Verejnosť bude mať v priebehu tohto týždňa zatiaľ k dispozícii 103 bicyklov na 30 stanovištiach po celom meste, ktoré si bude môcť požičať.
Autor TASR
Prievidza 13. júla (TASR) - V Prievidzi v týchto dňoch oficiálne spustili takzvaný bike sharing pod názvom Zelený bicykel. Verejnosť bude mať v priebehu tohto týždňa zatiaľ k dispozícii 103 bicyklov na 30 stanovištiach po celom meste, ktoré si bude môcť požičať.
"Projekt Zelený bicykel sme naštartovali hlavne kvôli ekológii a kvôli premávke v meste. Snažili sme sa znížiť počet áut na cestách, lebo je to naozaj, myslím si, kritické," povedal jeden z autorov projektu Mirety Dian, ktorý ho spustil spolu so svojím bratom Jaroslavom.
Záujem využívať ekologickú dopravu zo strany verejnosti Diana podľa jeho slov veľmi prekvapil. "Ešte sa systém ani nepustil a zhruba odkedy sme dali túto informáciu do obehu, tak za tých šesť, sedem týždňov máme viac ako 300 registrovaných klientov," spresnil.
V Prievidzi sa projektom Zelený bicykel pripojili k väčším európskym mestám, kde požičiavanie bicyklov už funguje. Prvou na Slovensku bola bratislavská Cyklokoalícia, ktorá projekt realizuje komunitne. Metropola hornej Nitry je však podľa Diana prvá, v ktorej je na komerčnej báze.
Samospráva Prievidze prenajala bratom niektoré pozemky, pod ktorými sa stojany na bicykle nachádzajú. "Poskytli sme im výrazne zníženú cenu nájmu, a to vo výške jedného eura na deň. Aj to nie je konečná cena, uvidíme, ako sa projekt rozbehne. Ďalej sme poskytli konzultačnú činnosť a pomoc príprave celého projektu," konkretizoval spoluprácu radnice na projekte hovorca mesta Michal Ďureje.
Mesto si podľa jeho hovorcu uvedomuje, že téma cyklochodníkov je momentálne v Prievidzi vo svojej rannej fáze. "V súčasnosti pripravujeme strategický dokument rozvoja cyklodopravy, ktorého výsledky by mali byť priamo zakomponované do generelu dopravy v Prievidzi. Teda nielen mestská hromadná doprava, ktorú plánujeme prekopať, ale aj mobilita ľudí prostredníctvom cyklodopravy by mali mať svoje významné miesto v generele dopravy," ozrejmil.
Na území mesta sa nachádza momentálne 14 kilometrov cyklotrás a 13 kilometrov cykloturistických trás. "Ten dopyt musí prichádzať zdola. Aj keď budujete cesty, budujete ich tam, kde je predpoklad ich vyťaženia, na základe nejakých reálnych dát. My si práve od tohto projektu sľubujeme, že tieto dáta získame od fanúšikov alebo klientov Zeleného bicykla. Jednu takúto lokalitu máme už pomerne vytypovanú, ide o tú pozdĺž rieky Nitry smerom na Bojnice, kde obstarávame projektovú dokumentáciu cyklotrasy. Dopyt po jej vybudovaní vzišiel práve od ľudí, ktorí dochádzajú za prácou od sídliska Zapotôčky mimo mesta do Novák," dodal Ďureje.
"Projekt Zelený bicykel sme naštartovali hlavne kvôli ekológii a kvôli premávke v meste. Snažili sme sa znížiť počet áut na cestách, lebo je to naozaj, myslím si, kritické," povedal jeden z autorov projektu Mirety Dian, ktorý ho spustil spolu so svojím bratom Jaroslavom.
Záujem využívať ekologickú dopravu zo strany verejnosti Diana podľa jeho slov veľmi prekvapil. "Ešte sa systém ani nepustil a zhruba odkedy sme dali túto informáciu do obehu, tak za tých šesť, sedem týždňov máme viac ako 300 registrovaných klientov," spresnil.
V Prievidzi sa projektom Zelený bicykel pripojili k väčším európskym mestám, kde požičiavanie bicyklov už funguje. Prvou na Slovensku bola bratislavská Cyklokoalícia, ktorá projekt realizuje komunitne. Metropola hornej Nitry je však podľa Diana prvá, v ktorej je na komerčnej báze.
Samospráva Prievidze prenajala bratom niektoré pozemky, pod ktorými sa stojany na bicykle nachádzajú. "Poskytli sme im výrazne zníženú cenu nájmu, a to vo výške jedného eura na deň. Aj to nie je konečná cena, uvidíme, ako sa projekt rozbehne. Ďalej sme poskytli konzultačnú činnosť a pomoc príprave celého projektu," konkretizoval spoluprácu radnice na projekte hovorca mesta Michal Ďureje.
Mesto si podľa jeho hovorcu uvedomuje, že téma cyklochodníkov je momentálne v Prievidzi vo svojej rannej fáze. "V súčasnosti pripravujeme strategický dokument rozvoja cyklodopravy, ktorého výsledky by mali byť priamo zakomponované do generelu dopravy v Prievidzi. Teda nielen mestská hromadná doprava, ktorú plánujeme prekopať, ale aj mobilita ľudí prostredníctvom cyklodopravy by mali mať svoje významné miesto v generele dopravy," ozrejmil.
Na území mesta sa nachádza momentálne 14 kilometrov cyklotrás a 13 kilometrov cykloturistických trás. "Ten dopyt musí prichádzať zdola. Aj keď budujete cesty, budujete ich tam, kde je predpoklad ich vyťaženia, na základe nejakých reálnych dát. My si práve od tohto projektu sľubujeme, že tieto dáta získame od fanúšikov alebo klientov Zeleného bicykla. Jednu takúto lokalitu máme už pomerne vytypovanú, ide o tú pozdĺž rieky Nitry smerom na Bojnice, kde obstarávame projektovú dokumentáciu cyklotrasy. Dopyt po jej vybudovaní vzišiel práve od ľudí, ktorí dochádzajú za prácou od sídliska Zapotôčky mimo mesta do Novák," dodal Ďureje.