Teraz.sk ponúka ďalší predvolebný duel. Bývalí ministri Milan Ftáčnik a Milan Kňažko sa v kultivovanej, ale zároveň mimoriadne ostrej a dynamickej diskusii uchádzajú o priazeň Bratislavčanov.
Autor Daniel Forgács
Bratislava 7. novembra (Teraz.sk) – V štúdiu tablet.tv sa stretol súčasný primátor Bratislavy Milan Ftáčnik, na post hlavy mesta kandiduje ako nezávislý s podporou Smeru-SD, a nezávislý kandidát Milan Kňažko s podporou KDH, SDKÚ-DS, Siete, hnutia NOVA a Mosta – Híd.
Obaja sú favoritmi prieskumov, na treťej priečke sa zväčša umiestňuje nezávislý kandidát Ivo Nesrovnal (pôvodne kandidát SDKÚ-DS). Na billboardoch propaguje myšlienku, že dvaja Milanovia sú skôr osobnosťami minulosti. „Bratislava si 25 rokov po revolúcii nemôže dovoliť mať na čele symbol - ani komunizmu, ani revolúcie. Bratislava teraz potrebuje skúseného manažéra s víziou a s energiou ju uskutočniť,“ odkázal obom kandidátom Nesrovnal.
"Bratislavčania budú mať jasne na výber: Buď si vyberú stranu Smer s Ftáčnikom, starú bratislavskú pravicu s Kňažkom, alebo novú generáciu, jediného nestraníckeho a nezávislého kandidáta," uviedol Nesrovnal na svojom blogu.
Reakcia Milanov
„Pánom Nesrovnalom sa nezaoberám. Mal priestor štyri roky v mestskom zastupiteľstve ako predstaviteľ najsilnejšieho klubu, vlastne bol lídrom väčšiny a vôbec sa k tomu nehlási. Ako keby tie štyri roky vôbec nebol. Ja sa snažím predstavovať voličom svoj program,“ reagoval v diskusii Ftáčnik.
„Ak by mal mať pravdu pán Nesrovnal, tak ten nový som ja,“ konštatoval Kňažko. Dodal, že z politiky odišiel pred dvanástimi rokmi a odvtedy je nezávislý, zatiaľ čo Nesrovnal je nezávislý „osem týždňov“. „To, čo povedal pán Ftáčnik o jeho štvrročnom účinkovaní, ako jedného z najdôležitejších mužov najväčšieho poslaneckého klubu, je pravda,“ dodal Kňažko.
Podpora strán
Súčasný primátor Milan Ftáčnik kandiduje ako nezávislý s podporou Smeru-SD, pôvodne však rokoval aj s ďalšími stranami. „Oslovil som všetky relevantné politické strany v mestskom zastupiteľstve, vynechal som iba SDKÚ-DS, ktorej kandidátom bol vtedy pán Nesrovnal,“ vysvetľuje.
„Viaceré strany mi neoficiálne povedali, že nemajú výhrady k mojej práci a podporili by ma. Ale vstúpila do toho veľká politika. Otázka, čo môže opozícia spolupracovať so Smerom, vstúpili do toho politické hry. Ktorých sme, nakoniec, boli svedkom aj celkom nedávno, keď časť politických strán stiahla svoju kandidátku a rozhodla sa podporiť pána Kňažka. V týchto voľbách nejde o politické hry, ale o to, kto z nás, ktorí sa uchádzame o funkciu primátora, je najlepšie pripravený riadiť mesto,“ dodal.
„Kandidatúru som ohlásil ako nezávislý kandidát, spontánne sa k tomu pridalo KDH,“ reaguje na otázku o podpore politických strán Kňažko. „Nežiadal som KDH o podporu, nežiadal som o podporu žiadnu politickú stranu. To, že sa strany spontánne pridávajú, s tým nemám absolútne nič spoločné. Jeden z dominantných bodov môjho programu je, že na odborné funkcie nebudú kandidovať nominanti politických strán,“ dodal.
„Ak ma strany napriek tomu podporujú, svedčí to o tom, že dospeli do určitého štádia politickej zrelosti a po druhé, nemajú nikoho, kto by mal šancu v týchto voľbách uspieť proti silnému kandidátovi, súčasnému primátorovi,“ vyhlásil Kňažko.
„Pekne hovoríte, ale keď ste taký nezávislý, prečo ste sa objavili na tlačovej konferencii týchto politických strán , keď sa stiahla pani Kratochvílová?,“ opýtal sa Kňažka Ftáčnik. „Ja som sa tam neobjavil, to bola moja tlačová konferencia, na ktorej sa rozhodli vyjadriť mi podporu. S pani Kratochvílovou som nikdy nerokoval. Podporu by bolo smiešne odmietať, ale nevytvára sa tým žiadny politický záväzok,“ reagoval kandidát pravice.
Kontinuita a zmena
„Do mesta sme dokázali získať 300 miliónov eur na veľké dopravné projekty, symbolom je rekonštrukcia Starého mosta a rozširovanie koľajovej trate do Petržalky. Mesto bolo v katastrofálnom stave, podarilo sa nám za štyri roky o tretinu znížiť zadĺženie mesta. Ak si ľudia vyberú pána Kňažka, mesto začne od nuly,“ naznačil v debate Ftáčnik.
„Predpokladám, že ak ma zvolia, pán Ftáčnik mi kultivovane odovzdá svoj úrad. A povie mi, čo je rozbehnuté a čo považuje za dobré,“ reagoval Kňažko. „V tom, čo robil dobre, budem pokračovať. Ale budem v tom pokračovať naozaj. Električka je zatiaľ na billboarde, most nie je poriadne ani rozobratý. Len rekonštrukcia PKO by si vyžiadala desať miliónov eur. Ani s tým zadlžením to nie je celkom tak, mesto je stále zadĺžené,“ dodal.
Vek primátora a počet obyvateľov Bratislavy
„Čo sa týka veku a pána Fica, on má iné problémy. Vek je číslo,“ reagoval Kňažko na výhradu predsedu Smeru-SD Roberta Fica, podľa ktorého je vo veku 69 rokov na primátora už príliš starý a nemá skúsenosti s komunálnou politikou.
„Politika je len jedna, je to služba verejnosti. Ja sa nepotrebujem učiť komunálnej politike. Vy tu hovoríte ako fakty, že rok – dva sa budem učiť? To nemyslíte vážne,“ odkázal Kňažko Ftáčnikovi. „Pracoval som v politike dosť dlho, riešil som konkrétne problémy. Vek je číslo, podstatné sú výsledky. Mám 69 rokov a nemám čas o veciach štyri roky rozprávať. Začnem konať hneď. Budem oficiálne a verejne žiadať vládu, aby toto mesto bolo financované správne, podľa toho, koľko má obyvateľov,“ vyhlásil Kňažko. „Koľko oficiálnych listov ste poslali premiérovi?,“ opýtal sa Ftáčnika v súvislosti s problémom nereálne nízkych oficiálnych čísiel ohľadom počtu obyvateľov Bratislavy.
„Opakovane som rokoval s predsedom vlády a informoval som o tom mestské zastupiteľstvo. Problém je ten, že sa nedá urobiť zmena len pre Bratislavu,“ reagoval Ftáčnik. „Systém funguje pre celú samosprávu. Je pravda, že Bratislava je hlavné mesto, argumenty máme, pracujeme na tom, aby sme presvedčili kolegov v ZMOS–e a vládu, že tu naozaj žije 450.000 obyvateľov a nie 417.000, ako nám napočítal Štatistický úrad. Bratislava ročne prichádza minimálne o desať miliónov eur. Keby sme ich mali, vyzerali by sme omnoho lepšie,“ dodal súčasný primátor.
Financovanie bratislavy
Kňažko v diskusii uviedol, že Bratislava je stále vysoko zadĺžená a vyplatené nie sú ani nové autobusy. „Znížili sme úrokové miery, ušetrili sme niekoľkostotisíc eur na dlhovej službe. Reálne sme zaplatili 73 miliónov eur, ktoré nemohli ísť na zaujímavé a dôležité veci v tomto meste,“ reagoval primátor Ftáčnik, podľa ktorého za štyri roky dlhy mesta výrazne poklesli. „Urobili sme jedno – jediné zadĺženie mesta a to, že sme nakúpili nové autobusy, ktoré sme nemohli preplatiť z peňazí EÚ. To je jediné zadĺženie, ktoré sme do mesta priniesli, všade inde sme znižovali dlhy,“ dodal.
Príspevky na kampaň
„Podporujú ma ľudia, ktorí mi dôverujú. Niektorí mi prispeli na volebnú kampaň, vidíte to na transparentnom účte,“ reagoval Ftáčnik na otázku, či mu na kampaň neprispievajú aj ľudia, ktorých nominoval do orgánov mestských podnikov.
„Trval som na tom, že ak mám niesť zodpovednosť za fungovanie týchto podnikov ako štatutár, v každom predstavenstve by mal byť aspoň jeden človek, ktorého nominuje primátor. Mám k týmto ľuďom dôveru, lebo som ich tam navrhol, a oni dôverujú mne. Ak sa niektorí z nich rozhodli, že ma zo svojich príjmov finančne podporia, nevidím v tom problém, ani konflikt záujmov,“ dodal.
Kňažko nesúhlasil. „Ja to vidím celkom inak. Pokiaľ sú to politickí nominanti, ktorí z vašej vôle zastupujú isté miesta v týchto podnikoch, ktoré sú finančne ohodnotené, a vás politicky a finančne podporujú, je to evidentný konflikt záujmov“.
Doprava
„Doprava je asi najväžnejší problém, ktorý mesto má. Jednou jeho časťou je parkovanie. Bratislavčania nemajú kde parkovať, pred ich domami stoja autá s inými poznávacími značkami. Do mesta denne prichádza sto až stodvadsať tisíc ľudí za prácou, nemajú potrebu zastať na kraji mesta na záchytnom parkovisku, lebo môžu ísť bezplatne takmer do centra mesta,“ konštatoval Ftáčnik.
„Druhá vec je, že mesto nie je pre autá, ale pre ľudí. Ponuka v Bratislave má byť v prvom rade kvalitná verejná doprava. Peniaze z EÚ, ktoré sa nám podarilo do Bratislavy získať, sú unikátne, nikdy takéto peniaze Bratislava nemala. Do roku 2016 by sme mali obnoviť vozový park dopravného podniku o 60 percent,“ dodal.
Filozofia toho, čo povedal Ftáčnik, je podľa Kňažka správna. „Sám som zástancom stratégie mesta pre ľudí. Treba však zdôrazniť rozvoj koľajovej dopravy. A keď hovoríme o záchytných parkoviskách, rád by som sa po štyroch rokoch opýtal aspoň na to, kde sú pozemky na okraji Bratislavy, na ktorých tie parkoviská budú stáť?,“ odkázal Ftáčnikovi. „A čo ste urobili pre získanie financovania? Akú máte koncepciu dopravy, ktorá bude ľudí z parkovísk odvážať do mesta? A aké budú výhody toho, keď niekto zaparkuje na záchytnom parkovisku a bude pokračovať mestskou hromadnou dopravou? Zatiaľ je to parkovisko v Inchebe, kde hodina stojí pol eura a vodič sa tam môže dostať len cez most. A nie je tam MHD, na ktorú by mohol nadviazať,“ povedal Kňažko. „Riešme tých, ktorí tu žijú, pracujú a platia dane. Ak je to len trochu možné, majú mať priestor na parkovanie za symbolickú sumu, alebo zadarmo. Tí, čo prichádzajú zvonku, tak isto požívajú cesty v meste, znečisťujú ovzdušie, musia byť spoplatnení,“ vyhlásil.
Prevolebný duel z Košíc si môžete pozrieť TU.
Predvolebný duel z Banskej Bystrice si môžete pozrieť TU.
Obaja sú favoritmi prieskumov, na treťej priečke sa zväčša umiestňuje nezávislý kandidát Ivo Nesrovnal (pôvodne kandidát SDKÚ-DS). Na billboardoch propaguje myšlienku, že dvaja Milanovia sú skôr osobnosťami minulosti. „Bratislava si 25 rokov po revolúcii nemôže dovoliť mať na čele symbol - ani komunizmu, ani revolúcie. Bratislava teraz potrebuje skúseného manažéra s víziou a s energiou ju uskutočniť,“ odkázal obom kandidátom Nesrovnal.
"Bratislavčania budú mať jasne na výber: Buď si vyberú stranu Smer s Ftáčnikom, starú bratislavskú pravicu s Kňažkom, alebo novú generáciu, jediného nestraníckeho a nezávislého kandidáta," uviedol Nesrovnal na svojom blogu.
Reakcia Milanov
„Pánom Nesrovnalom sa nezaoberám. Mal priestor štyri roky v mestskom zastupiteľstve ako predstaviteľ najsilnejšieho klubu, vlastne bol lídrom väčšiny a vôbec sa k tomu nehlási. Ako keby tie štyri roky vôbec nebol. Ja sa snažím predstavovať voličom svoj program,“ reagoval v diskusii Ftáčnik.
„Ak by mal mať pravdu pán Nesrovnal, tak ten nový som ja,“ konštatoval Kňažko. Dodal, že z politiky odišiel pred dvanástimi rokmi a odvtedy je nezávislý, zatiaľ čo Nesrovnal je nezávislý „osem týždňov“. „To, čo povedal pán Ftáčnik o jeho štvrročnom účinkovaní, ako jedného z najdôležitejších mužov najväčšieho poslaneckého klubu, je pravda,“ dodal Kňažko.
Motto Milana Ftáčnika: „V Bratislave sme priniesli pozitívne zmeny, dokázali sme sa za štyri roky, napriek ťažkým podmienkam, reálne posunúť dopredu. Ponúkam pokračovanie v štyroch oblastiach. Otvorená samospráva, vťahovanie ľudí do rozhodnutí a riešenie aj malých problémov, ktoré najviac zaťažujú ľuďom život, pokračovanie v oblasti dopravy. Ďalším konceptom je zelená Bratislava ako udržateľné mesto. Máme problémy s tým, že sa nám zosunuli svahy, prichádzajú aj k nám náhle prívalové dažde, máme pripravenú koncepciu adaptačných opatrení na zmenu klímy. A napokon, sociálne súdržné mesto. Chceme stavať nájomné byty, ponúkať kvalitné sociálne služby, jasle. Chcem pokračovať v tom, čo sme dosiahli teraz a k tomu nové impulzy, ktoré Bratislava potrebuje.“
Motto Milana Kňažka: „Moje motto je fungujúce mesto, fungujúca Bratislava, odborníci na odborné miesta. Nulová tolerancia čiernym stavbám, nulová tolerancia politických nominácií do odborných funkcií, nulová tolerancia miznutia zelene z tohto mesta, rôznym výrubom, o ktorých potom nikto nevie, kto to urobil. Riešenie starých káuz bude musieť byť veľmi rýchle a dynamické.“
Podpora strán
Súčasný primátor Milan Ftáčnik kandiduje ako nezávislý s podporou Smeru-SD, pôvodne však rokoval aj s ďalšími stranami. „Oslovil som všetky relevantné politické strany v mestskom zastupiteľstve, vynechal som iba SDKÚ-DS, ktorej kandidátom bol vtedy pán Nesrovnal,“ vysvetľuje.
„Viaceré strany mi neoficiálne povedali, že nemajú výhrady k mojej práci a podporili by ma. Ale vstúpila do toho veľká politika. Otázka, čo môže opozícia spolupracovať so Smerom, vstúpili do toho politické hry. Ktorých sme, nakoniec, boli svedkom aj celkom nedávno, keď časť politických strán stiahla svoju kandidátku a rozhodla sa podporiť pána Kňažka. V týchto voľbách nejde o politické hry, ale o to, kto z nás, ktorí sa uchádzame o funkciu primátora, je najlepšie pripravený riadiť mesto,“ dodal.
„Kandidatúru som ohlásil ako nezávislý kandidát, spontánne sa k tomu pridalo KDH,“ reaguje na otázku o podpore politických strán Kňažko. „Nežiadal som KDH o podporu, nežiadal som o podporu žiadnu politickú stranu. To, že sa strany spontánne pridávajú, s tým nemám absolútne nič spoločné. Jeden z dominantných bodov môjho programu je, že na odborné funkcie nebudú kandidovať nominanti politických strán,“ dodal.
„Ak ma strany napriek tomu podporujú, svedčí to o tom, že dospeli do určitého štádia politickej zrelosti a po druhé, nemajú nikoho, kto by mal šancu v týchto voľbách uspieť proti silnému kandidátovi, súčasnému primátorovi,“ vyhlásil Kňažko.
„Pekne hovoríte, ale keď ste taký nezávislý, prečo ste sa objavili na tlačovej konferencii týchto politických strán , keď sa stiahla pani Kratochvílová?,“ opýtal sa Kňažka Ftáčnik. „Ja som sa tam neobjavil, to bola moja tlačová konferencia, na ktorej sa rozhodli vyjadriť mi podporu. S pani Kratochvílovou som nikdy nerokoval. Podporu by bolo smiešne odmietať, ale nevytvára sa tým žiadny politický záväzok,“ reagoval kandidát pravice.
Ftáčnik a Kňažko o transparentnosti
Ftáčnik: „Prezentujem sa pred Bratislavčanmi tým, že situácia sa výrazne zmenila. Transparency International Slovensko (TIS) ocenila, že sme štvrté najtransparentnejšie mesto na Slovensku. Čo je posun oproti tomu, čo sa tu dialo predtým, rozhodovanie za zatvorenými dverami.“
Kňažko: „To štvrté miesto, podľa TIS. Garantujem vám, že o štyri roky, ak budem zvolený, za štvrté miesto sa budem hanbiť. To bude prvé miesto.“
Ftáčnik: „Mám rovnakú ambíciu. Len to musíte dokázať.“
Ftáčnik: „Prezentujem sa pred Bratislavčanmi tým, že situácia sa výrazne zmenila. Transparency International Slovensko (TIS) ocenila, že sme štvrté najtransparentnejšie mesto na Slovensku. Čo je posun oproti tomu, čo sa tu dialo predtým, rozhodovanie za zatvorenými dverami.“
Kňažko: „To štvrté miesto, podľa TIS. Garantujem vám, že o štyri roky, ak budem zvolený, za štvrté miesto sa budem hanbiť. To bude prvé miesto.“
Ftáčnik: „Mám rovnakú ambíciu. Len to musíte dokázať.“
Kontinuita a zmena
„Do mesta sme dokázali získať 300 miliónov eur na veľké dopravné projekty, symbolom je rekonštrukcia Starého mosta a rozširovanie koľajovej trate do Petržalky. Mesto bolo v katastrofálnom stave, podarilo sa nám za štyri roky o tretinu znížiť zadĺženie mesta. Ak si ľudia vyberú pána Kňažka, mesto začne od nuly,“ naznačil v debate Ftáčnik.
„Predpokladám, že ak ma zvolia, pán Ftáčnik mi kultivovane odovzdá svoj úrad. A povie mi, čo je rozbehnuté a čo považuje za dobré,“ reagoval Kňažko. „V tom, čo robil dobre, budem pokračovať. Ale budem v tom pokračovať naozaj. Električka je zatiaľ na billboarde, most nie je poriadne ani rozobratý. Len rekonštrukcia PKO by si vyžiadala desať miliónov eur. Ani s tým zadlžením to nie je celkom tak, mesto je stále zadĺžené,“ dodal.
Ftáčnik a Kňažko o električke
Ftáčnik: „Tá električka už je v Bratislave, vo štvrtok ju predstavili. Nie je to na billboarde, dnes sa na nej previezli deti.“
Kňažko: „Veď sú voľby...“
Ftáčnik: „Nejde o to, že sú voľby. Ja som pri tej električke nebol. Električka nie je fantóm, je objednaná, odsúhlasená z Európskej komisie a na budúci rok príde.“
Ftáčnik: „Tá električka už je v Bratislave, vo štvrtok ju predstavili. Nie je to na billboarde, dnes sa na nej previezli deti.“
Kňažko: „Veď sú voľby...“
Ftáčnik: „Nejde o to, že sú voľby. Ja som pri tej električke nebol. Električka nie je fantóm, je objednaná, odsúhlasená z Európskej komisie a na budúci rok príde.“
Vek primátora a počet obyvateľov Bratislavy
„Čo sa týka veku a pána Fica, on má iné problémy. Vek je číslo,“ reagoval Kňažko na výhradu predsedu Smeru-SD Roberta Fica, podľa ktorého je vo veku 69 rokov na primátora už príliš starý a nemá skúsenosti s komunálnou politikou.
„Politika je len jedna, je to služba verejnosti. Ja sa nepotrebujem učiť komunálnej politike. Vy tu hovoríte ako fakty, že rok – dva sa budem učiť? To nemyslíte vážne,“ odkázal Kňažko Ftáčnikovi. „Pracoval som v politike dosť dlho, riešil som konkrétne problémy. Vek je číslo, podstatné sú výsledky. Mám 69 rokov a nemám čas o veciach štyri roky rozprávať. Začnem konať hneď. Budem oficiálne a verejne žiadať vládu, aby toto mesto bolo financované správne, podľa toho, koľko má obyvateľov,“ vyhlásil Kňažko. „Koľko oficiálnych listov ste poslali premiérovi?,“ opýtal sa Ftáčnika v súvislosti s problémom nereálne nízkych oficiálnych čísiel ohľadom počtu obyvateľov Bratislavy.
„Opakovane som rokoval s predsedom vlády a informoval som o tom mestské zastupiteľstvo. Problém je ten, že sa nedá urobiť zmena len pre Bratislavu,“ reagoval Ftáčnik. „Systém funguje pre celú samosprávu. Je pravda, že Bratislava je hlavné mesto, argumenty máme, pracujeme na tom, aby sme presvedčili kolegov v ZMOS–e a vládu, že tu naozaj žije 450.000 obyvateľov a nie 417.000, ako nám napočítal Štatistický úrad. Bratislava ročne prichádza minimálne o desať miliónov eur. Keby sme ich mali, vyzerali by sme omnoho lepšie,“ dodal súčasný primátor.
Kňažko a Ftáčnik o financovaní a počte obyvateľov
Kňažko: „Nech posúdia občania. Hovoríte, že štyri roky rokujete o tom, aby konečne bolo mesto financované tak, ako má byť. To sú štyri rozpočty.“
Ftáčnik: „Mesto fungovalo dvadsať rokov pod istým vedením a priviedli ho takmer do krachu. Vy sa k týmto stranám hlásite.“
Kňažko: „Ja sa nehlásim k žiadnej strane. Nemôže mi minister financií, alebo premiér argumentovať tým, že sa zle sčítali na Štatistickom úrade, keď evidentne vie, cez svojho ministra vnútra, koľko tu žije obyvateľov.“
Ftáčnik: „Viete o tom, že v ďalších 40 percentách miest je rozdiel medzi registrom obyvateľov a registrom fyzických osôb?“
Kňažko: „Nech posúdia občania. Hovoríte, že štyri roky rokujete o tom, aby konečne bolo mesto financované tak, ako má byť. To sú štyri rozpočty.“
Ftáčnik: „Mesto fungovalo dvadsať rokov pod istým vedením a priviedli ho takmer do krachu. Vy sa k týmto stranám hlásite.“
Kňažko: „Ja sa nehlásim k žiadnej strane. Nemôže mi minister financií, alebo premiér argumentovať tým, že sa zle sčítali na Štatistickom úrade, keď evidentne vie, cez svojho ministra vnútra, koľko tu žije obyvateľov.“
Ftáčnik: „Viete o tom, že v ďalších 40 percentách miest je rozdiel medzi registrom obyvateľov a registrom fyzických osôb?“
Financovanie bratislavy
Kňažko v diskusii uviedol, že Bratislava je stále vysoko zadĺžená a vyplatené nie sú ani nové autobusy. „Znížili sme úrokové miery, ušetrili sme niekoľkostotisíc eur na dlhovej službe. Reálne sme zaplatili 73 miliónov eur, ktoré nemohli ísť na zaujímavé a dôležité veci v tomto meste,“ reagoval primátor Ftáčnik, podľa ktorého za štyri roky dlhy mesta výrazne poklesli. „Urobili sme jedno – jediné zadĺženie mesta a to, že sme nakúpili nové autobusy, ktoré sme nemohli preplatiť z peňazí EÚ. To je jediné zadĺženie, ktoré sme do mesta priniesli, všade inde sme znižovali dlhy,“ dodal.
Príspevky na kampaň
„Podporujú ma ľudia, ktorí mi dôverujú. Niektorí mi prispeli na volebnú kampaň, vidíte to na transparentnom účte,“ reagoval Ftáčnik na otázku, či mu na kampaň neprispievajú aj ľudia, ktorých nominoval do orgánov mestských podnikov.
„Trval som na tom, že ak mám niesť zodpovednosť za fungovanie týchto podnikov ako štatutár, v každom predstavenstve by mal byť aspoň jeden človek, ktorého nominuje primátor. Mám k týmto ľuďom dôveru, lebo som ich tam navrhol, a oni dôverujú mne. Ak sa niektorí z nich rozhodli, že ma zo svojich príjmov finančne podporia, nevidím v tom problém, ani konflikt záujmov,“ dodal.
Kňažko nesúhlasil. „Ja to vidím celkom inak. Pokiaľ sú to politickí nominanti, ktorí z vašej vôle zastupujú isté miesta v týchto podnikoch, ktoré sú finančne ohodnotené, a vás politicky a finančne podporujú, je to evidentný konflikt záujmov“.
Doprava
„Doprava je asi najväžnejší problém, ktorý mesto má. Jednou jeho časťou je parkovanie. Bratislavčania nemajú kde parkovať, pred ich domami stoja autá s inými poznávacími značkami. Do mesta denne prichádza sto až stodvadsať tisíc ľudí za prácou, nemajú potrebu zastať na kraji mesta na záchytnom parkovisku, lebo môžu ísť bezplatne takmer do centra mesta,“ konštatoval Ftáčnik.
„Druhá vec je, že mesto nie je pre autá, ale pre ľudí. Ponuka v Bratislave má byť v prvom rade kvalitná verejná doprava. Peniaze z EÚ, ktoré sa nám podarilo do Bratislavy získať, sú unikátne, nikdy takéto peniaze Bratislava nemala. Do roku 2016 by sme mali obnoviť vozový park dopravného podniku o 60 percent,“ dodal.
Filozofia toho, čo povedal Ftáčnik, je podľa Kňažka správna. „Sám som zástancom stratégie mesta pre ľudí. Treba však zdôrazniť rozvoj koľajovej dopravy. A keď hovoríme o záchytných parkoviskách, rád by som sa po štyroch rokoch opýtal aspoň na to, kde sú pozemky na okraji Bratislavy, na ktorých tie parkoviská budú stáť?,“ odkázal Ftáčnikovi. „A čo ste urobili pre získanie financovania? Akú máte koncepciu dopravy, ktorá bude ľudí z parkovísk odvážať do mesta? A aké budú výhody toho, keď niekto zaparkuje na záchytnom parkovisku a bude pokračovať mestskou hromadnou dopravou? Zatiaľ je to parkovisko v Inchebe, kde hodina stojí pol eura a vodič sa tam môže dostať len cez most. A nie je tam MHD, na ktorú by mohol nadviazať,“ povedal Kňažko. „Riešme tých, ktorí tu žijú, pracujú a platia dane. Ak je to len trochu možné, majú mať priestor na parkovanie za symbolickú sumu, alebo zadarmo. Tí, čo prichádzajú zvonku, tak isto požívajú cesty v meste, znečisťujú ovzdušie, musia byť spoplatnení,“ vyhlásil.
Ftáčnik a Kňažko o parkoviskách
Ftáčnik: „Čo bude prvý krok, ktorý by ste urobili v tom rozhodnom prístupe?“
Kňažko: „Prepáčte, ale musíme vybudovať aspoň jedno to záchytné parkovisko. Vyčleniť na to pozemok, urobiť územné rozhodnutie, zohnať na to peniaze. V rozpočte je na to nula.“
Ftáčnik: „Ak postavíme záchytné parkoviská a nezavedieme parkovaciu politiku, nikto tam nebude stáť. Najprv musíme urobiť parkovaciu politiku. Potom môžeme začať budovať záchytné parkoviská. Ďalšia vec je integrovaná doprava. Dohodnúť sa na tom, že ľudia, ktorí dochádzajú do Bratislavy, v prvom rade prídu vlakom. Hovoriť, že budem pokračovať je jednoduché, lebo už je v čom pokračovať a je na čo nadviazať.“
Kňažko: „Je nefér hovoriť, že prvoradá bude jednotná parkovacia politika. Keď hovorím o koncepcii statickej a dynamickej dopravy, jedna jej súčasť je jednotná parkovacia politika. Moja otázka je, že za štyri roky ste sa nedokázali dohodnúť ani na jednotnej parkovacej politike a to považujem za fiasko.“
Ftáčnik: „Čo bude prvý krok, ktorý by ste urobili v tom rozhodnom prístupe?“
Kňažko: „Prepáčte, ale musíme vybudovať aspoň jedno to záchytné parkovisko. Vyčleniť na to pozemok, urobiť územné rozhodnutie, zohnať na to peniaze. V rozpočte je na to nula.“
Ftáčnik: „Ak postavíme záchytné parkoviská a nezavedieme parkovaciu politiku, nikto tam nebude stáť. Najprv musíme urobiť parkovaciu politiku. Potom môžeme začať budovať záchytné parkoviská. Ďalšia vec je integrovaná doprava. Dohodnúť sa na tom, že ľudia, ktorí dochádzajú do Bratislavy, v prvom rade prídu vlakom. Hovoriť, že budem pokračovať je jednoduché, lebo už je v čom pokračovať a je na čo nadviazať.“
Kňažko: „Je nefér hovoriť, že prvoradá bude jednotná parkovacia politika. Keď hovorím o koncepcii statickej a dynamickej dopravy, jedna jej súčasť je jednotná parkovacia politika. Moja otázka je, že za štyri roky ste sa nedokázali dohodnúť ani na jednotnej parkovacej politike a to považujem za fiasko.“
Prevolebný duel z Košíc si môžete pozrieť TU.
Predvolebný duel z Banskej Bystrice si môžete pozrieť TU.