Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 21. november 2024Meniny má Elvíra
< sekcia Slovensko

Minister D. Čaplovič podpísal nové kritériá akreditácie vysokých škôl

Minister školstva, vedy, výskumu a športu Dušan Čaplovič podpisuje nové kritéria akreditácie vysokých škôl. Foto: TASR/Michal Svítok

Od nových podmienok minister školstva očakáva skvalitnenie výučby a ako avizoval, viac peňazí má ísť za kvalitou.

Bratislava 4. apríla (TASR) - Vysoké školy na Slovensku sa budú hodnotiť po novom. Minister školstva Dušan Čaplovič dnes podpísal prísnejšie kritériá ich akreditácie, ktoré kritizovali rektori. Od nových podmienok očakáva skvalitnenie výučby a ako avizoval, viac peňazí má ísť za kvalitou. "Od apríla 2014 sa začne komplexná akreditácia všetkých 20 verejných vysokých škôl na Slovensku," povedal šéf rezortu.

Ako poznamenal, nová akreditácia bude jednoduchšia, keďže bude prebiehať elektronickou formou. "Toto hodnotenie nebude také, že všetci budú v jednej kope, zameriame sa na hodnotenie jednotlivých študijných odborov, a tie, ktoré sú dobré, budú mať viacej financií a ktoré budú slabšie, budú sa prirodzene dostávať do útlmu," vysvetlil.

Počet vysokých škôl na Slovensku podľa ministra Čaploviča nie je veľký. Ako povedal, chcel by však vytvoriť priestor na to, aby sa školy diferencovali a mladí ľudia si mohli vybrať, že ak pôjdu na kvalitnú univerzitu, zabezpečí im to aj lepšie pozície do života. Myslí si, že vzhľadom na finančný balík pre školstvo je na Slovensku priestor, aby sedem až deväť vysokých škôl pôsobilo ako univerzity.

"Financovanie musí byť postavené tak, ako všade v zahraničí, na kvalite, ak nebude na kvalite, tak naozaj budeme stále prešľapovať na mieste a kvalita nebude," skonštatoval s tým, že štát môže na kvalitu tlačiť jedine cez financie. Najviac peňazí tak dostanú školy, ktoré majú kvalitný vedecký výskum. Preferuje aj väčšiu podporu denného ako externého štúdia. Niektoré odbory preto majú zaniknúť alebo sa zlučovať. "Pretože v niektorých oblastiach máme zbytočne veľa študentov a veľa absolventov," doplnil.

Komplexná akreditácia, ktorá sa uskutoční v roku 2014, zhodnotí vzdelávaciu, výskumnú, vývojovú, umeleckú a ďalšiu tvorivú činnosť vysokej školy, ako aj jej personálne, technické či informačné podmienky. Vyjadrí sa k ich žiadostiam o akreditáciu všetkých študijných programov či konaniam na vymenovanie profesorov. Prebieha v šesťročných intervaloch. Školy majú na prípravu podkladov presne rok od zverejnenia nových kritérií.

Akreditačná komisia navrhne na základe vyhodnotenia stanovených kritérií potvrdiť alebo zmeniť doterajšie začlenenie vysokých škôl medzi univerzitné alebo odborné vysoké školy. Komisia bude prvýkrát hodnotiť aj vnútorné systémy zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania.

Počas komplexnej akreditácie sa hodnotia vysoké školy podľa oblastí výskumu, v ktorých pôsobia a v ktorých uskutočňujú vysokoškolské vzdelávanie. Oblasť vedy sa hodnotí z troch aspektov. Hodnotí sa pre každú oblasť výskumu po fakultách vysokých škôl – atribút výstupov (výstupy výskumu), atribút prostredia (prostredie pre výskum) a atribút ocenenia (ocenenie výsledkov výskumu).

V nových kritériách sa napríklad sprísňujú pravidlá pre publikovanie. Vyššie nároky sú kladené aj na garantov študijných programov. Na vysokej škole, kde učiteľ garantuje program, má byť podľa kritérií zamestnaný na plný pracovný úväzok. Pri umeleckých odboroch bude možné túto podmienku zmierniť. Garantovanie študijných programov na rôznych vysokých školách nie je možné.

Kritériá kladú dôraz aj na materiálne zabezpečenie študijných programov. Vysoká škola musí mať knižnicu, študovňu a prístup k internetu. V knižnici by študenti mali nájsť literatúru, ktorá je zahrnutá v informačných listoch k predmetom. Hodnotiť sa bude aj vlastný príspevok pracovísk vysokej školy k tvorbe učebných textov a pomôcok.