Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 23. december 2024Meniny má Nadežda
< sekcia Slovensko

ZÁBOJNÍK: Smrť Alexandra Dubčeka vyvoláva mnoho otáznikov

Václav Havel, Alexander Dubček a Juraj Zábojník v roku 1990. Foto: Archív J. Zábojníka

Svoj názor v súvislosti s nedožitými 95 rokmi Dubčeka povedal bezpečnostný analytik, bývalý šéf ochrankárov a plukovník v zálohe Juraj Zábojník.

Bratislava 28. novembra (TASR) - Smrť Alexandra Dubčeka vyvoláva mnoho otáznikov. Vyslovil svoj názor v súvislosti s nedožitými 95 rokmi Dubčeka pre TASR bezpečnostný analytik, bývalý šéf ochrankárov a plukovník v zálohe Juraj Zábojník.

Alexander Dubček zomrel 7. novembra 1992 v Prahe na následky autohavárie, ktorá sa stala 1. septembra 1992, keď cestoval do Prahy za poslaneckými povinnosťami. Tragická udalosť sa odohrala na diaľnici Praha-Bratislava neďaleko Humpolca. Pohreb mal 14. novembra 1992 v Bratislave, pochovaný je na cintoríne v Slávičom údolí. Na sn. havarované auto Alexandra Dubčeka vyťahujú po autonehode z priekopy. Pri preverovaní prípadu okolností dopravnej nehody, pri ktorej došlo k vážnym zraneniam bývalého predsedu Federálneho zhromaždenia ČSFR Alexandra Dubčeka, neboli zistené žiadne skutočnosti, ktoré by potvrdzovali záver, že úmrtie A. Dubčeka spôsobil trestný čin vraždy.
Foto: TASR/ČTK



Čítajte aj P.DUBČEK:BMW chcelo vyšetriť auto, v ktorom otec havaroval.Zakázali to


"Ako bývalý pracovník odboru osobnej ochrany Úradu ochrany ústavných činiteľov SR a neskôr riaditeľ tohto úradu, ktorý vždy patril ku zložkám so zvláštnym policajným poslaním v súvislosti s tragickou nehodou bývalého predsedu Federálneho zhromaždenia Alexandra Dubčeka, sa na túto smutnú udalosť pozerám cez optiku hodnotenia profesionálneho výkonu služby a celkového prístupu k nej. V prevažnej miere ak vo svete dôjde k násilnému úmrtiu chránenej osoby z najčastejšieho dôvodu, a to uskutočnenia atentátu ide toto pochybenie ako následok nezvládnutých bezpečnostných opatrení ochrannej zložky na hlavu osobných ochrancov," povedal Zábojník.

Podľa jeho slov sa len v ojedinelých prípadoch stáva, že zodpovednosť za úmrtie nesie osobný vodič chránenej osoby, ktorý by mal byť a musí byť profesionálom ovládajúcim služobné motorové vozidlo pridelené najvyššiemu ústavnému činiteľovi. "Ak hovorím o profesionálovi, chcem zdôrazniť, že ide o osobu, ktorá musí ovládať toto špeciálne motorové vozidlo za akýchkoľvek vzniknutých okolností na pozemných komunikáciách, ktoré sa môžu vyskytnúť, či už z dôvodu samotného útoku na toto vozidlo alebo kolízie zapríčinenej poveternostnými podmienkami. Je to otázka dlhoročnej praxe profesionálneho vodiča, jeho osobných daností a predovšetkým talentu ovládať a krotiť stovky koní pod kapotou v krízovej situácii, do ktorej sa môže dostať. Preto sa vždy na túto prácu musia vodiči vyberať citlivo a nesmie existovať žiadna protekcia," zdôraznil ďalej bezpečnostný analytik.

Na snímke bezpečnostný analytik a plukovník v zálohe, bývalý riaditeľ Úradu ochrany ústavných činiteľov a diplomatických misii Juraj Zábojník. V Bratislave 13. novembra 2016.
Foto: TASR/Archív



"Smrť Alexandra Dubčeka vyvoláva mnoho otáznikov. K tejto tragickej havárii som v médiách čítal za tie roky vyjadrenia mnohých ľudí a mám pochopenie i pre také tvrdenia, ktoré boli nielen emočné ale i konšpiratívne. V tomto prípade je to určite prípustné, tolerované a vôbec sa tomu nedivím, pretože išlo o významnú osobnosť v dejinách Slovenska," povedal ďalej Zábojník.

"Vrátim sa však k samotnej havárii. Na Slovensku v tejto dobe existovali dva subjekty zaoberajúce sa ochranou ústavných činiteľov. Jedným bol vysoko profesionálny Úrad ochrany ústavných činiteľov SR majúci svoju dlhoročnú históriu a druhým takzvaná expozitúra Federálnej ochrannej služby. Jej vznik bol veľmi rýchly na pokyn Prahy a pôsobenie veľmi krátke, pretože došlo ku vzniku samostatnej Slovenskej republiky a následne potom k jej zrušeniu," spomenul si ďalej bezpečnostný analytik.


"Počas existencie tejto zložky jej pracovníci zabezpečovali ochranu takzvaných federálnych ústavných činiteľov pri ich pobytoch na Slovensku. Ak hovorím o jej rýchlom vzniku, nedá mi nespomenúť, že v žiadnom prípade nemôže byť takáto služba šitá horúcou ihlou a jednotlivé procesy si vyžadujú určitý časový priestor, či už ide o výber ľudí, ich zapracovania sa a následne ich spoľahlivého výkonu služby. Na vedenie vozidla BMW 535, v ktorom sa viezol Alexander Dubček a ktoré bolo konštrukčne postavené na ľahkej karosérii so silným tri a pol litrovým motorom, v tej dobe bez vybavenia pohonu 4x4, musí mať vodič za sebou profesionálny, časový príbeh a mať ho v rukách ako Alexander Veľký svojho divého a temperamentného čierneho koňa Boukefalosa. Naschvál som použil toto prirovnanie, pretože viem o čom hovorím a čo si to vyžaduje udržať sa v ňom celé roky bez nehody, kde vznikajú nemalé tlaky na psychiku vodiča. Chránené osoby prevažne meškajú s odchodmi, majú časové sklzy v programoch, ale chcú byť na miestach podľa plánovaného programu. Ak do toho príde ešte nepriaznivé počasie a všetky tieto faktory, ktoré som uviedol sa zlejú do jedného, nemôže z toho nič dobré vzniknúť. Povinnosť pripútavania sa bezpečnostnými pásmi mnohí z nich opomínajú, hoci ide o ich vlastnú bezpečnosť," dodal mimo iného.

Pamätná tabuľa významnému slovenskému politikovi Alexandrovi Dubčekovi v katastri mesta Humpolec, ktorá bola slávnostne odhalená 30. augusta 1998.
Foto: TASR - Pavel Neubauer


"To, že zahynul taký človek ako bol Alexander Dubček, je mi osobne veľmi ľúto, pretože som mal možnosť ešte v porevolučných začiatkoch ako mladý človek niekoľkokrát stáť pri jeho boku pri plnení bezpečnostných úloh, pokiaľ tieto úlohy plnil ešte Úrad ochrany ústavných činiteľov SR, potom už zodpovednosť za neho prevzali iní," zdôraznil na záver pre TASR Zábojník.

Na diaľnici D1 v blízkosti českého Humpolca približne 100 km od Prahy havarovalo 1. septembra 1992 auto vezúce Dubčeka na zasadnutie Federálneho zhromaždenia ČSFR. Dubček následne na poranenia zomrel.