Podobné predraženia šéf KDH vidí aj na iných ministerstvách.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 13. novembra (TASR) – Strana Smer-SD sa vracia do obdobia prvej vlády Roberta Fica. V parlamente to dnes uviedol predseda KDH Ján Figeľ. Toto tvrdenie predstavitelia opozičnej strany ilustrovali dvoma podľa nich predraženými tendrami v rezorte dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).
"Predraženia vo verejnom obstarávaní nie sú výnimkou, ale pravidlom,“ uviedol na margo súčasnej vlády Figeľ. Z jeho pohľadu k nim pritom nedochádza iba v rezorte zdravotníctva, kde kauza nákupu CT prístroja v piešťanskej nemocnici stála miesto bývalú ministerku Zuzanu Zvolenskú.
Podobné predraženia šéf KDH vidí aj na iných ministerstvách. „Predraženia sú systémové, celoplošné. A predraženia nie sú mierne, ale sú násobné,“ zdôraznil.
Figeľ upozornil na čerstvo začatú výstavbu dvoch diaľničných tunelov – Žilina a Višnové na diaľnici D1 v okolí Žiliny. Ide podľa neho o porovnateľné stavby v rovnakom regióne, na tej istej diaľnici, blízko seba, stavané v teréne s podobnou geológiou.
Napriek tomu je však podľa šéfa KDH výrazný rozdiel v ich cene. Súťaž na tunel Višnové nastavil rezort dopravy v roku 2011 pod jeho vedením, súťaž na tunel Žilina realizoval vlani rezort pod vedením Počiatka. Tunel Višnové, ktorý je 7,5-kilometrový, má stáť 180 miliónov eur, výstavba tunela Žilina dlhého necelých 700 metrov vyjde na plánovaných 55,5 milióna eur.
„Jednotková cena na tunel vysúťažený a podpísaný za súčasnej vlády za ministrovania Jána Počiatka je takmer 81 miliónov eur za kilometer. Tunel Višňové vychádza na hodnotu 24 miliónov eur na kilometer. Je to viac než trojnásobný rozdiel,“ upozornil Figeľ.
Rozdiel vidí aj vtom, že v jeho súťaži bolo päť finálnych ponúk a v Počiatkovej súťažil na záver jeden s jedným. „Ten rozdiel zaplatia občania Slovenskej republiky a Európskej únie. Ten rozdiel, 38 miliónov eur v prepočte na reálnu dĺžku, znamená napríklad stratu, ktorú by mohli v pozitívnom pocítiť všetci dôchodcovia na Slovensku. Znamená mať šancu vianočný dôchodok zvýšený o 38 eur na každého dôchodcu,“ vyčíslil Figeľ.
Ďalším predraženým verejným obstarávaním v rezorte dopravy má byť tender na zváranie koľajníc v réžii Železníc Slovenskej republiky. Podpredseda KDH Pavol Zajac vysvetlil, že tieto práce si štátny podnik objednal tak v roku 2011, ako aj vlani.
Obstarané jednotkové ceny v roku 2011 boli podľa Zajaca o 30 percent nižšie ako v roku 2013. Práce realizovala tá istá spoločnosť TSS Grade. V roku 2013 je pritom objem prác viac ako desaťnásobne väčší, poukázal Zajac. Podľa neho vznikol rozdiel vo výške 2,5 milióna eur.
„Všetci by sme očakávali, že keď sa ide to isté obstarávať, ale objem prác je desaťkrát väčší, že ceny budú nižšie. Toto hovorí logika obchodu. A čuduj sa svete, ceny sú o 30 percent vyššie,“ uviedol Zajac.
"Predstavitelia KDH vo svojich vyjadreniach zavádzajú, čo len potvrdzuje nekompetentnosť pána Figeľa v oblasti dopravy," reagoval na ich slová hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Počiatkov rezort Figeľovi odkázal, že porovnáva "hrušky s jablkami", keďže náklady na výstavbu každého tunela závisia aj od konkrétnej geológie a skladby nadložia. Kóňa pritom vysvetlil, že geologické podmienky v lokalite tunela Žilina sú "zásadne odlišné" od podmienok pri tuneli Višňové.
"Pán Figeľ by to mal vedieť, pretože to jasne vyplýva aj zo štátnych expertíz na tieto diaľničné úseky, ktoré boli k dispozícii aj počas jeho pôsobenia na ministerstve dopravy, a ktoré nijako nespochybnil," uviedol hovorca rezortu dopravy. "Keby sme používali túto Figeľovu absurdnú metodiku, tak môžeme tvrdiť, že KDH predražilo tunel Šibenik pri Levoči o 8,3 milióna eur," doplnil.
Kóňa pripomenul, že cena za výstavbu úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorého súčasťou je aj tunel Žilina, je "najnižšou ponukou z verejného obstarávania, ktoré je pod drobnohľadom Európskej komisie, keďže ide o projekt spolufinancovaný z fondov EÚ".
"Rovnako pri ďalšej 'kauze', ktorú dnes vytiahli predstavitelia KDH, platí, že o dodávateľovi rozhodla najnižšia ponuka, pričom cenu stanovila elektronická aukcia. Ak pán Figeľ pozná transparentnejšiu formu ako elektronická aukcia, radi sa necháme poučiť," uzavrel reakciu hovorca ministerstva dopravy.
"Predraženia vo verejnom obstarávaní nie sú výnimkou, ale pravidlom,“ uviedol na margo súčasnej vlády Figeľ. Z jeho pohľadu k nim pritom nedochádza iba v rezorte zdravotníctva, kde kauza nákupu CT prístroja v piešťanskej nemocnici stála miesto bývalú ministerku Zuzanu Zvolenskú.
Podobné predraženia šéf KDH vidí aj na iných ministerstvách. „Predraženia sú systémové, celoplošné. A predraženia nie sú mierne, ale sú násobné,“ zdôraznil.
Figeľ upozornil na čerstvo začatú výstavbu dvoch diaľničných tunelov – Žilina a Višnové na diaľnici D1 v okolí Žiliny. Ide podľa neho o porovnateľné stavby v rovnakom regióne, na tej istej diaľnici, blízko seba, stavané v teréne s podobnou geológiou.
Napriek tomu je však podľa šéfa KDH výrazný rozdiel v ich cene. Súťaž na tunel Višnové nastavil rezort dopravy v roku 2011 pod jeho vedením, súťaž na tunel Žilina realizoval vlani rezort pod vedením Počiatka. Tunel Višnové, ktorý je 7,5-kilometrový, má stáť 180 miliónov eur, výstavba tunela Žilina dlhého necelých 700 metrov vyjde na plánovaných 55,5 milióna eur.
„Jednotková cena na tunel vysúťažený a podpísaný za súčasnej vlády za ministrovania Jána Počiatka je takmer 81 miliónov eur za kilometer. Tunel Višňové vychádza na hodnotu 24 miliónov eur na kilometer. Je to viac než trojnásobný rozdiel,“ upozornil Figeľ.
Rozdiel vidí aj vtom, že v jeho súťaži bolo päť finálnych ponúk a v Počiatkovej súťažil na záver jeden s jedným. „Ten rozdiel zaplatia občania Slovenskej republiky a Európskej únie. Ten rozdiel, 38 miliónov eur v prepočte na reálnu dĺžku, znamená napríklad stratu, ktorú by mohli v pozitívnom pocítiť všetci dôchodcovia na Slovensku. Znamená mať šancu vianočný dôchodok zvýšený o 38 eur na každého dôchodcu,“ vyčíslil Figeľ.
Ďalším predraženým verejným obstarávaním v rezorte dopravy má byť tender na zváranie koľajníc v réžii Železníc Slovenskej republiky. Podpredseda KDH Pavol Zajac vysvetlil, že tieto práce si štátny podnik objednal tak v roku 2011, ako aj vlani.
Obstarané jednotkové ceny v roku 2011 boli podľa Zajaca o 30 percent nižšie ako v roku 2013. Práce realizovala tá istá spoločnosť TSS Grade. V roku 2013 je pritom objem prác viac ako desaťnásobne väčší, poukázal Zajac. Podľa neho vznikol rozdiel vo výške 2,5 milióna eur.
„Všetci by sme očakávali, že keď sa ide to isté obstarávať, ale objem prác je desaťkrát väčší, že ceny budú nižšie. Toto hovorí logika obchodu. A čuduj sa svete, ceny sú o 30 percent vyššie,“ uviedol Zajac.
"Predstavitelia KDH vo svojich vyjadreniach zavádzajú, čo len potvrdzuje nekompetentnosť pána Figeľa v oblasti dopravy," reagoval na ich slová hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Počiatkov rezort Figeľovi odkázal, že porovnáva "hrušky s jablkami", keďže náklady na výstavbu každého tunela závisia aj od konkrétnej geológie a skladby nadložia. Kóňa pritom vysvetlil, že geologické podmienky v lokalite tunela Žilina sú "zásadne odlišné" od podmienok pri tuneli Višňové.
"Pán Figeľ by to mal vedieť, pretože to jasne vyplýva aj zo štátnych expertíz na tieto diaľničné úseky, ktoré boli k dispozícii aj počas jeho pôsobenia na ministerstve dopravy, a ktoré nijako nespochybnil," uviedol hovorca rezortu dopravy. "Keby sme používali túto Figeľovu absurdnú metodiku, tak môžeme tvrdiť, že KDH predražilo tunel Šibenik pri Levoči o 8,3 milióna eur," doplnil.
Kóňa pripomenul, že cena za výstavbu úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorého súčasťou je aj tunel Žilina, je "najnižšou ponukou z verejného obstarávania, ktoré je pod drobnohľadom Európskej komisie, keďže ide o projekt spolufinancovaný z fondov EÚ".
"Rovnako pri ďalšej 'kauze', ktorú dnes vytiahli predstavitelia KDH, platí, že o dodávateľovi rozhodla najnižšia ponuka, pričom cenu stanovila elektronická aukcia. Ak pán Figeľ pozná transparentnejšiu formu ako elektronická aukcia, radi sa necháme poučiť," uzavrel reakciu hovorca ministerstva dopravy.