý svet. Príbeh, ktorý bol v svojej dobe výrazným spôsobom cenzurovaný a kritizovaný, veľmi trefne vystihuje spoločnosť v celej svojej obnaženej prostote a okázalej hrubosti. A nielen tým je nám v dnešných časoch tak blízky,“ povedala o dôvodoch zaradenia Rigoletta dramaturgička opery Linda Keprtová.

Na inscenácii košickej opery sa podieľa mimoriadne silný inscenačný tím vedený režisérom Petrom Gáborom. Pre súčasného šéfa činohry Národního divadla moravsko-slezského v Ostrave je práca v Košiciach podľa jeho vlastných slov výnimočná. Ako sa priznal syn známej herečky práve v Košiciach, kde vyrastal, sa prvýkrát stretol s divadlom. „Košice znamenajú pre mňa spomienky na detstvo, mamu a starých rodičov. A hlavne prvé divadelné pokusy s kamarátmi . Hrávali sme divadlo na povale. Natiahli sme si plachtu ako oponu a zabávali celý dvor. Je to úžasný pocit dnes režírovať vo tomto nádhernom divadle a ešte k tomu titul ako Rigoletto,“ hovorí režisér, ktorý sa k práci s operou dostal po desiatkach činoherných inscenácií pred dvoma rokmi. „Dimenzia hudby a spevu atakuje vo mne emócie a provokuje fantáziu. Som veľmi rád , že som dostal príležitosť vstúpiť do sveta opery. Viesť dialóg s partitúrou a pochopiť myslenie skladateľa je proces pri režírovaní , ktorý tak strašne fascinuje . Hudba dokáže zázraky a je súčasťou môjho života,“ dodal režisér, podľa ktorého košické naštudovanie bude prienikom historickej doby a súčasnosti.

Hudobné naštudovanie bolo zverené hviezdnemu dirigentovi Petrovi Valentovičovi, pre ktorého je to košický debut. „V prvom rade je to veľmi zaujímavá a na svoju dobu veľmi moderná opera. Sú tam využívané veľmi zaujímavé efekty ako napríklad veľmi nízke kontrabasy, takže sa musí hrať na päťstrunových nástrojoch, je tam búrka, sláčiky tam majú veľmi rýchle šestnástinové efekty, ktoré treba vycvičiť. Je tam množstvo dramatična a ja hovorím, že naštudovanie Rigoletta je ako detektívka. Určite to nie je jednoduché pre orchester , ale každý orchester to rád hrá, lebo je to veľmi dobre napísané s množstvom nádherných melódií,“ povedal Valentovič.

V realizačnom tíme sú aj scénograf David Bazika, kostymérka Katarína Holková, choreograf Ondrej Šoth. Návratom do Košíc bude Rigoletto aj pre tenoristu Petra Bergera, ktorý sa predstaví v hlavnej postave Vojvodu z Mantovy.