Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 22. december 2024Meniny má Adela
< sekcia Regióny

ŠTEVČÍK: Bratislava nemá prostriedky,ktoré ju rešpektujú ako metropolu

Na archívnej snímke starosta bratislavského Starého Mesta Radoslav Števčík. Foto: TASR - Michal Svítok

Aj keď v posledných rokoch začalo hlavné mesto i mestské časti svojpomocne opravovať niektoré komunikácie, nemajú podľa Števčíka dostatok peňazí na to, aby dokázali sami vykryť celý investičný dlh.

Bratislava 13. decembra (TASR) – Bratislava nemá prostriedky, ktoré by rešpektovali, že je hlavným mestom. Po rokovaní vlády, na ktorej Bratislave poskytli 13 miliónov eur na opravu ciest a 24,9 milióna eur na riešenie dopravy v Devínskej Novej Vsi, to v stredu vyhlásil starosta bratislavského Starého Mesta Radoslav Števčík.

Magistrát dostane na opravu komunikácií od štátu dotáciu 10 miliónov eur, mestská časť Staré Mesto jeden milión eur a dva milióny eur jej schválili ako návratnú finančnú výpomoc. Števčík priznáva, že to nie je systémové riešenie, ale v tejto situácii sú za tieto peniaze vďační. "Pokiaľ nechceme, aby sme sa museli všetci obyvatelia hanbiť, ako Bratislava vyzerá, tak musíme do opravy tohto mesta investovať. Toto je však vec pre vládu a parlament, aby zabezpečili mechanizmus, ktorý umožní Bratislave vo zvýšenej miere získať prostriedky, ktoré budú nad rámec bežnej obce. My totiž máme momentálne peniaze ako ktorákoľvek iná obec na Slovensku," skonštatoval staromestský starosta.

Aj keď v posledných rokoch začalo hlavné mesto i mestské časti svojpomocne opravovať niektoré komunikácie, nemajú podľa Števčíka dostatok peňazí na to, aby dokázali z vlastných zdrojov celý investičný dlh vykryť. "Jedinou možnosťou je hľadať mimorozpočtové zdroje, v tomto prípade si vážim, že vláda sa nám rozhodla poskytnúť finančné prostriedky na rekonštrukciu komunikácií," povedal starosta.

Vláda sa na svojom stredajšom rokovaní zaoberala aj hlavnými problémami Bratislavy, ako sú doprava či toxická skládka vo Vrakuni. Štátny tajomník ministerstva životného prostredia Norbert Kurilla povedal, že v prípade tejto skládky postupujú najexpresnejším spôsobom, ako sa dá. "Jediná prekážka je vysporiadanie majetko-právnych vzťahov a zabezpečenie súhlasu na vstup na pozemky," priblížil. V budúcom roku sa má v Bratislave zároveň rekonštruovať asfaltový povrch pravostrannej ochrannej hrádze vodného diela Gabčíkovo v katastri mestských častí Petržalka, Rusovce a Čunovo. "Tretí bod, ktorý je pre nás relevantný, je riešenie zosuvov na Devínskej ceste, to je ďalší spoločný projekt nášho ministerstva a hlavného mesta," podotkol Kurilla.

Ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) vláda zaviazala v nadväznosti na výsledky štúdie realizovateľnosti železničného uzla Bratislava predložiť plán a harmonogram výstavby terminálov integrovanej osobnej prepravy (TIOP). Zabezpečiť musí tiež navýšenie výkonov v osobnej železničnej doprave pre rok 2018, vrátane liniek v okolí Bratislavy. Štátny tajomník rezortu dopravy Viktor Stromček deklaroval, že sa vlakokilometre v Bratislavskom kraji zvýšili a v tomto trende chcú pokračovať. "Je pre nás dôležité, že začíname reálne robiť na dopravnom genereli, keď chceme aj v spolupráci s hlavným mestom a Dopravným podnikom Bratislava robiť na tom, aby obyvatelia Bratislavy, ale aj tí, ktorí sem jazdia za prácou, mali čo najlepšie spojenie v rámci verejnej dopravy," uviedol Stromček.