Celých 82 rokov bol Starý most, ako ho volali od roku 1990, jediným v Bratislave.
Autor TASR
Bratislava 30. decembra (TASR) - Prvý pevný most cez Dunaj v Bratislave slávnostne otvoril cisár František Jozef I. 30. decembra 1890.
Most známy pod menami Most Františka Jozefa, Štefánikov most, Most Červenej armády a Starý most je na svojom mieste vo vyústení dnešnej Štúrovej ulice už 125 rokov nezameniteľnou súčasťou panorámy hlavného mesta.
Do polovice 19. storočia disponovala Bratislava len dreveným mostom cez Dunaj, ktorý nevyhovoval vtedajším potrebám. Preto sa rýchlo dospelo k rozhodnutiu vybudovať silný, oceľovo-betónový most. Jeho šestnásťmesačná výstavba prebiehala v rokoch 1889 – 1890. Novovybudovaný cestný železný Most Františka Jozefa bol dlhý 460 metrov a mal tri kamenné piliere. V roku 1891 bola vedľa neho dokončená železničná časť a slúžil i na pešiu dopravu. Ďalšia koľajová doprava na Moste Františka Jozefa pribudla v roku 1914, keď bola do prevádzky uvedená tzv. Viedenská električka. Po vzniku Československej republiky dostal pomenovanie Štefánikov most.
Od októbra 1938 bol hraničným premostením medzi Československom a nacistickým Nemeckom, ktorému pripadla Petržalka. Koncom druhej svetovej vojny 3. apríla 1945 ustupujúce nemecké vojská vyhodili Štefánikov most do vzduchu. Do Dunaja spadla konštrukcia štyroch polí v dĺžke 320 metrov a zatarasila koryto, Petržalka bola od zvyšku mesta odrezaná. Po dobytí Bratislavy vojaci osloboditeľskej armády vybudovali za päť mesiacov a sedemnásť dní nový železný most, ktorý nazvali Most Červenej armády. Hoci bol pôvodne zamýšľaný ako provizórne riešenie, charakteristická mrežová oceľová konštrukcia spoľahlivo slúžila až do decembra 2013, keď po nej ešte stále mohli prechádzať chodci a cyklisti.
Celých 82 rokov bol Starý most, ako ho volali od roku 1990, jediným v Bratislave, druhý Most SNP otvorili až v roku 1972. Ako jeden z najväčších dopravných projektov v hlavnom meste v ostatných rokoch bol rekonštruovaný nový most na mieste Starého mosta dokončený 15. decembra 2015.
Zoznam nových názvov pre most by mala predložiť mestská kultúrna komisia a hlasovať o nich by potom mohli Bratislavčania.
Most známy pod menami Most Františka Jozefa, Štefánikov most, Most Červenej armády a Starý most je na svojom mieste vo vyústení dnešnej Štúrovej ulice už 125 rokov nezameniteľnou súčasťou panorámy hlavného mesta.
Do polovice 19. storočia disponovala Bratislava len dreveným mostom cez Dunaj, ktorý nevyhovoval vtedajším potrebám. Preto sa rýchlo dospelo k rozhodnutiu vybudovať silný, oceľovo-betónový most. Jeho šestnásťmesačná výstavba prebiehala v rokoch 1889 – 1890. Novovybudovaný cestný železný Most Františka Jozefa bol dlhý 460 metrov a mal tri kamenné piliere. V roku 1891 bola vedľa neho dokončená železničná časť a slúžil i na pešiu dopravu. Ďalšia koľajová doprava na Moste Františka Jozefa pribudla v roku 1914, keď bola do prevádzky uvedená tzv. Viedenská električka. Po vzniku Československej republiky dostal pomenovanie Štefánikov most.
Od októbra 1938 bol hraničným premostením medzi Československom a nacistickým Nemeckom, ktorému pripadla Petržalka. Koncom druhej svetovej vojny 3. apríla 1945 ustupujúce nemecké vojská vyhodili Štefánikov most do vzduchu. Do Dunaja spadla konštrukcia štyroch polí v dĺžke 320 metrov a zatarasila koryto, Petržalka bola od zvyšku mesta odrezaná. Po dobytí Bratislavy vojaci osloboditeľskej armády vybudovali za päť mesiacov a sedemnásť dní nový železný most, ktorý nazvali Most Červenej armády. Hoci bol pôvodne zamýšľaný ako provizórne riešenie, charakteristická mrežová oceľová konštrukcia spoľahlivo slúžila až do decembra 2013, keď po nej ešte stále mohli prechádzať chodci a cyklisti.
Celých 82 rokov bol Starý most, ako ho volali od roku 1990, jediným v Bratislave, druhý Most SNP otvorili až v roku 1972. Ako jeden z najväčších dopravných projektov v hlavnom meste v ostatných rokoch bol rekonštruovaný nový most na mieste Starého mosta dokončený 15. decembra 2015.
Zoznam nových názvov pre most by mala predložiť mestská kultúrna komisia a hlasovať o nich by potom mohli Bratislavčania.
Prečítajte si aj: VIDEO: Na nový Starý most je vstup zakázaný, prejdite sa po ňom s nami