Pre TASR to povedal predseda poslaneckého Pravicového klubu a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler.
Autor TASR
Bratislava 10. februára (TASR) – Rekonštrukcia bratislavského Starého mosta síce mešká priznaných desať týždňov, ale takýto sklz nabrala stavba len od septembra minulého roka. Pre TASR to povedal predseda poslaneckého Pravicového klubu a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler. Na jeseň sa totiž harmonogram upravoval po tom, čo práce stáli pre podozrenie, že pod hladinou Dunaja sa nachádzajú nevybuchnuté míny. "Za štyri mesiace teda stihol dodávateľ meškať s prácami 2,5 mesiaca. To je úplne hrozivé," skonštatoval Uhler.
Podľa harmonogramu zo septembra minulého roka sa mal projekt dokončiť do konca októbra tohto roku. V polovici januára zhotoviteľ, spoločnosť Eurovia SK, priznala desaťtýždňový sklz a momentálne sa má prijať znova ďalší nový harmonogram. Hovorkyňa spoločnosti Lenka Kubejová uviedla, že spoločnosť ho už predložila mestu na schválenie. Aby projekt preplatila Európska únia, most s električkou do Petržalky musí byť dokončený a skolaudovaný do konca roka.
Uhler ale poukázal na to, že ak by sa porovnali dnešné práce s pôvodným harmonogramom, ktorý počíta s dokončením stavby do konca augusta, projekt by bol v sklze mesiace. "Podľa pôvodného harmonogramu mal byť pilier číslo štyri zbúraný v prvej polovici júna 2014. Je v sklze minimálne osem mesiacov," porovnal Uhler.
Pokračoval, že umelý ostrov, v ktorom sa má budovať nový pilier, mal byť zase hotový vlani v auguste. "Ten je v sklze takmer šesť mesiacov. A svetelná signalizácia na Šafárikovom námestí mala byť hotová koncom augusta minulého roku. Dodnes nie je," porovnal Uhler. Podľa jeho slov tak stále upravovanie harmonogramu nepomôže a treba veľmi dôrazne kontrolovať dodržiavanie toho súčasného. "Ten je naplánovaný úplne natesno," podotkol.
Kubejová harmonogramy zverejniť nechce, povedala, že ide o interný dokument spoločnosti. Zverejniť ho však žiada napríklad aj predseda najväčšieho mestského klubu poslancov, Bratislavského klubu, Ján Budaj. "Zverejnite na mestskom webe konkrétny harmonogram, aby ľudia videli, ako sa plnia termíny," vyzval na minulotýždňovom zasadnutí zastupiteľstva primátora Iva Nesrovnala. "Harmonogram zverejníme, keď ho budeme mať. Zatiaľ nie je," prisľúbil šéf mesta, ktorý uvažuje aj o tom, že na stavbu nainštaluje pre kontrolu prác webkamery.
Nesrovnal v polovici januára nariadil, aby sa na Starom moste od marca pracovalo nonstop a aby sa na petržalskej strane vytvorila aj druhá montovňa, kde sa budú spájať časti mosta. Ten sa vyrába v ostravských Vítkoviciach, podľa hlavnej dopravnej inžinierky Tatiany Kratochvílovej sa s jeho výrobou začalo o tri mesiace neskôr. Hovorkyňa Eurovia SK však uviedla, že prvé časti oceľovej konštrukcie sú už v Bratislave a do konca mesiaca by sa malo uskutočniť prvé vysúvanie mosta nad rieku.
"Zváranie jednotlivých častí oceľovej konštrukcie trvá približne 11 až 14 dní a následne sa konštrukcia za 24 hodín vysunie nad Dunaj. Tento cyklus sa následne opakuje so zváraním ďalších segmentov mosta," vysvetlila Kubejová. Most sa má podľa jej slov vysúvať vždy po 30 metroch a mesačne sa majú stihnúť dve vysunutia, čiže 60 metrov. Most má pritom dĺžku 460 metrov.
Na petržalskej strane majú ísť práce podľa harmonogramu, na staromestskú sa tento mesiac stavebníci vracajú. Práce spomalili aj zmeny v projekte, mesto ich robilo tri a na Štúrovej ulici sa napríklad posúvala zastávka mestskej hromadnej dopravy. Už ale majú byť právoplatné všetky stavebné povolenia.
Konzorcium troch firiem na čele s Eurovia SK projekt zrealizuje za 58,8 milióna eur bez DPH.
Podľa harmonogramu zo septembra minulého roka sa mal projekt dokončiť do konca októbra tohto roku. V polovici januára zhotoviteľ, spoločnosť Eurovia SK, priznala desaťtýždňový sklz a momentálne sa má prijať znova ďalší nový harmonogram. Hovorkyňa spoločnosti Lenka Kubejová uviedla, že spoločnosť ho už predložila mestu na schválenie. Aby projekt preplatila Európska únia, most s električkou do Petržalky musí byť dokončený a skolaudovaný do konca roka.
Uhler ale poukázal na to, že ak by sa porovnali dnešné práce s pôvodným harmonogramom, ktorý počíta s dokončením stavby do konca augusta, projekt by bol v sklze mesiace. "Podľa pôvodného harmonogramu mal byť pilier číslo štyri zbúraný v prvej polovici júna 2014. Je v sklze minimálne osem mesiacov," porovnal Uhler.
Pokračoval, že umelý ostrov, v ktorom sa má budovať nový pilier, mal byť zase hotový vlani v auguste. "Ten je v sklze takmer šesť mesiacov. A svetelná signalizácia na Šafárikovom námestí mala byť hotová koncom augusta minulého roku. Dodnes nie je," porovnal Uhler. Podľa jeho slov tak stále upravovanie harmonogramu nepomôže a treba veľmi dôrazne kontrolovať dodržiavanie toho súčasného. "Ten je naplánovaný úplne natesno," podotkol.
PREČÍTAJTE SI AJ: UNIKÁTNE FOTKY: Drevený bratislavský Starý most, sovietsky tank a ľad
Kubejová harmonogramy zverejniť nechce, povedala, že ide o interný dokument spoločnosti. Zverejniť ho však žiada napríklad aj predseda najväčšieho mestského klubu poslancov, Bratislavského klubu, Ján Budaj. "Zverejnite na mestskom webe konkrétny harmonogram, aby ľudia videli, ako sa plnia termíny," vyzval na minulotýždňovom zasadnutí zastupiteľstva primátora Iva Nesrovnala. "Harmonogram zverejníme, keď ho budeme mať. Zatiaľ nie je," prisľúbil šéf mesta, ktorý uvažuje aj o tom, že na stavbu nainštaluje pre kontrolu prác webkamery.
Nesrovnal v polovici januára nariadil, aby sa na Starom moste od marca pracovalo nonstop a aby sa na petržalskej strane vytvorila aj druhá montovňa, kde sa budú spájať časti mosta. Ten sa vyrába v ostravských Vítkoviciach, podľa hlavnej dopravnej inžinierky Tatiany Kratochvílovej sa s jeho výrobou začalo o tri mesiace neskôr. Hovorkyňa Eurovia SK však uviedla, že prvé časti oceľovej konštrukcie sú už v Bratislave a do konca mesiaca by sa malo uskutočniť prvé vysúvanie mosta nad rieku.
"Zváranie jednotlivých častí oceľovej konštrukcie trvá približne 11 až 14 dní a následne sa konštrukcia za 24 hodín vysunie nad Dunaj. Tento cyklus sa následne opakuje so zváraním ďalších segmentov mosta," vysvetlila Kubejová. Most sa má podľa jej slov vysúvať vždy po 30 metroch a mesačne sa majú stihnúť dve vysunutia, čiže 60 metrov. Most má pritom dĺžku 460 metrov.
Na petržalskej strane majú ísť práce podľa harmonogramu, na staromestskú sa tento mesiac stavebníci vracajú. Práce spomalili aj zmeny v projekte, mesto ich robilo tri a na Štúrovej ulici sa napríklad posúvala zastávka mestskej hromadnej dopravy. Už ale majú byť právoplatné všetky stavebné povolenia.
Konzorcium troch firiem na čele s Eurovia SK projekt zrealizuje za 58,8 milióna eur bez DPH.