Ľahké vlaky tram-train sú schopné pokračovať zo železničnej stanice v napojení na električkovú trať mesta ako bežná električka. Cestujúci tak nemusia opustiť vozidlo a odpadá prestupovanie
Autor TASR
Košice 4. mája (TASR) – Projekt prevádzky vozidiel tram-train, ktoré by premávali po električkových tratiach mesta Košice aj železničných koľajach, sa zatiaľ odkladá. Pôvodne sa počítalo s nákupom týchto tzv. vlakoelektričiek z eurofondov v programovom období 2014-2020 v rámci budovania košického Integrovaného dopravného systému (IDS).
Vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja (KSK) Ladislav Olexa pre TASR uviedol, že tram-train je jeden z najdrahších dopravných prostriedkov a nevyhnutná je najprv technicko-ekonomická štúdia udržateľnosti prevádzky takýchto vozidiel, na čo upozornila aj EÚ. "Realizácia tohto projektu je otázka vzdialenejšej budúcnosti, v tomto období zatiaľ neuvažujeme o nákupe takýchto vozidiel," konštatoval. Reálnejší je tak podľa neho v súčasnosti popri modernizácii električkových tratí nákup nových električiek pre MHD.
Ľahké vlaky tram-train sú schopné pokračovať zo železničnej stanice v napojení na električkovú trať mesta ako bežná električka. Cestujúci tak nemusia opustiť vozidlo a odpadá prestupovanie. Takýto systém funguje vo viacerých mestách Nemecka, Francúzska, Holandska či Španielska. Podľa plánov by takéto hybridné vozidlá mali v budúcnosti premávať na trasách medzi centrom Košíc a Prešovom, Moldavou nad Bodvou, ale aj Humenným, Čiernou nad Tisou a Kechnecom.
Súčasťou IDS v Košiciach, financovaného z eurofondov, je modernizácia električkovej trate z námestia Maratónu mieru na Staničné námestie s predpokladanými nákladmi 36 miliónov eur. Podľa informácie zo Železníc SR bude v júni dokončená projektová dokumentácia, ktorú prevezme k realizácii košický magistrát. Práce na tomto úseku trate by sa mali začať koncom tohto roka s termínom dokončenia v roku 2015. Plánované prepojenie železničných a električkových tratí v oblasti Staničného námestia sa však podľa Olexu odloží, kým sa nepreukáže udržateľnosť prevádzky vlakoelektričiek.
Druhým veľkým projektom je výstavba terminálu integrovanej dopravy v Moldave nad Bodvou, tretím elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou v celkovej dĺžke 21 kilometrov. Výstavba je plánovaná na roky 2013 až 2015.
V ďalšom období sa vybuduje priama koľajová doprava z centra Košíc na sídlisko Ťahanovce s postavením nového Terminálu Sever, ktorý zabezpečí prestup cestujúcich z jednotlivých druhov dopravných prostriedkov. Celkové predpokladané náklady na tento projekt podľa ŽSR presahujú 115 miliónov eur. Modernizácia a budovanie nových tratí zahŕňa technické zabezpečenie pre premávku vlakoelektričiek.
IDS v Košiciach, ktorý bude podobný systému v Bratislave, musí byť zrealizovaný do roku 2020. Podľa Olexu jeho spustenie nebude na tram-trainoch závislé a bude zahŕňať klasické druhy dopravy, ako sú vlak, autobus či električka.
"Bežnému občanovi by mal systém priniesť vyššiu kvalitu poskytovaných služieb a možnosť prepravy v celom regióne na jeden cestovný doklad akýmkoľvek dopravným prostriedkom verejnej osobnej dopravy," doplnil.
Vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja (KSK) Ladislav Olexa pre TASR uviedol, že tram-train je jeden z najdrahších dopravných prostriedkov a nevyhnutná je najprv technicko-ekonomická štúdia udržateľnosti prevádzky takýchto vozidiel, na čo upozornila aj EÚ. "Realizácia tohto projektu je otázka vzdialenejšej budúcnosti, v tomto období zatiaľ neuvažujeme o nákupe takýchto vozidiel," konštatoval. Reálnejší je tak podľa neho v súčasnosti popri modernizácii električkových tratí nákup nových električiek pre MHD.
Ľahké vlaky tram-train sú schopné pokračovať zo železničnej stanice v napojení na električkovú trať mesta ako bežná električka. Cestujúci tak nemusia opustiť vozidlo a odpadá prestupovanie. Takýto systém funguje vo viacerých mestách Nemecka, Francúzska, Holandska či Španielska. Podľa plánov by takéto hybridné vozidlá mali v budúcnosti premávať na trasách medzi centrom Košíc a Prešovom, Moldavou nad Bodvou, ale aj Humenným, Čiernou nad Tisou a Kechnecom.
Súčasťou IDS v Košiciach, financovaného z eurofondov, je modernizácia električkovej trate z námestia Maratónu mieru na Staničné námestie s predpokladanými nákladmi 36 miliónov eur. Podľa informácie zo Železníc SR bude v júni dokončená projektová dokumentácia, ktorú prevezme k realizácii košický magistrát. Práce na tomto úseku trate by sa mali začať koncom tohto roka s termínom dokončenia v roku 2015. Plánované prepojenie železničných a električkových tratí v oblasti Staničného námestia sa však podľa Olexu odloží, kým sa nepreukáže udržateľnosť prevádzky vlakoelektričiek.
Druhým veľkým projektom je výstavba terminálu integrovanej dopravy v Moldave nad Bodvou, tretím elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou v celkovej dĺžke 21 kilometrov. Výstavba je plánovaná na roky 2013 až 2015.
V ďalšom období sa vybuduje priama koľajová doprava z centra Košíc na sídlisko Ťahanovce s postavením nového Terminálu Sever, ktorý zabezpečí prestup cestujúcich z jednotlivých druhov dopravných prostriedkov. Celkové predpokladané náklady na tento projekt podľa ŽSR presahujú 115 miliónov eur. Modernizácia a budovanie nových tratí zahŕňa technické zabezpečenie pre premávku vlakoelektričiek.
IDS v Košiciach, ktorý bude podobný systému v Bratislave, musí byť zrealizovaný do roku 2020. Podľa Olexu jeho spustenie nebude na tram-trainoch závislé a bude zahŕňať klasické druhy dopravy, ako sú vlak, autobus či električka.
"Bežnému občanovi by mal systém priniesť vyššiu kvalitu poskytovaných služieb a možnosť prepravy v celom regióne na jeden cestovný doklad akýmkoľvek dopravným prostriedkom verejnej osobnej dopravy," doplnil.