Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 19. apríl 2025Meniny má Jela
< sekcia Regióny

Starý most je hotový, realizovať sa budú už len opravy, tvrdí mesto

Na snímke pešia zóna s vyhliadkovou plošinou na Starom moste 16. decembra 2015 v Bratislave. Foto: TASR - Martin Baumann

Nový Starý most verejnosti ešte nie je sprístupnený. Má sa tak stať až po kolaudácii, najprv časti pre peších a až následne električkovej trate.

Bratislava 16. decembra (TASR) – Prestavba bratislavského Starého mosta je po dvoch rokoch od jej začatia ukončená. Celú stavbu si dnes od zhotoviteľa stavebných prác prevzalo hlavné mesto. Nový Starý most však verejnosti ešte nie je sprístupnený. Má sa tak stať až po kolaudácii, najprv časti pre peších a až následne električkovej trate. Most tak bude slúžiť v budúcom roku najprv chodcom. Električka s cestujúcimi do Petržalky alebo centra mesta by mala cez most začať jazdiť zrejme až po februári 2016.



"Dokončili sa všetky práce jedného z najväčších dopravných projektov, ktoré Bratislava v posledných rokoch zažila. Po 54 rokoch pôjde električka do Petržalky, a to všetko pri dodržaní ceny diela. Podaril sa nám malý zázrak," povedal na dnešnom brífingu primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal.

Ak verejnosť zaregistruje na Starom moste alebo v jeho blízkosti robotníkov, podľa slov primátora nejde o dokončovanie stavebných prác, ale len o odstraňovanie chýb. Napríklad obloženie piliera mosta. "Sú to chyby, ktoré odstraňuje zhotoviteľ na svoje vlastné náklady, nie na náklady mesta. Taktiež bude treba odstrániť stavenisko," poznamenal Nesrovnal.





Štúrova ulica bude podľa jeho slov otvorená zatiaľ len pre peších a cyklistov. Starý most bude uzavretý až do doby kolaudácie a kontrolovaný strážnou službou a mestskou políciou. Primátor tvrdí, že kolaudácie budú logisticky a právne náročným procesom, pretože sa na nich podieľa celkovo päť orgánov. "Tie sa musia zladiť. My ich chceme rozdeliť tak, aby sa na most najskôr dostali chodci a budeme sa snažiť, aby sa tie kolaudácie pre peších začali v januári," vysvetlil. Električky budú po Štúrovej a po moste jazdiť až po kolaudácii električkového zvršku, zrejme až po februári.

Róbert Šinály, riaditeľ spoločnosti Eurovia-SK, ktorá stála na čele konzorcia troch firiem zabezpečujúcich prestavbu Starého mosta, na dnešnom brífingu uviedol, že realizovali jeden zo svojich najnáročnejších projektov. "Vypätím síl a koordináciou prác všetkých zúčastnených sa podarila situácia, ktorej málokto možno pred polrokom veril. Dnes je Starý most hotový a odovzdali sme ho mestu," skonštatoval.



Konzorcium troch firiem projekt realizovalo za 58,8 milióna eur bez DPH. Na financovaní projektu sa 85 percentami podieľa Európska únia, desiatimi percentami štát a piatimi percentami mesto. Aby ho eurofondy preplatili, museli ho dokončiť do konca tohto roka. Podľa Nesrovnala vinou predchádzajúceho vedenia vznikli náklady, ktoré nie sú cenou diela. "O nich prebieha teraz kvalitatívne a právne vyjednávanie. Sú to veci, ktoré vznikli mimo projektu, neboli jeho súčasťou, ale zhotoviteľ ich musel zrealizovať," vysvetlil.

Pôvodne mali byť práce na moste a električkovej trati do Petržalky hotové do konca augusta, potom do konca októbra. Na jeseň minulého roku sa prvý harmonogram prác upravoval po tom, čo práce stáli pre podozrenie, že pod hladinou Dunaja sa nachádzajú nevybuchnuté míny. Sklz mal v minulosti vzniknúť aj trojtýždňovou dovolenkou robotníkov počas vianočných sviatkov.

Starý most sa pôvodne volal Most Františka Jozefa a slávnostne ho otvorili 1. januára 1891. Po prvej svetovej vojne zmenil názov na Štefánikov most, po druhej svetovej vojne zase na Most Červenej armády. Názov Starý most nesie od roku 1990. V súčasnosti sa diskutuje o návrhu na jeho premenovanie, a to z dôvodu, že dnes už nie je najstarším bratislavským mostom.

Bratislavský Starý most je zatiaľ hotový len technicky, tvrdí Michal Feik


Bratislavský Starý most je hotový zatiaľ len technicky, ale reálne nie je v súčasnosti funkčný. Pre TASR to uviedol Michal Feik, ktorý sa stavebníctvu venuje niekoľko rokov a v minulosti pracoval na bratislavskom magistráte pod vedením bývalého i súčasného bratislavského primátora. Ako tvrdí, stavba je hotová tak, aby to mohla samospráva vyfakturovať a neprišla o prostriedky z Európske únie.

"Vidíme to napríklad na petržalskej strane, kde trolejové vedenie je len uchytené na obyčajné háky. Tu by dnes v žiadnom prípade nemohla prejsť električka. Mnohé zariadenia nie sú funkčné. Reálne bude stavba hotová až keď bude skolaudovaná," vysvetlil Feik. Z chýb, ktoré zaregistroval, uviedol napríklad krivý povrch na estakáde Einsteinova či neupevnenú dlažbu na zastávke - Sad Janka Kráľa. "Je tu veľmi veľa práce, ktorú treba dorobiť. Ak sa realizuje dielo na poslednú chvíľu a veľmi rýchlo, tak tu môžu vzniknúť statické poruchy alebo trhliny, ktoré bude nutné neskôr opravovať. To však v súčasnosti nevieme posúdiť," podotkol Feik.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal si však nemyslí, žeby sa stavebné práce robili na poslednú chvíľu. Verí, že zhotoviteľ urobil všetko potrebné a mal záujem na tom, aby stavba bola kvalitná. "Všetky práce predtým, než ich mesto prevzalo, skontroloval stavebný dozor," povedal. Ako dnes poznamenal, ak verejnosť zaregistruje na Starom moste alebo v jeho blízkosti robotníkov, nejde o dokončovanie stavebných prác, ale len o odstraňovanie vzniknutých chýb.

Hlavné mesto si dnes celú stavbu prevzalo od zhotoviteľa stavebných prác. Nový Starý most však verejnosti ešte nie je sprístupnený. Má sa tak stať až po kolaudácii, najprv časti pre peších a až následne električkovej trate. Most bude slúžiť v budúcom roku najprv chodcom. Električka s cestujúcimi do Petržalky alebo centra mesta by mala cez most začať jazdiť zrejme až po februári 2016.

Konzorcium troch firiem projekt realizovalo za 58,8 milióna eur bez DPH. Na financovaní projektu sa 85 percentami podieľa Európska únia, desiatimi percentami štát a piatimi percentami mesto. Aby ho eurofondy preplatili, museli ho dokončiť do konca tohto roka.

Pôvodne mali byť práce na moste a električkovej trati do Petržalky hotové do konca augusta, potom do konca októbra. Na jeseň minulého roku sa prvý harmonogram upravoval po tom, čo práce stáli pre podozrenie, že pod hladinou Dunaja sa nachádzajú nevybuchnuté míny. Sklz mal v minulosti vzniknúť aj trojtýždňovou dovolenkou robotníkov počas vianočných sviatkov.

HRABKO: Poslanci majú vďaka Matovičovi pol roka bez zmrazovania platov

Hnutie Slovensko malo podľa Hrabka návrh na zmrazenie platov poslancov takticky stiahnuť. Keďže to neurobili a parlament ho zamietol, nový návrh je možné podať až o pol roka (správa, PODCAST, VIDEO).

- Sudca pre prípravné konanie Špecializovaného trestného súdu (ŠTS) v sobotu popoludní prepustil Daniela B., ktorý je obvinený z extrémistickej trestnej činnosti, na slobodu.

- Ruská armáda vytlačila ukrajinské sily z jednej z posledných dedín, ktoré mali pod kontrolou v Kurskej oblasti na západe Ruska. Oznámilo to v sobotu ministerstvo obrany v Moskve.

- Umelá inteligencia (AI) by mohla nahradiť väčšinu programátorov už v priebehu budúceho roka, myslí si bývalý výkonný riaditeľ spoločnosti Google Eric Schmidt.

- V blízkosti lyžiarskeho strediska v obci Králiky pri Banskej Bystrici boli po piatkovom (18. 4.) útoku medveďa na človeka rozmiestnené fotopasce i výstražné informačné tabule.

- Spojené štáty sú údajne pripravené uznať ruskú kontrolu nad ukrajinským polostrovom Krym ako súčasť širšej mierovej dohody medzi Moskvou a Kyjevom. S odvolaním sa na zdroje oboznámené s touto záležitosťou o tom informovali agentúry Bloomberg a Reuters.

- Americký hokejista Jason Robertson bude pre zranenie v dolnej časti bližšie nešpecifikovaný čas chýbať Dallasu Stars v NHL.

- Na príkaz amerického prezidenta Donalda Trumpa boli zverejnené dokumenty týkajúce sa atentátu na senátora Roberta F. Kennedyho z 5. júna 1968.

- Hokejisti HK Nitra zvíťazili na ľade HC Košice 2:0 v úvodnom finálovom zápase play off Tipos extraligy. V sérii hranej na štyri víťazné zápasy sa ujali vedenia 1:0.

- Britský pilot Lando Norris dosiahol najlepší čas v druhom tréningu pred VC Saudskej Arábie, piatym podujatím seriálu majstrovstiev sveta F1.

- Kanadský hokejista David Savard z Montrealu Canadiens oznámil, že prebiehajúca sezóna bude jeho posledná v NHL.

- V Istanbule sa začal proces so 189 ľuďmi, medzi ktorými sú aj študenti a osem novinárov, zadržaných pri protestoch proti zatknutiu opozičného starostu tohto najväčšieho tureckého mesta Ekrema Imamogla.

- Fínski hokejoví reprezentanti uspeli v prípravnom zápase pred MS nad Švédmi 2:0. Vo štvrtkovom prvom vzájomnom dueli zvíťazili „tri korunky“ 2:1.

- Austrálčan Oscar Jenkins sa postaví pred súd v samozvanej Luhanskej ľudovej republike (LĽR) pre obvinenia zo žoldnierstva, uviedli úrady na tomto ukrajinskom území, ktoré okupuje Rusko.

- Ukrajina a Rusko si na veľkonočný piatok vymenili stovky tiel vojakov. Na Ukrajinu dorazili telesné pozostatky 909 vojakov, oznámil koordinačný štáb pre záležitosti vojnových zajatcov v Kyjeve.

- Belgický cyklista Remco Evenepoel sa stal víťazom Brabantského šípu. Jazdec tímu Soudal Quick-Step zvládol v piatok 162 km dlhú trať vedúcu z Beerselu do Overijse za 3:35:14 h.

- Tréner futbalistov FC Barcelona Hansi Flick vyjadril nespokojnosť so zmenou v kalendári španielskej La Ligy. V tejto súvislosti požiadal o stretnutie so zástupcami vedenia súťaže.

- Počet obetí amerických útokov na jemenský ropný prístav stúpol na najmenej 74 a ďalších viac ako 170 osôb utrpelo zranenia, uviedli jemenskí povstalci húsíovia.

- Poľsko obmedzilo vjazd vozidiel prevážajúcich párnokopytníky a predmety, ktoré môžu prenášať slintačku a krívačku (SLAK), na tri hraničné priechody.

- Talianske úrady identifikovali všetky štyri obete štvrtkového pádu kabíny lanovky neďaleko Neapola. Ide o dvoch turistov z Británie a jedného z Izraela, štvrtou obeťou je vodič lanovky z Talianska.

- Mestské lesy v Bratislave dokončili prvý úsek prírodného chodníka, ktorý spája Malý a Veľký Draždiak v lesoch v bratislavskej Petržalke.