Minister dopravy plánuje v najbližších rokoch začať stavať obchvat Bratislavy aj Prešova, rozvoj regiónov chce podporiť viacerými projektmi ciest prvej triedy. R. Brecely to povedal pre TABLET.TV.
Autor Teraz.sk
Bratislava 2. augusta (Teraz.sk) – Na polemiku o tom, či je reálne dostavať diaľničné spojenie dvoch najväčších slovenských miest, Bratislavy a Košíc, ešte v tomto volebnom období, odpovedá minister dopravy Roman Brecely (#Sieť) slovami, že on sa tohto plánu nevzdal. „Je mojou ambíciou a výzvou dokončiť tento štyridsaťročný projekt a konečne spojiť Bratislavu s Košicami,“ uviedol v diskusii na TABLET.TV.
„Samozrejme, sú tam určité problémové úseky, ako napríklad Turany – Hubová, kde došlo k určitým geologickým zmenám. Táto časť asi bude musieť byť pretrasovaná,“ priznal. „Pri najlepšom odhade sa asi opäť vrátime k tunelovému variantu. Stratili sme tu viac ako desať rokov tým, že sa menilo trasovanie. Najprv to bol tunel, potom mosty a kaskády, a nakoniec sa vraciame k tomu pôvodnému variantu,“ dodal Brecely. „Ale v zásade sú všetky úseky rozpracované tak, aby bolo v roku 2020 tých 450 kilometrov odovzdaných v plnom profile vodičom,“ vyhlásil minister dopravy.
Dlhoočakávaný obchvat Bratislavy by sa podľa neho mal začať stavať už tento rok na jeseň a začína sa pracovať aj na príprave projektu tunelu pod Karpatmi. „Obchvat Bratislavy bol pre mňa krst ohňom. Bola to prvá veľká zmluva, ktorú som dostal na stôl potom, ako som prebral funkciu,“ poznamenal minister. „Dnes už podľa mňa nikto nepochybuje o tom, že obchvat Bratislavy je nutný. Ale pre mňa bolo dôležité odpovedať si na tri základné otázky. Či to je pre Bratislavu dobrý a potrebný projekt, či je dobre vysúťažený a či má k pomere k výkonu primeranú cenu. Spolu s mojim tímom sme si kladne odpovedali na všetky tri otázky, potom došlo k podpisu zmluvy,“ dodal Brecely. „Navyše sa nám prostredníctvom rôznych finančných operácii podarilo ušetriť ešte 127 miliónov navyše. Obchvat sa začne realizovať na jeseň tohto roku,“ zhrnul.
Zároveň ale upozornil, že, vzhľadom na mimoriadnu intenzitu dopravy, ani obchvat nebude všeliekom na problémy Bratislavy. „Obchvat situáciu veľmi uľahčí, nie je to však samospasiteľné. Treba ho vnímať ako súčasť celkového konceptu riešenia dopravy v Bratislave. Musí fungovať spolu s mestskou integrovanou dopravou. Musia byť v okolí Bratislavy postavené záchytné parkoviská. Je potrebné do toho zapojiť železničnú infraštruktúru, ktorú dnes v Bratislave máme, súčasťou dopravy v Bratislave je aj cyklodoprava,“ upozornil minister.
Nevyhnutné je podľa neho aj pokračovanie D4. „V momente, ako začneme s výstavbou D4 okolo Bratislavy, začneme s výberom poradcu pre pokračovanie, ktoré by malo ísť tunelom popod Karpaty. Vidím to ako kandidáta na PPP projekt, ako je súčasný projekt D4 – R7,“ dodal Brecely.
Napriek kritike analytikov INEKO sa minister rozhodol, že nebude rušiť ani rozbehnutý projekt obchvatu okolo Prešova. „Pokojne by som to mohol urobiť, aby som bol chrumkavý pre médiá, bol by to populistický ťah. Ale trúfam si povedať, že by sa to celé zdržalo minimálne o dva roky,“ poznamenal minister. Dodal, že nie len hlavné mesto bojuje s preťaženou dopravnou situáciou, veľké problémy sú aj v Prešove.
„Odporúčam analytikom, ktorí sa takto vyjadrujú, aby sa do tohto regiónu vybrali osobne. Postavili sa križovatku niekde v centre Prešova a pozreli sa, ako to tam vyzerá. Ja tam chodím pravidelne, otváral som tam vnútorný obchvat a som presvedčený, že doprava tam kolabuje. Tranzit z Poľska, aj od Popradu, prechádza centrom. Preto som presvedčený, že je to nevyhnutné,“ vyhlásil minister. „A pokiaľ sa bavíme o cene, ide o to, s čím sa to porovnáva. Je veľmi ťažké porovnávať diaľnicu v Chorvátsku, Španielsku alebo v Taliansku a na Slovensku. Závisí to od geológie, koľko máte mostov, tunelov. A práve Prešov je taký,“ dodal.
„Splácame dlh z minulosti, ktorý nám tu nechali všetky ostatné vlády. Nevenovali sa infraštruktúre v dostatočnej miere. Rozhodne nie som identifikovaný s tým, že ju nemáme dobudovanú. Podpora regiónov sa môže riešiť aj prostredníctvom budovania diaľnic, rýchlostných komunikácií, ciest prvej triedy,“ uviedol Brecely.
Pripomenul, že rýchlostné cesty sú prioritou Programového vyhlásenia vlády. „Sú to určité tepny, ktorými môže prúdiť do regiónov zamestnanosť, investície aj cestovný ruch. Budeme sa určite baviť o podpore R3, je to nesmierne dôležitá komunikácia pre Oravu. V budúcom roku plánujeme začať výberové konanie pre úsek R3 Tvrdošín – Nižná. Ale treba si uvedomiť, že je to líniová stavba, ktorá bude musieť byť financovaná zo štátneho rozpočtu,“ poznamenal minister, podľa ktorého na tento projekt nie je možné využiť eurofondy. „Určite sa budeme baviť o R4, ktorá bude ďalším pokračovaním obchvatu okolo Prešova smerom na Poľsko. Budeme robiť R7, budeme pokračovať R2 od Kriváňa po Lovinobaňu a ďalej po Lučenec, z druhej strany, od Košíc, smerom na Sorošku. Budeme riešiť samostatne Sorošku, či tunel, alebo povrchový variant. Sú to všetko priority, ktoré budeme riešiť v tomto období,“ zhrnul Brecely.
Na otázku, či bolo otvorenie zrekonštruovaného mostu v Podbieli takou významnou udalosťou, aby most odovzdával osobne minister, Brecely odpovedal slovami, že podľa neho to naozaj bola významná udalosť. „Už na začiatku svojho pôsobenia v rezorte som si povedal, že nechcem spoza okna ministerskej limuzíny stratiť kontakt s realitou. A práve tento most v Podbieli bol tvrdou realitou nie len pre motoristov, ktorí prechádzajú smerom na Poľsko, ale aj obyvateľov dotknutých obcí,“ povedal. „Zdanlivo malý most dokáže zmeniť život mnohým ľuďom. A ja chcem poznať ich problémy osobne. Chcem s nimi komunikovať na mieste, aké majú problémy a ďalšie požiadavky. Týmto mostom to nekončí, máme v tomto regióne aj ďalšie projekty,“ upozornil. „Ale nechcem preferovať len Oravu, chcem, aby sme rovnomerne rozložili našu pozornosť do všetkých regiónov,“ dodal zároveň.
„Samozrejme, sú tam určité problémové úseky, ako napríklad Turany – Hubová, kde došlo k určitým geologickým zmenám. Táto časť asi bude musieť byť pretrasovaná,“ priznal. „Pri najlepšom odhade sa asi opäť vrátime k tunelovému variantu. Stratili sme tu viac ako desať rokov tým, že sa menilo trasovanie. Najprv to bol tunel, potom mosty a kaskády, a nakoniec sa vraciame k tomu pôvodnému variantu,“ dodal Brecely. „Ale v zásade sú všetky úseky rozpracované tak, aby bolo v roku 2020 tých 450 kilometrov odovzdaných v plnom profile vodičom,“ vyhlásil minister dopravy.
Bratislavský obchvat
Dlhoočakávaný obchvat Bratislavy by sa podľa neho mal začať stavať už tento rok na jeseň a začína sa pracovať aj na príprave projektu tunelu pod Karpatmi. „Obchvat Bratislavy bol pre mňa krst ohňom. Bola to prvá veľká zmluva, ktorú som dostal na stôl potom, ako som prebral funkciu,“ poznamenal minister. „Dnes už podľa mňa nikto nepochybuje o tom, že obchvat Bratislavy je nutný. Ale pre mňa bolo dôležité odpovedať si na tri základné otázky. Či to je pre Bratislavu dobrý a potrebný projekt, či je dobre vysúťažený a či má k pomere k výkonu primeranú cenu. Spolu s mojim tímom sme si kladne odpovedali na všetky tri otázky, potom došlo k podpisu zmluvy,“ dodal Brecely. „Navyše sa nám prostredníctvom rôznych finančných operácii podarilo ušetriť ešte 127 miliónov navyše. Obchvat sa začne realizovať na jeseň tohto roku,“ zhrnul.
Zároveň ale upozornil, že, vzhľadom na mimoriadnu intenzitu dopravy, ani obchvat nebude všeliekom na problémy Bratislavy. „Obchvat situáciu veľmi uľahčí, nie je to však samospasiteľné. Treba ho vnímať ako súčasť celkového konceptu riešenia dopravy v Bratislave. Musí fungovať spolu s mestskou integrovanou dopravou. Musia byť v okolí Bratislavy postavené záchytné parkoviská. Je potrebné do toho zapojiť železničnú infraštruktúru, ktorú dnes v Bratislave máme, súčasťou dopravy v Bratislave je aj cyklodoprava,“ upozornil minister.
Nevyhnutné je podľa neho aj pokračovanie D4. „V momente, ako začneme s výstavbou D4 okolo Bratislavy, začneme s výberom poradcu pre pokračovanie, ktoré by malo ísť tunelom popod Karpaty. Vidím to ako kandidáta na PPP projekt, ako je súčasný projekt D4 – R7,“ dodal Brecely.
Prešov rušiť nechce
Napriek kritike analytikov INEKO sa minister rozhodol, že nebude rušiť ani rozbehnutý projekt obchvatu okolo Prešova. „Pokojne by som to mohol urobiť, aby som bol chrumkavý pre médiá, bol by to populistický ťah. Ale trúfam si povedať, že by sa to celé zdržalo minimálne o dva roky,“ poznamenal minister. Dodal, že nie len hlavné mesto bojuje s preťaženou dopravnou situáciou, veľké problémy sú aj v Prešove.
„Odporúčam analytikom, ktorí sa takto vyjadrujú, aby sa do tohto regiónu vybrali osobne. Postavili sa križovatku niekde v centre Prešova a pozreli sa, ako to tam vyzerá. Ja tam chodím pravidelne, otváral som tam vnútorný obchvat a som presvedčený, že doprava tam kolabuje. Tranzit z Poľska, aj od Popradu, prechádza centrom. Preto som presvedčený, že je to nevyhnutné,“ vyhlásil minister. „A pokiaľ sa bavíme o cene, ide o to, s čím sa to porovnáva. Je veľmi ťažké porovnávať diaľnicu v Chorvátsku, Španielsku alebo v Taliansku a na Slovensku. Závisí to od geológie, koľko máte mostov, tunelov. A práve Prešov je taký,“ dodal.
Rýchlostné cesty
„Splácame dlh z minulosti, ktorý nám tu nechali všetky ostatné vlády. Nevenovali sa infraštruktúre v dostatočnej miere. Rozhodne nie som identifikovaný s tým, že ju nemáme dobudovanú. Podpora regiónov sa môže riešiť aj prostredníctvom budovania diaľnic, rýchlostných komunikácií, ciest prvej triedy,“ uviedol Brecely.
Pripomenul, že rýchlostné cesty sú prioritou Programového vyhlásenia vlády. „Sú to určité tepny, ktorými môže prúdiť do regiónov zamestnanosť, investície aj cestovný ruch. Budeme sa určite baviť o podpore R3, je to nesmierne dôležitá komunikácia pre Oravu. V budúcom roku plánujeme začať výberové konanie pre úsek R3 Tvrdošín – Nižná. Ale treba si uvedomiť, že je to líniová stavba, ktorá bude musieť byť financovaná zo štátneho rozpočtu,“ poznamenal minister, podľa ktorého na tento projekt nie je možné využiť eurofondy. „Určite sa budeme baviť o R4, ktorá bude ďalším pokračovaním obchvatu okolo Prešova smerom na Poľsko. Budeme robiť R7, budeme pokračovať R2 od Kriváňa po Lovinobaňu a ďalej po Lučenec, z druhej strany, od Košíc, smerom na Sorošku. Budeme riešiť samostatne Sorošku, či tunel, alebo povrchový variant. Sú to všetko priority, ktoré budeme riešiť v tomto období,“ zhrnul Brecely.
Na otázku, či bolo otvorenie zrekonštruovaného mostu v Podbieli takou významnou udalosťou, aby most odovzdával osobne minister, Brecely odpovedal slovami, že podľa neho to naozaj bola významná udalosť. „Už na začiatku svojho pôsobenia v rezorte som si povedal, že nechcem spoza okna ministerskej limuzíny stratiť kontakt s realitou. A práve tento most v Podbieli bol tvrdou realitou nie len pre motoristov, ktorí prechádzajú smerom na Poľsko, ale aj obyvateľov dotknutých obcí,“ povedal. „Zdanlivo malý most dokáže zmeniť život mnohým ľuďom. A ja chcem poznať ich problémy osobne. Chcem s nimi komunikovať na mieste, aké majú problémy a ďalšie požiadavky. Týmto mostom to nekončí, máme v tomto regióne aj ďalšie projekty,“ upozornil. „Ale nechcem preferovať len Oravu, chcem, aby sme rovnomerne rozložili našu pozornosť do všetkých regiónov,“ dodal zároveň.