Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 22. december 2024Meniny má Adela
< sekcia Regióny

Cyklotrasa Ondava by mala spájať Slovensko s tromi susedným štátmi

Ilustračná snímka Foto: TASR/Henrich Mišovič

Rozpočtový náklad na celú cyklotrasu je podľa jeho slov 34 miliónov eur.

Nižný Hrušov 26. októbra (TASR) – Cieľom plánovanej Cyklotrasy Ondava, ktorá by mala spájať Poľsko, Slovensko, Maďarsko a Ukrajinu, je posilniť cezhraničnú spoluprácu, zvýšiť konkurencieschopnosť a udržateľnosť regiónov, ale aj rozšíriť ponuku služieb pre turistov, s čím súvisí zníženie nezamestnanosti.

"Vedenie ondavskej cyklotrasy vytvára veľkú príležitosť zrealizovať zámer, ktorý svojimi nárokmi, kvalitou prevedenia a zvyšovaním atraktivity pre užívateľov, môže vytvoriť jeden z produktov cestovného ruchu dvoch krajov," vysvetlil pre TASR autor nápadu a starosta obce Nižný Hrušov (okres Vranov nad Topľou) Ján Fenčák. Projekt by zároveň prepojil dve vodné nádrže - Domašu a Zemplínsku šíravu a Tokajskú vinohradnícku oblasť.

Východiskový bod sa nachádza práve v Nižnom Hrušove, kde sa začína ochranný val Ondavy, ktorý končí až v Maďarsku. Prvá trasa by teda viedla po ňom cez Klin nad Bodrogom do Maďarska a späť. Druhá by smerovala cez vodnú nádrž Domaša a Dukliansky priesmyk do Poľska. Trasa Ondava 3, ako organizačný tím nazval jednotlivé časti, by sa cez Prešov napojila na Eurovelo 11. Štvrtá časť by bola odbočkou z trasy Ondava 1 do mesta Trebišov, kde by cez Michaľany bolo možné prepojenie na Eurovelo 11. Posledná trasa by z Nižného Hrušova viedla cez Zemplínsku šíravu po hrádzi Laborca a Latorice až na Ukrajinu. "Prostredníctvom Cyklotrasy Ondava by mohli vzniknúť lokálne cyklotrasy, ktoré by si už vedeli zabezpečiť samosprávy," spomenul starosta.

Celá trasa má už aj svoj príbeh. "Spracovali sme koncepčno-propagačný materiál. V ňom opisujeme tri základné vetvy, ktoré chceme na každej cyklotrase propagovať," vysvetlil Fenčák. Zdokumentovali históriu, keďže vo všeobecnosti je známe, že na Zemplíne sa nachádza viacero usadlostí, ktoré súvisia s významnými rodmi. Turista bude mať možnosť tieto miesta navštíviť. Ďalšou dôležitou časťou je príroda, ktorej súčasťou sú chránené územia, vodné diela, vodohospodárske stavby, ale aj historické čerpacie stanice. Cyklotrasa prechádza aj bodom, kde vzniká Bodrog. Dôležitou časťou, ktorej sa pri príprave projektu venovali, sú tiež farmy, agropodnikatelia, ubytovacie a stravovacie kapacity, celková infraštruktúra, parkoviská, prepojenie na autobusové a vlakové stanice. "Budeme veľkým prínosom, ak túto cyklotrasu vybudujeme, lebo podporíme kompletne drobných a stredných podnikateľov, ktorí v tomto regióne pôsobia," doplnil starosta.

Tento projekt je súčasťou Akčného plánu rozvoja okresu Vranov nad Topľou. Ten počíta s predpokladanými nákladmi vo výške viac ako 8,5 milióna eur, z toho približne 7,3 milióna eur by mali tvoriť financie z Európskych štrukturálnych a investičných fondov. Regionálny príspevok predstavuje výšku 90.000 eur, ktoré budú použité na spracovanie štúdie uskutočniteľnosti a všetkých prípravných dokumentov. "Oslovili sme už všetky dotknuté samosprávy, cez ktoré táto cyklotrasa prechádza. Máme takmer 100-% podporu všetkých starostov a primátorov, ktorým sme tento projekt predstavili," skonštatoval Fenčák.

Rozpočtový náklad na celú cyklotrasu je podľa jeho slov 34 miliónov eur. Organizačný tím naprojektoval v každom meste, v každej obci, cez ktoré cyklotrasa prechádza, tzv. cyklostanovište. Jeho súčasťou bude parkovanie pre minimálne šesť až desať áut, toalety a sociálne zariadenia, ktoré by udržiavala miestna samospráva. Počítajú tiež s tým, že priamo na trase vznikne malé odpočívadlo, kde bude prístrešok, lavičky, stôl a informačná tabuľa, nebude tu chýbať stojan na bicykle. Cyklotrasa by mala byť tiež napojená na všetky kultúrne a športové podujatia v regióne.

Podľa slov starostu už prebehlo viacero rokovaní s dotknutými samosprávami, ako aj predstaviteľmi obidvoch vyšších územných celkov. "Pracujeme aj na tom, aby sa prostredníctvom jedného aj druhého kraja celá táto trasa scelila a začala sa robiť ako jeden veľký projekt pod ich záštitou," vysvetlil. V najbližších mesiacoch by mal mať organizačný tím časový harmonogram realizácie projektu. "Hlavným cieľom je získať partnera z Maďarska a Poľska," vysvetlil Fenčák s tým, že spustenie prvej časti projektu, teda trasy Ondava 1, je reálne už na prelome rokov 2017 a 2018.