NDS ďalej informovala, že po dohode s mestom zrekonštruuje v Košiciach podchod VSS.
Autor TASR
Košice 18. júla (TASR) – V okolí Košíc by malo do roku 2021 pribudnúť takmer 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. V roku 2020 sa počíta s dokončením nového diaľničného úseku D1 Budimír – Bidovce a v roku 2021 úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Olšany. Informoval o tom dnes generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt.
Obidva úseky na seba nadväzujú a skompletizujú juhovýchodný obchvat Košíc, ktorý odľahčí Košice od tranzitu smerom na Ukrajinu, Maďarsko, Prešov i Rožňavu. Víťazom súťaže na úsek D1 Budimír – Bidovce sa z piatich ponúk stala firma Skanska SK, ktorá ponúkla najnižšiu cenu. Diaľnicu s dĺžkou 15,46 kilometra chce postaviť za 197,44 milióna eur. Predpokladaná hodnota zákazky bola 209,39 milióna eur.
"Očakávam, že do niekoľkých týždňov podpíšeme s víťazným uchádzačom zmluvu. Prvé práce na stavenisku by sa mohli začať niekedy v novembri. Všetko je pripravené, máme stavebné povolenie, stavebnú dokumentáciu, čakáme len na harmonizáciu štúdie vplyvov na životné prostredie (EIA)," oznámil Auxt.
Diaľnica D1 Budimír – Bidovce od Budimíra po križovatku s rýchlostnou cestou R2 v Košických Oľšanoch bude po dobudovaní rýchlostnej cesty R2 tvoriť juhovýchodný obchvat Košíc. Úsek pokračuje priamo za diaľnicou D1 Prešov, západ – Budimír. Mesto Košice je napojené na diaľnicu v križovatke Budimír, ďalšie napojenie bude v križovatke Hrašovík pri obci Košické Oľšany, kde sa napojí aj rýchlostná cesta R2. Úsek končí v križovatke Bidovce napojením na ďalší úsek D1 Bidovce – Dargov.
"Súťaž na výstavbu rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany vyhlási NDS do konca roka. Prioritne sa sústredíme na úsporu financií a hlavne času. Naším najväčším záujmom je, aby sa stavať začalo čo najskôr," vyhlásil šéf NDS. Dodal, že koncom júna došlo k zrušeniu súťaže na vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie pri tomto úseku pre neúmerne vysoké cenové ponuky, pričom súťaže sa zúčastnili iba dvaja uchádzači. "Aby sme ušetrili čas, hovoríme o úspore roka až roka a pol, súťaž na zhotoviteľa vyhlásime v žltom FIDIC-u. Znamená to, že nemusíme ísť do novej súťaže na projektovú dokumentáciu, pretože tú si vypracuje samotný zhotoviteľ. Okrem času by sme takto mali ušetriť aj finančné náklady," uviedol Auxt.
Súťaž chce NDS uzavrieť v roku 2017, začať stavať by sa podľa generálneho riaditeľa mohlo v roku 2018. Ešte v prvej polovici júna Auxt vydal príkaz na obnovenie výkupu pozemkov pod úsekom Košice, Šaca – Košické Olšany, ktorý zastavilo bývalé vedenie NDS. Vykúpiť zostáva asi 12 % pozemkov. Obidva úseky budú financované z eurofondov a štátneho rozpočtu.
Vybudovaním úseku R2 dôjde k prepojeniu s úsekom rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť, čím sa zabezpečí ucelený cestný ťah zo slovensko-maďarskej hranice. "Veľkým prínosom danej stavby je priame napojenie spoločnosti U. S. Steel Košice na diaľničný komunikačný systém Slovenskej republiky," dodal Auxt.
NDS ďalej informovala, že po dohode s mestom zrekonštruuje v Košiciach podchod VSS. Vymení sa tam prečerpávacia stanica, zhotoví sa nová elektrická inštalácia, vymení sa obklad, osvetlenie podchodu a schodov, rekonštrukciu podstúpi aj prestrešenie vstupných schodov do podchodu. Náklady na rekonštrukciu by nemali presiahnuť 300.000 eur. Stavebné práce na rekonštrukcii predpokladá NDS na tri mesiace, v súčasnosti prebieha výber zhotoviteľa diela.
Bezpečnosť by sa mala zvýšiť aj na Moste VSS. NDS si dala vypracovať projektovú dokumentáciu aktualizácie dopravných zariadení a dopravných značení. Po jej vyhotovení v spolupráci s Policajným zborom SR a mestom sa pravdepodobne zmení dopravné značenie a na moste pribudnú tlmiče nárazov, ktoré by mali znížiť následky nehôd. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a plynulosť premávky.
Obidva úseky na seba nadväzujú a skompletizujú juhovýchodný obchvat Košíc, ktorý odľahčí Košice od tranzitu smerom na Ukrajinu, Maďarsko, Prešov i Rožňavu. Víťazom súťaže na úsek D1 Budimír – Bidovce sa z piatich ponúk stala firma Skanska SK, ktorá ponúkla najnižšiu cenu. Diaľnicu s dĺžkou 15,46 kilometra chce postaviť za 197,44 milióna eur. Predpokladaná hodnota zákazky bola 209,39 milióna eur.
"Očakávam, že do niekoľkých týždňov podpíšeme s víťazným uchádzačom zmluvu. Prvé práce na stavenisku by sa mohli začať niekedy v novembri. Všetko je pripravené, máme stavebné povolenie, stavebnú dokumentáciu, čakáme len na harmonizáciu štúdie vplyvov na životné prostredie (EIA)," oznámil Auxt.
Diaľnica D1 Budimír – Bidovce od Budimíra po križovatku s rýchlostnou cestou R2 v Košických Oľšanoch bude po dobudovaní rýchlostnej cesty R2 tvoriť juhovýchodný obchvat Košíc. Úsek pokračuje priamo za diaľnicou D1 Prešov, západ – Budimír. Mesto Košice je napojené na diaľnicu v križovatke Budimír, ďalšie napojenie bude v križovatke Hrašovík pri obci Košické Oľšany, kde sa napojí aj rýchlostná cesta R2. Úsek končí v križovatke Bidovce napojením na ďalší úsek D1 Bidovce – Dargov.
"Súťaž na výstavbu rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany vyhlási NDS do konca roka. Prioritne sa sústredíme na úsporu financií a hlavne času. Naším najväčším záujmom je, aby sa stavať začalo čo najskôr," vyhlásil šéf NDS. Dodal, že koncom júna došlo k zrušeniu súťaže na vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie pri tomto úseku pre neúmerne vysoké cenové ponuky, pričom súťaže sa zúčastnili iba dvaja uchádzači. "Aby sme ušetrili čas, hovoríme o úspore roka až roka a pol, súťaž na zhotoviteľa vyhlásime v žltom FIDIC-u. Znamená to, že nemusíme ísť do novej súťaže na projektovú dokumentáciu, pretože tú si vypracuje samotný zhotoviteľ. Okrem času by sme takto mali ušetriť aj finančné náklady," uviedol Auxt.
Súťaž chce NDS uzavrieť v roku 2017, začať stavať by sa podľa generálneho riaditeľa mohlo v roku 2018. Ešte v prvej polovici júna Auxt vydal príkaz na obnovenie výkupu pozemkov pod úsekom Košice, Šaca – Košické Olšany, ktorý zastavilo bývalé vedenie NDS. Vykúpiť zostáva asi 12 % pozemkov. Obidva úseky budú financované z eurofondov a štátneho rozpočtu.
Vybudovaním úseku R2 dôjde k prepojeniu s úsekom rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť, čím sa zabezpečí ucelený cestný ťah zo slovensko-maďarskej hranice. "Veľkým prínosom danej stavby je priame napojenie spoločnosti U. S. Steel Košice na diaľničný komunikačný systém Slovenskej republiky," dodal Auxt.
NDS ďalej informovala, že po dohode s mestom zrekonštruuje v Košiciach podchod VSS. Vymení sa tam prečerpávacia stanica, zhotoví sa nová elektrická inštalácia, vymení sa obklad, osvetlenie podchodu a schodov, rekonštrukciu podstúpi aj prestrešenie vstupných schodov do podchodu. Náklady na rekonštrukciu by nemali presiahnuť 300.000 eur. Stavebné práce na rekonštrukcii predpokladá NDS na tri mesiace, v súčasnosti prebieha výber zhotoviteľa diela.
Bezpečnosť by sa mala zvýšiť aj na Moste VSS. NDS si dala vypracovať projektovú dokumentáciu aktualizácie dopravných zariadení a dopravných značení. Po jej vyhotovení v spolupráci s Policajným zborom SR a mestom sa pravdepodobne zmení dopravné značenie a na moste pribudnú tlmiče nárazov, ktoré by mali znížiť následky nehôd. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a plynulosť premávky.