Táto opera sa na javisko košického divadla vracia po 58 rokoch. V rámci prvej tohtoročnej opernej premiéry zaznie v Historickej budove ŠD Košice v piatok 23. februára.
Autor TASR
,aktualizované Košice 20. februára (TASR) – Opera Štátneho divadla (ŠD) Košice pripravila uvedenie vôbec posledného diela francúzskeho skladateľa Jacqua Offenbacha Hoffmannove poviedky. V rámci prvej tohtoročnej opernej premiéry zaznie v Historickej budove ŠD Košice v piatok 23. februára.
Táto opera sa na javisko košického divadla vracia po 58 rokoch. Hudobné naštudovanie mal v rukách košický dirigent Maroš Potokár, realizačný tím viedol maďarský režisér Imre Halasi, scénu a kostýmy navrhla maďarská výtvarníčka Henriette Laczó.
Offenbach túto operu nestihol dopísať, keďže zomrel štyri mesiace pred parížskou premiérou, ktorá bola v roku 1881. Dielo po Offenbachovi dopracoval jeho žiak - hudobný skladateľ Ernest Guiraud a z tejto verzie čerpá aj košické uvedenie. Toto dielo je spolu s druhou, neskôr prekomponovanou operou Rýnska rusalka, výnimkou v Offenbachovej tvorbe zameranej na hudobné komédie a operety. V Hoffmanových poviedkach autor rekapituluje mnohé zo svojho operetného arzenálu, vďaka čomu dokazuje obdivuhodnú invenciu a dramatický cit, hodný najväčších majstrov francúzskej lyrickej opery.
"Opera je nesmierne náročná po stránke interpretačnej. My sme sa rozhodli vydať ešte ťažšou cestou – cestou, akou si prial aj samotný Offenbach, a to, že jednotlivé poviedky stvárňuje jeden interpret, to znamená, že predstaviteľky dámskych úloh Nicola Proksch a Michaela Várady stvárňujú vlastne štvorrolu, takisto ako Marián Lukáč a Michal Onufer alebo Jaroslav Dvorský a Peter Svetlík. Myslím si však, že o to atraktívnejšie je to pre diváka, a tie výkony všetkých interpretov sú skvelé," povedal pre TASR šéf opery ŠD Karol Kevický.
Okrem už spomenutých sólistov sa divákom predstavia aj Tomáš Černý, Tomasz Kuk a Róbert Remeselník v titulnej postave Hoffmanna, ďalej Miriam Mrízová, Marek Gurbaľ, Juraj Peter, Anton Baculík či Maksym Kutsenko.
Svojím dejom je opera inšpirovaná činohernou drámou Julesa Barbiera a Michela Carrého Hoffmannove poviedky, v ktorej autori dramatizujú motívy zo života a diela nevšedného nemeckého umelca Ernsta Theodora Amadea Hoffmanna (1776–1822). Zaujímavosťou opery je, že mala dlho nálepku "prekliata". Okrem jej tajomnej hlavnej postavy a faktu, že Offenbach zomrel pred dokončením diela, k tomu prispela najmä obrovská tragédia pri jej druhom premiérovom uvedení v decembri 1881 vo Viedni. "Požiar, ktorý vtedy zachvátil divadlo, kde nefungovali bezpečnostné opatrenia, si vyžiadal 400 obetí. Je to najväčšia operná tragédia v histórii. Kvôli tomu sa túto operu až do začiatku 20. storočia bálo inscenovať hociktoré svetové divadlo. Zlom nastal až po uvedení v Berlíne, tá nálepka prekliata bola z nej sňatá, a teraz patrí možno medzi prvých 20 najhranejších opier na svete," priblížil dramaturg Peter Hochel.
Táto opera sa na javisko košického divadla vracia po 58 rokoch. Hudobné naštudovanie mal v rukách košický dirigent Maroš Potokár, realizačný tím viedol maďarský režisér Imre Halasi, scénu a kostýmy navrhla maďarská výtvarníčka Henriette Laczó.
Offenbach túto operu nestihol dopísať, keďže zomrel štyri mesiace pred parížskou premiérou, ktorá bola v roku 1881. Dielo po Offenbachovi dopracoval jeho žiak - hudobný skladateľ Ernest Guiraud a z tejto verzie čerpá aj košické uvedenie. Toto dielo je spolu s druhou, neskôr prekomponovanou operou Rýnska rusalka, výnimkou v Offenbachovej tvorbe zameranej na hudobné komédie a operety. V Hoffmanových poviedkach autor rekapituluje mnohé zo svojho operetného arzenálu, vďaka čomu dokazuje obdivuhodnú invenciu a dramatický cit, hodný najväčších majstrov francúzskej lyrickej opery.
"Opera je nesmierne náročná po stránke interpretačnej. My sme sa rozhodli vydať ešte ťažšou cestou – cestou, akou si prial aj samotný Offenbach, a to, že jednotlivé poviedky stvárňuje jeden interpret, to znamená, že predstaviteľky dámskych úloh Nicola Proksch a Michaela Várady stvárňujú vlastne štvorrolu, takisto ako Marián Lukáč a Michal Onufer alebo Jaroslav Dvorský a Peter Svetlík. Myslím si však, že o to atraktívnejšie je to pre diváka, a tie výkony všetkých interpretov sú skvelé," povedal pre TASR šéf opery ŠD Karol Kevický.
Okrem už spomenutých sólistov sa divákom predstavia aj Tomáš Černý, Tomasz Kuk a Róbert Remeselník v titulnej postave Hoffmanna, ďalej Miriam Mrízová, Marek Gurbaľ, Juraj Peter, Anton Baculík či Maksym Kutsenko.
Svojím dejom je opera inšpirovaná činohernou drámou Julesa Barbiera a Michela Carrého Hoffmannove poviedky, v ktorej autori dramatizujú motívy zo života a diela nevšedného nemeckého umelca Ernsta Theodora Amadea Hoffmanna (1776–1822). Zaujímavosťou opery je, že mala dlho nálepku "prekliata". Okrem jej tajomnej hlavnej postavy a faktu, že Offenbach zomrel pred dokončením diela, k tomu prispela najmä obrovská tragédia pri jej druhom premiérovom uvedení v decembri 1881 vo Viedni. "Požiar, ktorý vtedy zachvátil divadlo, kde nefungovali bezpečnostné opatrenia, si vyžiadal 400 obetí. Je to najväčšia operná tragédia v histórii. Kvôli tomu sa túto operu až do začiatku 20. storočia bálo inscenovať hociktoré svetové divadlo. Zlom nastal až po uvedení v Berlíne, tá nálepka prekliata bola z nej sňatá, a teraz patrí možno medzi prvých 20 najhranejších opier na svete," priblížil dramaturg Peter Hochel.