V prevádzke by mohli byť už na začiatku budúceho desaťročia. Cestijúcich však takáto predstava desí.
Autor TASR
Stuttgart 22. júla (TASR) - U mnohých ľudí vyvolá strach predstava, že v budúcnosti by mali jazdiť bez šoférov nielen osobné autá, ale aj autobusy, a dokonca aj nákladiaky. Informuje o tom DPA. Nemecký koncern Daimler už na plné obrátky pracuje na príslušnej technológii.
Daimler chce po svojich nákladných autách vybaviť vyspelým asistenčným riadiacim systémom aj autobusy. „Na začiatku budúceho desaťročia máme v úmysle začať ich sériovú výrobu," povedal šéf divízie Hartmut Schick.
Dopravné prostriedky ešte nebudú mať úplnú kontrolu nad jazdou, ale budú držať určenú trasu, zrýchľovať, rozpoznávať prekážky a budú komunikovať so semaformi. Ak sa k nim bude autobus približovať, svetlá sa prepnú na zelenú.
Koncern predpokladá, že do roku 2020 do vývoja modernejších mestských autobusov investuje výrazne viac ako 200 miliónov eur. Daimler v minulých dňoch predstavil v holandskom Amsterdame prototyp autobusu s čiastočnými autonómnymi funkciami. Holandské mesto nevybral náhodou. V ňom sú jazdné pruhy, ktoré okrem mestských autobusov nesmie využívať žiaden iný dopravný prostriedok.
Kým sa však objavia mestské autobusy bez šoférov, to ešte potrvá. Nemecké právo, ktoré sa riadi Viedenskou konvenciou pre cestnú premávku, ešte neumožňuje, aby šofér zveril riadenie dopravného prostriedku kompletne technike. Nové nákladné autá budú mať autonómny systém riadenia už koncom tohto desaťročia. Schick dodal, že v mestách budú jazdiť najprv autonómne riadené osobné autá. Všade vo svete sa pomýšľa na také technológie, ktoré by mali urobiť premávku plynulejšiu. Mestský štát Singapur chce napríklad testovať taxíky bez šoférov.
Daimler plánuje, že v roku 2018 bude mať k dispozícii aj svoj model autobusu len s elektrickým pohonom. Jeho cena by mala byť porovnateľná s cenou s dieselovým motorom. Autobusy s elektrickým pohonom budú mať dlhšiu životnosť než dieselové. Vývoj batérií napreduje tak rýchlo, že mestské dopravné prostriedky budú mať o pár rokov zväčša len elektrický pohon.
Daimler chce po svojich nákladných autách vybaviť vyspelým asistenčným riadiacim systémom aj autobusy. „Na začiatku budúceho desaťročia máme v úmysle začať ich sériovú výrobu," povedal šéf divízie Hartmut Schick.
Dopravné prostriedky ešte nebudú mať úplnú kontrolu nad jazdou, ale budú držať určenú trasu, zrýchľovať, rozpoznávať prekážky a budú komunikovať so semaformi. Ak sa k nim bude autobus približovať, svetlá sa prepnú na zelenú.
Koncern predpokladá, že do roku 2020 do vývoja modernejších mestských autobusov investuje výrazne viac ako 200 miliónov eur. Daimler v minulých dňoch predstavil v holandskom Amsterdame prototyp autobusu s čiastočnými autonómnymi funkciami. Holandské mesto nevybral náhodou. V ňom sú jazdné pruhy, ktoré okrem mestských autobusov nesmie využívať žiaden iný dopravný prostriedok.
Kým sa však objavia mestské autobusy bez šoférov, to ešte potrvá. Nemecké právo, ktoré sa riadi Viedenskou konvenciou pre cestnú premávku, ešte neumožňuje, aby šofér zveril riadenie dopravného prostriedku kompletne technike. Nové nákladné autá budú mať autonómny systém riadenia už koncom tohto desaťročia. Schick dodal, že v mestách budú jazdiť najprv autonómne riadené osobné autá. Všade vo svete sa pomýšľa na také technológie, ktoré by mali urobiť premávku plynulejšiu. Mestský štát Singapur chce napríklad testovať taxíky bez šoférov.
Daimler plánuje, že v roku 2018 bude mať k dispozícii aj svoj model autobusu len s elektrickým pohonom. Jeho cena by mala byť porovnateľná s cenou s dieselovým motorom. Autobusy s elektrickým pohonom budú mať dlhšiu životnosť než dieselové. Vývoj batérií napreduje tak rýchlo, že mestské dopravné prostriedky budú mať o pár rokov zväčša len elektrický pohon.