Atletike sa na škole venuje približne 30 detí.
Autor TASR
,aktualizované Michalovce 3. októbra (TASR) - Základná škola (ZŠ) na J. A. Komenského ulici v Michalovciach je zameraná na atletiku. Žiaci sa jej venujú v rámci hodín športovej prípravy, ale aj počas hodín telesnej výchovy, kde je v učebných osnovách tematický celok zameraný na tento druh športu. „Atletika, myslím si, že je akousi nosnou témou našej školy, keďže všetky úspechy, ktoré máme v rámci športu, sú tvorené najmä v týchto disciplínach,“ vysvetlil pre TASR pedagóg Miloš Tkáč s tým, že sa u detí snažia rozvíjať kalokagatiu.
Atletika zahŕňa podľa jeho slov celý rad disciplín, ako sú vrhy, skoky, ale aj hody. „Stále si urobíme nejaké testovanie a podľa toho vidíme, na čo má ten žiak predpoklady. Čiže, ak vidíme, že niekto má dobrý členok, odraz, tak s nim robíme odrazové cvičenia zamerané na skok do diaľky či trojskok,“ vysvetlil s tým, že sa snažia zapájať deti do všetkých športov, pretože môžu byť dobré aj vo viacerých z nich.
V rámci centra voľného času sa žiaci atletike venujú tri hodiny týždenne, na túto oblasť sú zamerané aj krúžky pohybovej prípravy. Všeobecné pravidlo podľa Tkáča je, začať u detí so športom hravou formou a nájsť disciplínu, v ktorej je žiak úspešný, „pretože úspech je pre dieťa najlepším štartom“. Usporadúvajú preto menšie súťaže, aby v nich mohli mladí športovci vyniknúť. Hlavným cieľom pedagógov je vychovať žiakov a poslať ich ďalej na stredné školy zamerané na šport. „To je pre nás takým najväčším zadosťučinením,“ dodal.
Podľa slov Tkáča je pri akomkoľvek športe dôležitá správna technika, ktorou sa zvyšuje výkon. „Deti najmä učíme správnemu držaniu tela, správnej technike behu, naťahovaniu krokov,“ vysvetlil s tým, že pokiaľ je táto časť dobre zvládnutá, venujú sa už rozvoju rýchlosti. Podstatné pri behu je, aby prvý kontakt s atletickou dráhou prebiehal cez špičku, inak všetky odrazy prechádzajú na chrbticu, čo spôsobuje zdravotné problémy. „Ten krok je kratší a preto ich potrebuje človek na zvládnutie daného úseku urobiť viac,“ dodal.
Atletike sa na škole venuje približne 30 detí. Najpopulárnejšími sú šprinty, keďže ide o najrýchlejších bežcov, potom sú to skoky do diaľky, hody kriketovou loptičkou u mladších a hody oštepom u starších žiakov. Žiaci ZŠ na J. A. Komenského ulici boli úspešnými nielen na regionálnej, celoštátnej ale aj na medzinárodnej úrovni.
Základná škola na Ulici J. A. Komenského v Michalovciach je orientovaná aj na džudo. Venuje sa mu od roku 1999. Žiakov vedie pedagogička Anna Kittanová, ktorá sa džudom zaoberá približne 45 rokov. Cieľom je pripraviť deti na pokračovanie v tomto športe, keďže najčastejšie sa presúvajú do oddielov klubu ŠK Zemplín Michalovce. Výučba je určená pre všetky ročníky. "Stále pripravujeme 20 - 30 žiakov v jednom oddelení, máme ich dve," vysvetlila pre TASR Kittanová s tým, že najprv začína s úpolovými hrami.
V rámci centra voľného času trénujú deti šesť hodín týždenne. Tematický celok netradičných športov využíva aj ako učiteľka telesnej výchovy na hodinách. Skúsenejší žiaci predstavujú tým mladším ukážky džuda, na základe ktorých sa s týmto športom zoznamujú. Dieťa, ktoré by chcelo džudo trénovať, potrebuje mať podľa Kittanovej okrem vôle, aj dobrý zdravotný stav, chuť pracovať a vytrvalosť. "Mnohí si totiž myslia, že sa z nich hneď stanú džudisti," dodala s tým, že dôležitý je začiatok, ktorý predstavujú gymnastické cvičenia.
Džudo nie je bitka, ako si podľa Kittanovej mnohí myslia. Je založené na prekonávaní sily súpera. Podstatné pri ňom je herné myslenie, pretože džudista musí predvídať, čo jeho súper urobí. "Musí sa v prvom rade naučiť techniky alebo kontratechniky, aby mohol prejsť z postoja na zem," vysvetlila. Hráčovi nesmie chýbať rýchlosť a obratnosť. "Myslím si, že tento šport je pre všetkých osožný, pretože rozvíja celkovú zručnosť, zdatnosť, a samozrejme, aj disciplínu a celkovú výkonnosť žiakov," doplnila.
Tí, ktorí sa džudu venujú dlhšie, chodia na medzinárodné súťaže.
Základná škola na Ulici J. A. Komenského v Michalovciach ponúka špeciálne jazykové vzdelanie. Od prvého ročníka sa v nej vyučuje anglický jazyk metódou CLIL, čo znamená, že sa angličtina používa aj vo výučbe iných predmetov. "Naša škola bola medzi prvými na Slovensku, ktorá s touto metódou začala pred siedmimi rokmi," povedal pre TASR jej riaditeľ Severín Činčár, ktorý pôsobí vo svojej funkcii takmer 12 rokov.
Podľa jeho ďalších slov je aj v tejto oblasti zvýšený záujem rodičov o štúdium v škole. "Zo začiatku boli veľké obavy z prvého ročníka, pretože rodičia argumentovali tým, že žiaci nevedia anglicky," vysvetlil s tým, že nie je potrebné, aby deti ovládali angličtinu, ak chcú navštevovať tieto špeciálne triedy. Cudzí jazyk sa totiž začína vyučovať hravou formou. Metóda CLIL je na prvom stupni zavedená vo všetkých triedach, v piatom ročníku sa už žiaci delia.
Pozitívne výsledky tejto metódy sú pozorovateľné nielen v ústnej, ale aj v písanej podobe. Podľa Činčára je vidieť vyššiu úroveň angličtiny u týchto žiakov. Dôkazom toho sú aj úspechy najmenších, napríklad v celoštátnej súťaži Jazykový kvet získali tretiaci druhé miesto.
Žiaci môžu rozvíjať svoj talent aj prostredníctvom školskej televízie a časopisu. Majú tak možnosť naučiť sa pracovať s kamerou, vystupovať pred ňou, strihať záznam i tvoriť žurnalistické celky. Prostredníctvom časopisu vylepšujú svoju slovnú zásobu a tvorivosť. Školské centrum voľného času zas slúži na doplnenie aktivít v oblasti športu, kultúry, ale aj umenia.
Základná škola na Ulici J. A. Komenského v Michalovciach bola založená pred 53 rokmi. "Kedysi patrila medzi najväčšie na Slovensku," uviedol Činčár s tým, že v súčasnosti ju navštevuje 308 žiakov. V škole pôsobí 25 pedagogických pracovníkov. Podľa Inštitútu pre sociálne a ekonomické reformy (INEKO) sa škola v aktuálnom hodnotiacom rebríčku nachádza na desiatom mieste.
Atletika zahŕňa podľa jeho slov celý rad disciplín, ako sú vrhy, skoky, ale aj hody. „Stále si urobíme nejaké testovanie a podľa toho vidíme, na čo má ten žiak predpoklady. Čiže, ak vidíme, že niekto má dobrý členok, odraz, tak s nim robíme odrazové cvičenia zamerané na skok do diaľky či trojskok,“ vysvetlil s tým, že sa snažia zapájať deti do všetkých športov, pretože môžu byť dobré aj vo viacerých z nich.
V rámci centra voľného času sa žiaci atletike venujú tri hodiny týždenne, na túto oblasť sú zamerané aj krúžky pohybovej prípravy. Všeobecné pravidlo podľa Tkáča je, začať u detí so športom hravou formou a nájsť disciplínu, v ktorej je žiak úspešný, „pretože úspech je pre dieťa najlepším štartom“. Usporadúvajú preto menšie súťaže, aby v nich mohli mladí športovci vyniknúť. Hlavným cieľom pedagógov je vychovať žiakov a poslať ich ďalej na stredné školy zamerané na šport. „To je pre nás takým najväčším zadosťučinením,“ dodal.
Podľa slov Tkáča je pri akomkoľvek športe dôležitá správna technika, ktorou sa zvyšuje výkon. „Deti najmä učíme správnemu držaniu tela, správnej technike behu, naťahovaniu krokov,“ vysvetlil s tým, že pokiaľ je táto časť dobre zvládnutá, venujú sa už rozvoju rýchlosti. Podstatné pri behu je, aby prvý kontakt s atletickou dráhou prebiehal cez špičku, inak všetky odrazy prechádzajú na chrbticu, čo spôsobuje zdravotné problémy. „Ten krok je kratší a preto ich potrebuje človek na zvládnutie daného úseku urobiť viac,“ dodal.
Atletike sa na škole venuje približne 30 detí. Najpopulárnejšími sú šprinty, keďže ide o najrýchlejších bežcov, potom sú to skoky do diaľky, hody kriketovou loptičkou u mladších a hody oštepom u starších žiakov. Žiaci ZŠ na J. A. Komenského ulici boli úspešnými nielen na regionálnej, celoštátnej ale aj na medzinárodnej úrovni.
Škola sa orientuje aj na džudo
Základná škola na Ulici J. A. Komenského v Michalovciach je orientovaná aj na džudo. Venuje sa mu od roku 1999. Žiakov vedie pedagogička Anna Kittanová, ktorá sa džudom zaoberá približne 45 rokov. Cieľom je pripraviť deti na pokračovanie v tomto športe, keďže najčastejšie sa presúvajú do oddielov klubu ŠK Zemplín Michalovce. Výučba je určená pre všetky ročníky. "Stále pripravujeme 20 - 30 žiakov v jednom oddelení, máme ich dve," vysvetlila pre TASR Kittanová s tým, že najprv začína s úpolovými hrami.
V rámci centra voľného času trénujú deti šesť hodín týždenne. Tematický celok netradičných športov využíva aj ako učiteľka telesnej výchovy na hodinách. Skúsenejší žiaci predstavujú tým mladším ukážky džuda, na základe ktorých sa s týmto športom zoznamujú. Dieťa, ktoré by chcelo džudo trénovať, potrebuje mať podľa Kittanovej okrem vôle, aj dobrý zdravotný stav, chuť pracovať a vytrvalosť. "Mnohí si totiž myslia, že sa z nich hneď stanú džudisti," dodala s tým, že dôležitý je začiatok, ktorý predstavujú gymnastické cvičenia.
Džudo nie je bitka, ako si podľa Kittanovej mnohí myslia. Je založené na prekonávaní sily súpera. Podstatné pri ňom je herné myslenie, pretože džudista musí predvídať, čo jeho súper urobí. "Musí sa v prvom rade naučiť techniky alebo kontratechniky, aby mohol prejsť z postoja na zem," vysvetlila. Hráčovi nesmie chýbať rýchlosť a obratnosť. "Myslím si, že tento šport je pre všetkých osožný, pretože rozvíja celkovú zručnosť, zdatnosť, a samozrejme, aj disciplínu a celkovú výkonnosť žiakov," doplnila.
Tí, ktorí sa džudu venujú dlhšie, chodia na medzinárodné súťaže.
Škola využíva metódu CLIL
Základná škola na Ulici J. A. Komenského v Michalovciach ponúka špeciálne jazykové vzdelanie. Od prvého ročníka sa v nej vyučuje anglický jazyk metódou CLIL, čo znamená, že sa angličtina používa aj vo výučbe iných predmetov. "Naša škola bola medzi prvými na Slovensku, ktorá s touto metódou začala pred siedmimi rokmi," povedal pre TASR jej riaditeľ Severín Činčár, ktorý pôsobí vo svojej funkcii takmer 12 rokov.
Podľa jeho ďalších slov je aj v tejto oblasti zvýšený záujem rodičov o štúdium v škole. "Zo začiatku boli veľké obavy z prvého ročníka, pretože rodičia argumentovali tým, že žiaci nevedia anglicky," vysvetlil s tým, že nie je potrebné, aby deti ovládali angličtinu, ak chcú navštevovať tieto špeciálne triedy. Cudzí jazyk sa totiž začína vyučovať hravou formou. Metóda CLIL je na prvom stupni zavedená vo všetkých triedach, v piatom ročníku sa už žiaci delia.
Pozitívne výsledky tejto metódy sú pozorovateľné nielen v ústnej, ale aj v písanej podobe. Podľa Činčára je vidieť vyššiu úroveň angličtiny u týchto žiakov. Dôkazom toho sú aj úspechy najmenších, napríklad v celoštátnej súťaži Jazykový kvet získali tretiaci druhé miesto.
Žiaci môžu rozvíjať svoj talent aj prostredníctvom školskej televízie a časopisu. Majú tak možnosť naučiť sa pracovať s kamerou, vystupovať pred ňou, strihať záznam i tvoriť žurnalistické celky. Prostredníctvom časopisu vylepšujú svoju slovnú zásobu a tvorivosť. Školské centrum voľného času zas slúži na doplnenie aktivít v oblasti športu, kultúry, ale aj umenia.
Základná škola na Ulici J. A. Komenského v Michalovciach bola založená pred 53 rokmi. "Kedysi patrila medzi najväčšie na Slovensku," uviedol Činčár s tým, že v súčasnosti ju navštevuje 308 žiakov. V škole pôsobí 25 pedagogických pracovníkov. Podľa Inštitútu pre sociálne a ekonomické reformy (INEKO) sa škola v aktuálnom hodnotiacom rebríčku nachádza na desiatom mieste.