J. Hrabko komentuje mimoriadnu schôdzu NR SR.
Autor TASR
Neuplynul ešte ani rok od volieb a premiér Robert Fico bude v parlamente čeliť už druhému návrhu na vyslovenie nedôvery. Niet najmenších pochybností, že skončí ako návrh prvý, teda že zostane vo funkcii premiéra, pretože počty v parlamente nepustia. Rovnako, ako nepustili v časoch, keď bola politická situácia opačná – R. Fico bol v opozícii a jeho strana dávala podobné návrhy. Napriek vopred známemu výsledku rokovania by však vecná debata nebola zbytočná.
Premiéra tentoraz navrhuje 42 poslancov odvolať z funkcie pre kauzu cien energií. Tak to aspoň vyplýva z ich návrhu. Nie je to dobré odôvodnenie. Aj preto, lebo ceny energií sa v tomto roku po zásahu premiéra nemajú zvyšovať. Áno, stane sa tak po tlaku hlavne poslanca I. Matoviča. Ak sa ceny zvýšia, teda ak by premiér ľudí oklamal, potom by to už bolo dôvodom aj na vecné vyslovovanie nedôvery Robertovi Ficovi. Najskôr v parlamente a neskôr vo voľbách.
Takto je návrh poslancov značne tristný, pretože Igor Matovič v podstate navrhuje odvolať premiéra za to, že vyhovel požiadavke I. Matoviča, aby sa ceny energií nezvyšovali.
Poslanci v odôvodnení návrhu tiež premiérovi vyčítajú, že „neodvolal ministra hospodárstva Petra Žigu, ako aj ostatných nominantov v predstavenstvách a dozorných radách energetických spoločností, ktorí preukázateľne nehájili verejný záujem.“ To rovnako nie je relevantný dôvod na vyslovovanie nedôvery premiérovi – ak si totiž poslanci myslia, že minister už nemá byť ministrom, môžu ho z funkcie sami odvolať.
Platí, že odvolávať premiéra za to, čo si poslanci sami netrúfnu urobiť a čo predtým ani nevyskúšali nie je správne, skôr alibistické. A ako vecný dôvod na vyslovenie nedôvery premiérovi mizerné. Predkladatelia návrhu na odvolanie si však tentoraz dali prácu s viac ako desiatkou obrázkových príloh, čo veští spor medzi nimi a predsedajúcim schôdze. Ukáže sa totiž, či sa nový rokovací poriadok zakazujúci vizuálne zobrazenia, týka aj odôvodnenia návrhu, keď je jeho neoddeliteľnou súčasťou. Alebo sa ho netýka.
Uvedené však neznamená, že by sa vecný dôvod na vyslovovanie nedôvery premiérovi Ficovi nenašiel. Našiel. Je ním absolútna strata nestrannosti a nezávislosti ÚRSO. Premiér Fico sa vôbec netají, ale skôr chváli tým, že zasiahol do jeho chodu, ovplyvnil ho a zariadil, aby úrad menil rozhodnutia ako na bežiacom páse. Tak, aby boli po vôli premiéra resp. vlády.
Zákon mu pritom takéto zasahovanie priamo zakazuje: „Úrad pri výkone svojej pôsobnosti postupuje nestranne a nezávisle. Štátne orgány, orgány územnej samosprávy, iné orgány verejnej moci ani ďalšie osoby nesmú ovplyvňovať úrad pri vykonávaní jeho pôsobnosti.“
Nesmú. Ak to robia, je to dôvod na odvolávanie ktoréhokoľvek z ich predstaviteľov, pretože v takom prípade porušujú zákon. Vláda má právo navrhnúť a parlament zase právo zmeniť zákony a pravidlá, ale nikto nemá právo ich nerešpektovať.
Takýto dôvod v návrhu poslancov na vyslovenie nedôvery premiérovi Ficovi však nie je.
Premiéra tentoraz navrhuje 42 poslancov odvolať z funkcie pre kauzu cien energií. Tak to aspoň vyplýva z ich návrhu. Nie je to dobré odôvodnenie. Aj preto, lebo ceny energií sa v tomto roku po zásahu premiéra nemajú zvyšovať. Áno, stane sa tak po tlaku hlavne poslanca I. Matoviča. Ak sa ceny zvýšia, teda ak by premiér ľudí oklamal, potom by to už bolo dôvodom aj na vecné vyslovovanie nedôvery Robertovi Ficovi. Najskôr v parlamente a neskôr vo voľbách.
Takto je návrh poslancov značne tristný, pretože Igor Matovič v podstate navrhuje odvolať premiéra za to, že vyhovel požiadavke I. Matoviča, aby sa ceny energií nezvyšovali.
Poslanci v odôvodnení návrhu tiež premiérovi vyčítajú, že „neodvolal ministra hospodárstva Petra Žigu, ako aj ostatných nominantov v predstavenstvách a dozorných radách energetických spoločností, ktorí preukázateľne nehájili verejný záujem.“ To rovnako nie je relevantný dôvod na vyslovovanie nedôvery premiérovi – ak si totiž poslanci myslia, že minister už nemá byť ministrom, môžu ho z funkcie sami odvolať.
Platí, že odvolávať premiéra za to, čo si poslanci sami netrúfnu urobiť a čo predtým ani nevyskúšali nie je správne, skôr alibistické. A ako vecný dôvod na vyslovenie nedôvery premiérovi mizerné. Predkladatelia návrhu na odvolanie si však tentoraz dali prácu s viac ako desiatkou obrázkových príloh, čo veští spor medzi nimi a predsedajúcim schôdze. Ukáže sa totiž, či sa nový rokovací poriadok zakazujúci vizuálne zobrazenia, týka aj odôvodnenia návrhu, keď je jeho neoddeliteľnou súčasťou. Alebo sa ho netýka.
Uvedené však neznamená, že by sa vecný dôvod na vyslovovanie nedôvery premiérovi Ficovi nenašiel. Našiel. Je ním absolútna strata nestrannosti a nezávislosti ÚRSO. Premiér Fico sa vôbec netají, ale skôr chváli tým, že zasiahol do jeho chodu, ovplyvnil ho a zariadil, aby úrad menil rozhodnutia ako na bežiacom páse. Tak, aby boli po vôli premiéra resp. vlády.
Zákon mu pritom takéto zasahovanie priamo zakazuje: „Úrad pri výkone svojej pôsobnosti postupuje nestranne a nezávisle. Štátne orgány, orgány územnej samosprávy, iné orgány verejnej moci ani ďalšie osoby nesmú ovplyvňovať úrad pri vykonávaní jeho pôsobnosti.“
Nesmú. Ak to robia, je to dôvod na odvolávanie ktoréhokoľvek z ich predstaviteľov, pretože v takom prípade porušujú zákon. Vláda má právo navrhnúť a parlament zase právo zmeniť zákony a pravidlá, ale nikto nemá právo ich nerešpektovať.
Takýto dôvod v návrhu poslancov na vyslovenie nedôvery premiérovi Ficovi však nie je.