Konštrukčná kapacita slovenského úseku ropovodu Družba je 20 miliónov ton ropy ročne.
Autor TASR
Bratislava 8. marca (TASR) - Konštrukčná kapacita slovenského úseku ropovodu Družba je 20 miliónov ton (t) ropy ročne. "Aktuálna preprava ropy spoločnosťou Transpetrol je na úrovni 10 miliónov ton za rok. Z toho do 6 miliónov ton tvoria dodávky ropy pre rafinériu Slovnaft, zvyšok pre rafinérie v Českej republike a malé množstvo iným odberateľom," vyčíslilo ministerstvo hospodárstva v aktuálnej Energetickej politike SR.
Znížené využívanie tohto ropovodu bolo pritom spôsobené poklesom prepravy do Českej republiky, kde sa značná časť dodávok ropy realizuje prostredníctvom ropovodu IKL (Ingolstadt – Kralupy nad Vltavou – Litvínov.
Ropovodný systém v SR vlastní a prevádzkuje Transpetrol, ktorá zabezpečuje prepravu ropy pre zákazníkov v SR, v Českej republike a tranzitnú prepravu ropy smerom do Maďarska.
Domáca ťažba ropy je v porovnaní so spotrebou zanedbateľná. "Hlavným zdrojom pre náš ropný priemysel je ropa, ktorá sa dováža z Ruska a Azerbajdžanu prostredníctvom ropovodu Družba. Slovnaft ročne spracuje 5,3 až 6 miliónov ton ropy. V roku 2010 sa do SR doviezlo 5,5 milióna ton ropy, v roku 2011 približne 6 miliónov ton, v roku 2012 asi 5,36 milióna ton a predvlani 5,79 milióna ton ropy," vyčísľuje energetická politika.
Zrekonštruovaný ropovod Adria/Barátság, otvorený tento rok vo februári, umožní prepravu ropy na Slovensko aj z oblasti Jadranského mora. Ropovod sa vybudoval pôvodne už v roku 1962, jeho rekonštrukcia sa začala na jeseň 2011. Vďaka tomu sa zvýšila jeho prepravná kapacita z 3,5 milióna t na 6 miliónov t ropy ročne smerom na Slovensko. Maďarská časť ropovodu, kde boli zrekonštruované aj dve existujúce prečerpávacie stanice, má pôvodnú prepravnú kapacitu 10 miliónov t zvýšenú na 14 miliónov t ropy ročne.
Súčasná prepravná kapacita Adrie vo výške 6 miliónov t ropy ročne pokrýva kompletnú ročnú kapacitu rafinérie Slovnaft tak, aby mohla fungovať efektívne. Ropovod je podľa hovorcu Slovnaftu Antona Molnára záložným riešením, ktoré bude Slovnaft využívať len v prípade technických problémov na ropovode Družba.
Uvažovaný projekt ropovodu Bratislava - Schwechat Pipeline (BSP) má prepájať ropovodný systém Družba s rafinériou Schwechat pri Viedni a s ropovodným systémom TAL a AWP. Prínosom projektu má byť zvýšenie významu slovenského úseku ropovodu Družba v rámci paneurópskych ropovodných dopravných ciest a zároveň výrazné zlepšenie ekonomickej bilancie Transpetrolu.
Znížené využívanie tohto ropovodu bolo pritom spôsobené poklesom prepravy do Českej republiky, kde sa značná časť dodávok ropy realizuje prostredníctvom ropovodu IKL (Ingolstadt – Kralupy nad Vltavou – Litvínov.
Ropovodný systém v SR vlastní a prevádzkuje Transpetrol, ktorá zabezpečuje prepravu ropy pre zákazníkov v SR, v Českej republike a tranzitnú prepravu ropy smerom do Maďarska.
Domáca ťažba ropy je v porovnaní so spotrebou zanedbateľná. "Hlavným zdrojom pre náš ropný priemysel je ropa, ktorá sa dováža z Ruska a Azerbajdžanu prostredníctvom ropovodu Družba. Slovnaft ročne spracuje 5,3 až 6 miliónov ton ropy. V roku 2010 sa do SR doviezlo 5,5 milióna ton ropy, v roku 2011 približne 6 miliónov ton, v roku 2012 asi 5,36 milióna ton a predvlani 5,79 milióna ton ropy," vyčísľuje energetická politika.
Zrekonštruovaný ropovod Adria/Barátság, otvorený tento rok vo februári, umožní prepravu ropy na Slovensko aj z oblasti Jadranského mora. Ropovod sa vybudoval pôvodne už v roku 1962, jeho rekonštrukcia sa začala na jeseň 2011. Vďaka tomu sa zvýšila jeho prepravná kapacita z 3,5 milióna t na 6 miliónov t ropy ročne smerom na Slovensko. Maďarská časť ropovodu, kde boli zrekonštruované aj dve existujúce prečerpávacie stanice, má pôvodnú prepravnú kapacitu 10 miliónov t zvýšenú na 14 miliónov t ropy ročne.
Súčasná prepravná kapacita Adrie vo výške 6 miliónov t ropy ročne pokrýva kompletnú ročnú kapacitu rafinérie Slovnaft tak, aby mohla fungovať efektívne. Ropovod je podľa hovorcu Slovnaftu Antona Molnára záložným riešením, ktoré bude Slovnaft využívať len v prípade technických problémov na ropovode Družba.
Uvažovaný projekt ropovodu Bratislava - Schwechat Pipeline (BSP) má prepájať ropovodný systém Družba s rafinériou Schwechat pri Viedni a s ropovodným systémom TAL a AWP. Prínosom projektu má byť zvýšenie významu slovenského úseku ropovodu Družba v rámci paneurópskych ropovodných dopravných ciest a zároveň výrazné zlepšenie ekonomickej bilancie Transpetrolu.