Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 27. december 2024Meniny má Filoména
< sekcia Regióny

Vallo: Bratislavu čakajú ťažké časy na cestách a dopravné peklo

Na snímke primátor Bratislavy Matúš Vallo. Foto: TABLET.TV

O pripravovaných dopravných obmedzeniach hovoril v relácii Tablet.TV primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Bratislava 28. januára (TABLET.TV) – Bratislavu čaká podľa jej primátora dopravné peklo a na cestách nastanú kvôli dvom kľúčovým stavebným projektom ťažké časy. Keďže sa im nedá vyhnúť, je treba urobiť všetko preto, aby ich obyvatelia hlavného mesta dokázali prekonať. V relácii Hlavné mesto na TABLET.TV to uviedol primátor Bratislavy Matúš Vallo.

„S dopravnými obmedzeniami sa z hľadiska bezpečnosti obyvateľstva stotožňujem a aj keď 15. februára nebudem najobľúbenejším politikom, stojí to za to. Výsledkom bude autobusová stanica na úrovni a obchvat D4R7, za ktoré sa nám Bratislavčania poďakujú,“ pripomenul Vallo dátum, odkedy treba v hlavnom meste počítať s dopravnými problémami.

Dopravné obmedzenia sa podľa bratislavského primátora odďaľovali kvôli rozhodnutiam bývalého vedenia magistrátu a komunálnym voľbám. "Po voľbách sme boli postavení pred hotovú vec. Mesto už nemalo na výber, v akom čase sa tieto dva projekty budú realizovať. Dodávatelia stavieb mali právoplatné povolenia a je to možno výsledok dohody s bývalým vedením mesta, že sa realizácia týchto projektov nezačala ešte pred voľbami. Teraz na to trochu doplácame my, ale nebudeme sa sťažovať ani fňukať," uviedol súčasný primátor Vallo.




Dodávatelia stavieb podľa neho pôvodne navrhovali, aby dopravné obmedzenia nadobudli platnosť ešte pred Vianocami, mesto však uzávierky neumožnilo. Magistrát chcel získať čas na spustenie masívnej informačnej kampane a tiež aj na zefektívnenie opatrení, ktoré majú znížiť dopad obmedzení v premávke na život obyvateľov mesta. "Informačnú kampaň chceme mať minimálne dva týždne pre uzávierkami ciest. Kampaň neprichádza neskoro. Vzhľadom na to, aká bude masívna, sú dva týždne na komunikovanie dostatočné," poznamenal Vallo na margo pripravovanej informačnej kampane.

Tá má byť predovšetkým zameraná na to, aby motivovala vodičov prestúpiť z áut do prostriedkov mestskej hromadnej dopravy. "Jedným jazdným pruhom dokáže na Gagarinovej ulici prejsť približne 600 až 700 vozidiel za jednu hodinu. Mestskou hromadnou dopravou sa však prepraví až 3000 ľudí. Sme pripravení pridávať aj ďalšie spoje," upozornil Vallo. Cestujúcim chce mesto v spolupráci s dopravným podnikom podľa neho ponúknuť najmä rýchlosť. "Dnes stojí autobus v zápche, pretože nemá svoj vlastný pruh. Sme presvedčení, že pokiaľ bude mať autobus svoj vlastný buspruh, nebude blokovaný inými vozidlami. Okrem toho ponúkneme aj zlacnený týždňový lístok a bavíme sa aj o doprave zadarmo v tejto zóne," vysvetlil. Dopravný podnik Bratislava je podľa jeho slov kapacitne aj technicky pripravený zvládnuť zvýšený nápor cestujúcej verejnosti.

Bratislavský magistrát chce kampaňou zároveň informovať aj o možnostiach parkovania na záchytných parkoviskách. Tu by mal vodič zaparkovať vozidlo a následne prestúpiť do MHD. "Prvým parkoviskom je už existujúce parkovisko pri Vrakunskom cintoríne s kapacitou 250 miest, čo plánujeme navýšiť o ďalších 100 miest. Ďalším parkoviskom budú plochy pri železničnej zastávke vo Vrakuni, kde je dobré napojenie na železnicu aj na MHD, a aj v Podunajských Biskupiciach pripravujeme ďalšie plochy na parkovanie," priblížil.

"Spúšťajú sa dva projekty, a to uzavretie Mlynských Nív a niektorých nástupov, výstupov z kruhového objazdu pod Prístavným mostom na úrovni Bajkalskej ulice. Dopravná situácia sa skomplikuje najmä v tejto zóne, avšak, samozrejme, sa to premietne aj do iných častí Bratislavy,“ konštatuje primátor. „Bez uzávierky by to ale nešlo. Bezpečnosť obyvateľov by mohla byť ohrozená, a preto som sa stotožnil s názorom, že ulice treba uzavrieť. A tiež aj preto, aby to bolo rýchlejšie," odôvodnil. Vallo vyjadril presvedčenie, že kroky súvisiace s uzávierkami bratislavských ciest sú správne. "Keď bude vybudovaný obchvat D4R7, bude to pre dopravu v Bratislave výrazne lepšie. Máme tiež možnosť mať autobusovú stanicu na vysokej úrovni. Na to, aby sa to urobilo, sú tieto uzávery nutné. Som presvedčený, že spolu to dokážeme," povedal.


Mestská polícia


V súvislosti s dopravnými obmedzeniami v širšom centre hlavného mesta plánuje vedenie mesta spolupracovať aj s mestskou políciou. Viesť by ju podľa Valla mal Marek Gajdoš, bývalý policajný vyšetrovateľ, ktorého chce navrhnúť na mestskom zastupiteľstve vo februári. "Mám tri silné dôvody, prečo som ako kandidáta navrhol Mareka Gajdoša. Prvým je profesionálna minulosť. Začínal ako obchôdzkar v Bratislave už ako dvadsaťročný, postupne sa na rebríčku policajnej kariéry vypracoval na elitného vyšetrovateľa a poznanie ulíc Bratislavy a tiež základnej policajnej práce sú podľa mňa dôležitým predpokladom," uviedol Vallo.

Domnieva sa tiež, že s Gajdošom zdieľajú rovnaké morálno-etické hodnoty a predstavy o tom, ako má vyzerať bezpečnosť v Bratislave. "Viac než osobný prospech je pre Gajdoša to, aby boli dodržiavané zákony a aby bol v meste poriadok. Tretím dôvodom je zhoda v predstavách o smerovaní mestskej polície, ktorá má riešiť najmä konflikty medzi rôznymi komunitami ľudí, ktorí v hlavnom meste žijú," doplnil primátor.

Nový náčelník bratislavskej mestskej polície bude podľa Valla musieť vyriešiť aj problém spojený s nedostatkom policajtov. Pre bezpečnosť v hlavnom meste plánuje magistrát vyčleniť o milión eur viac, z čoho má ísť väčšia časť prostriedkov na platy príslušníkov mestskej polície. "Má to priniesť aj efekt zvýšenia počtu mestských policajtov. V súčasnosti na jedného pripadá 1600 obyvateľov, uspokojivým číslom by bolo 1000 obyvateľov na jedného policajta," spomenul primátor.


Mestské podniky


Okrem voľby nového náčelníka mestskej polície chce Vallo na najbližšom mestskom zastupiteľstve presadiť aj zmeny vo vedení mestských podnikov. Cieľom je podľa neho zlepšenie fungovania podnikov, ako aj nahradenie politických nominantov transparentne vybratými manažérmi.

Poslancom preto predstaví manuál, ktorý má špecifikovať podmienky získavania nových ľudí do vedenia bratislavských podnikov. "Manuál má jasne špecifikovať, akým spôsobom sa bude voliť šéf podniku alebo predstavenstva, bude hovoriť o dvojkolovom procese. Veľká časť tohto procesu bude verejná. Bol by som prekvapený, keby za manuál niekto nezahlasoval. Je to tá najčistejšia vec, akú môže niekto doniesť. Som presvedčený, že poslanci chcú, aby sme v transparentnom procese vybrali kvalitných ľudí," konštatuje Vallo.