Čo je iba o 19 viac ako v roku 2013, ktorý bol zatiaľ z pohľadu dopravno-bezpečnostnej situácie najúspešnejší.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 4. januára (TASR) – Rok 2016 bol na slovenských cestách historicky druhý najlepší za posledných 50 rokov. Pri dopravných nehodách zahynulo 242 ľudí, čo je iba o 19 viac ako v roku 2013, ktorý bol zatiaľ z pohľadu dopravno-bezpečnostnej situácie najúspešnejší. Na dnešnej tlačovej konferencii to oznámil minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD).
Minister označil tento výsledok za úspech, ktorý sa podarilo dosiahnuť aj napriek tomu, že Slovensko čelilo v uplynulom roku viacerým bezpečnostným výzvam, ktoré odčerpávali polícii fyzické zdroje. Od reformy dopravno-bezpečnostného systému v rokoch 2008 a 2009 sa tak podľa Kaliňáka podarilo zachrániť život už celkom trom tisíckam ľudí.
„Dnes môžeme konštatovať, že pri vianočnom stole po zavedení tejto reformy zasadlo viac ako 3000 ľudí. To je 3000 zachránených životov, 3000 rodín, ktoré boli kompletné oproti predchádzajúcim obdobiam,“ uviedol minister, ktorý poďakoval policajnému zboru, hasičskému zboru a záchranárom.
Slovensku sa podarilo zvrátiť negatívny trend z posledných dvoch rokov, keď počet obetí na cestách po zatiaľ najpriaznivejšom roku 2013 stúpal. Kaliňák navyše zdôraznil, že sme lídrom v regióne. V prepočte na počet obyvateľov máme najmenej úmrtí v porovnaní so susednými krajinami. Kým na Slovensku zomrelo v roku 2016 na cestách 45 ľudí na milión obyvateľov, v Rakúsku to bolo 50, v Česku 53, Maďarsku 58 a v Poľsku až 70.
Policajný prezident Tibor Gašpar doplnil, že zlepšenia už nie sú v absolútnych číslach také veľké, ako tomu bolo v minulom desaťročí a Slovensko sa začína dostávať z pohľadu bezpečnosti na hranicu svojich možností. „Ďalšie možnosti sú skutočne postavené na takých projektoch, ako je objektívna zodpovednosť, respektíve zavádzanie automatizovaných systémov do riadenia dopravy a na základe toho je možné očakávať ešte ďalšie zlepšenia,“ vysvetlil.
Ministra teší, že zlepšiť štatistiky sa podarilo vo všetkých kategóriách. Polícia eviduje za rok 2016 celkom 13.507 dopravných nehôd, čo je číslo približne na úrovni roku 2015 (pokles o 40). Opäť sa znížil počet ťažko zranených, ktorých bolo vlani 1032, čo je polovičné množstvo v porovnaní spred desiatimi rokmi.
Počet usmrtených pri dopravných nehodách automobilov je medziročne nižší o 16, mŕtvych motocyklistov je o troch menej, cyklistov o štyroch a chodcov o deviatich menej. Priaznivé čísla Slovensko dosahuje aj napriek tomu, že sa za posledných desať rokov zvýšil počet evidovaných motorových vozidiel o viac ako milión (2.949.007 v roku 2016) a počet vodičov o 700.000 (3.466.023 v roku 2016), zdôraznil Kaliňák.
„Ide teda o druhý najlepší výsledok od roku 1966, odkedy sa vedú štatistiky dopravnej nehodovosti, pričom najlepší rok bol 2013, kedy na našich cestách zomrelo 223 ľudí,“ skonštatoval. „Chceme naďalej pokračovať v znižovaní a budeme v úvode roka pripravovať ďalšiu stratégiu na najbližšie roky,“ prisľúbil.
Najtragickejším týždňom na slovenských cestách bol 37. kalendárny týždeň, kedy zomrelo 12 ľudí. Žiadne obete na cestách, naopak, neboli v 10. a 14. týždni. Najviac smrteľných dopravných nehôd bolo v Žilinskom kraji (11), ktorý má aj najvyššiu celkovú nehodovosť v rámci SR. Najrizikovejšími okresmi sú Žilina, Nitra, Zvolen a Krupina. Polícia sa im bude podľa ministra osobitne venovať.
Najviac smrteľných dopravných nehôd sa opäť odohralo na cestách prvej triedy (103), najbezpečnejšie boli, naopak, diaľnice (7) a rýchlostné cesty (7). Hlavnou príčinou vzniku smrteľných dopravných nehôd sa v roku 2016 stalo nevenovanie sa vedeniu vozidla, najčastejšie manipulácia s mobilným telefónom. Kaliňák oznámil, že na tento fakt bude polícia v najbližšom čase intenzívne reagovať.
“Tá strata koncentrácie to sú sekundy, ktoré sú rozhodujúce pre reakciu, kedy si niektorí vodiči nevšimnú na prehľadnom úseku cesty chodca, cyklistu, motocyklistu,“ upozornil.
Minister oznámil, že aj v roku 2016 poklesol výber pokút na predbežnú sumu 22 miliónov eur. To je takmer o pätinu menej ako v roku 2015. „Slovenskí vodiči sú disciplinovanejší, omnoho zodpovednejší a uvedomujú si, že častokrát vo vozidlách vezú aj svojich rodinných príslušníkov,“ ponúkol vysvetlenie trendu. Zopakoval, že neplatí, že by mali policajti predpísaný objem pokút, ktorý majú vybrať. „Pokles pokút ma veľmi teší, najmä ak súvisí aj s poklesom úmrtí na cestách,“ uviedol Kaliňák. Polícia podľa neho bude preto uvažovať, že vodičov odmení ďalším znížením výšky pokút.
Minister označil tento výsledok za úspech, ktorý sa podarilo dosiahnuť aj napriek tomu, že Slovensko čelilo v uplynulom roku viacerým bezpečnostným výzvam, ktoré odčerpávali polícii fyzické zdroje. Od reformy dopravno-bezpečnostného systému v rokoch 2008 a 2009 sa tak podľa Kaliňáka podarilo zachrániť život už celkom trom tisíckam ľudí.
„Dnes môžeme konštatovať, že pri vianočnom stole po zavedení tejto reformy zasadlo viac ako 3000 ľudí. To je 3000 zachránených životov, 3000 rodín, ktoré boli kompletné oproti predchádzajúcim obdobiam,“ uviedol minister, ktorý poďakoval policajnému zboru, hasičskému zboru a záchranárom.
Slovensku sa podarilo zvrátiť negatívny trend z posledných dvoch rokov, keď počet obetí na cestách po zatiaľ najpriaznivejšom roku 2013 stúpal. Kaliňák navyše zdôraznil, že sme lídrom v regióne. V prepočte na počet obyvateľov máme najmenej úmrtí v porovnaní so susednými krajinami. Kým na Slovensku zomrelo v roku 2016 na cestách 45 ľudí na milión obyvateľov, v Rakúsku to bolo 50, v Česku 53, Maďarsku 58 a v Poľsku až 70.
Policajný prezident Tibor Gašpar doplnil, že zlepšenia už nie sú v absolútnych číslach také veľké, ako tomu bolo v minulom desaťročí a Slovensko sa začína dostávať z pohľadu bezpečnosti na hranicu svojich možností. „Ďalšie možnosti sú skutočne postavené na takých projektoch, ako je objektívna zodpovednosť, respektíve zavádzanie automatizovaných systémov do riadenia dopravy a na základe toho je možné očakávať ešte ďalšie zlepšenia,“ vysvetlil.
Ministra teší, že zlepšiť štatistiky sa podarilo vo všetkých kategóriách. Polícia eviduje za rok 2016 celkom 13.507 dopravných nehôd, čo je číslo približne na úrovni roku 2015 (pokles o 40). Opäť sa znížil počet ťažko zranených, ktorých bolo vlani 1032, čo je polovičné množstvo v porovnaní spred desiatimi rokmi.
Počet usmrtených pri dopravných nehodách automobilov je medziročne nižší o 16, mŕtvych motocyklistov je o troch menej, cyklistov o štyroch a chodcov o deviatich menej. Priaznivé čísla Slovensko dosahuje aj napriek tomu, že sa za posledných desať rokov zvýšil počet evidovaných motorových vozidiel o viac ako milión (2.949.007 v roku 2016) a počet vodičov o 700.000 (3.466.023 v roku 2016), zdôraznil Kaliňák.
„Ide teda o druhý najlepší výsledok od roku 1966, odkedy sa vedú štatistiky dopravnej nehodovosti, pričom najlepší rok bol 2013, kedy na našich cestách zomrelo 223 ľudí,“ skonštatoval. „Chceme naďalej pokračovať v znižovaní a budeme v úvode roka pripravovať ďalšiu stratégiu na najbližšie roky,“ prisľúbil.
Najtragickejším týždňom na slovenských cestách bol 37. kalendárny týždeň, kedy zomrelo 12 ľudí. Žiadne obete na cestách, naopak, neboli v 10. a 14. týždni. Najviac smrteľných dopravných nehôd bolo v Žilinskom kraji (11), ktorý má aj najvyššiu celkovú nehodovosť v rámci SR. Najrizikovejšími okresmi sú Žilina, Nitra, Zvolen a Krupina. Polícia sa im bude podľa ministra osobitne venovať.
Najviac smrteľných dopravných nehôd sa opäť odohralo na cestách prvej triedy (103), najbezpečnejšie boli, naopak, diaľnice (7) a rýchlostné cesty (7). Hlavnou príčinou vzniku smrteľných dopravných nehôd sa v roku 2016 stalo nevenovanie sa vedeniu vozidla, najčastejšie manipulácia s mobilným telefónom. Kaliňák oznámil, že na tento fakt bude polícia v najbližšom čase intenzívne reagovať.
“Tá strata koncentrácie to sú sekundy, ktoré sú rozhodujúce pre reakciu, kedy si niektorí vodiči nevšimnú na prehľadnom úseku cesty chodca, cyklistu, motocyklistu,“ upozornil.
Minister oznámil, že aj v roku 2016 poklesol výber pokút na predbežnú sumu 22 miliónov eur. To je takmer o pätinu menej ako v roku 2015. „Slovenskí vodiči sú disciplinovanejší, omnoho zodpovednejší a uvedomujú si, že častokrát vo vozidlách vezú aj svojich rodinných príslušníkov,“ ponúkol vysvetlenie trendu. Zopakoval, že neplatí, že by mali policajti predpísaný objem pokút, ktorý majú vybrať. „Pokles pokút ma veľmi teší, najmä ak súvisí aj s poklesom úmrtí na cestách,“ uviedol Kaliňák. Polícia podľa neho bude preto uvažovať, že vodičov odmení ďalším znížením výšky pokút.