Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 27. december 2024Meniny má Filoména
< sekcia Slovensko

Agenda M. Šefčoviča je dôležitejšia ako strata funkcie podpredsedu EK

Na snímke predseda KDH Ján Figeľ Foto: TASR/Lukáš Grinaj
Maroš Šefčovič Foto: FOTO TASR/Martin Baumann

Vyhlásil to líder KDH a prvý slovenský eurokomisár Ján Figeľ.

Bratislava 14. septembra (TASR) - Agenda, ktorú získal slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič, je dôležitejšia ako skutočnosť, že prišiel o post podpredsedu Európskej komisie (EK). Vyhlásil to líder KDH a prvý slovenský eurokomisár Ján Figeľ.

"Výber portfólia pre komisára Maroša Šefčoviča vítam. Je to významná hospodárska a modernizačná agenda s veľkým finančným rozpočtom. Ak sa však nezlepší intenzita a dôveryhodnosť využitia európskych fondov na rozvoj mobility a dopravnej infraštruktúry na Slovensku, bude to občanom SR málo platné," upozornil Figeľ. Podľa jeho slov najväčšie výzvy a rezervy pre využitie európskej podpory a spoločnej politiky v nasledujúcich rokoch sú u nás doma na Slovensku.

Figeľ ďalej uviedol, že organizácia novej EK Jeana-Clauda Junckera je inovatívna. "Vytvára totiž skupiny komisárov podľa agendy a zavádza nový spôsob koordinácie práce komisárov. Potvrdzuje rozhodujúce zastúpenie predstaviteľov kresťanskodemokratických a ľudových strán združených v EĽS," vyhlásil.

Šéf KDH osobitne víta postavenie a úlohy podpredsedov Valdisa Dombrovskisa a Jyrkiho Katainena, bývalých premiérov Lotyšska a Fínska, v oblasti menovej a hospodárskej politiky EÚ. "Dombrovskis bol favoritom, podporovaným KDH na volebného lídra EĽS na Kongrese v marci, až kým neodstúpil z kandidatúry deň pred hlasovaním. Následne KDH podporilo Jeana-Clauda Junckera, dnes už predsedu nastupujúcej EK," dodal Figeľ.

Agenda slovenského eurokomisára

Slovenský eurokomisár Šefčovič bude mať v budúcej exekutíve EÚ pod vedením Junckera na starosti rezort dopravy, mobility a politiky pre vesmír. Podľa jeho slov má táto oblasť politiky EÚ má priamy a prospešný dosah na každodenný život občanov Slovenska.

Komisár upozornil na skutočnosť, že ak si všimneme alokáciu finančných prostriedkov z eurofondov pre Slovensko, tak takmer polovica z týchto zdrojov ide na dopravnú infraštruktúru. "Či už na modernizáciu diaľnic, opravy ciest a všetky projekty, kde vidíme, že sa postupne modernizuje verejná doprava a menia sa staré električky, trolejbusy a autobusy za nové," spresnil Šefčovič.

Na svojom novom pôsobisku bude Šefčovič šéfovať stovkám ľudí. Len Generálne riaditeľstvo pre dopravu má takmer 500 zamestnancov. Do jeho pôsobnosti patria aj štyri európske agentúry zamerané na leteckú, námornú bezpečnosť, železničné siete a inovácie v oblasti dopravy, ktoré zamestnávajú viac než 1200 ľudí. Tieto agentúry okrem iného udeľujú letecké licencie, vytvárajú jednotné signalizačné štandardy na európskych železniciach a zabezpečujú implementáciu infraštruktúrnych a výskumných projektov v oblasti dopravy s cieľom zavádzania potrebných technologických noviniek a postupného znižovania dopravných nákladov. Súčasťou tohto portfólia sú aj dve schémy verejno-súkromného partnerstva (PPP), a to SESAR - pre modernizáciu riadenia európskeho vzdušného priestoru a Shift2Rail - pre zvyšovanie kapacity železničnej dopravy v EÚ.

Odvetvie dopravy priamo zamestnáva v EÚ približne 10 miliónov ľudí a predstavuje 4,6 % hrubého domáceho produktu (HDP). Letecká doprava v EÚ zamestnáva 670.000 ľudí a námorná doprava asi 300.000 osôb, pričom nepriamo toto odvetvie generuje ďalšie 3 milióny pracovných miest. EÚ disponuje najväčšou lodnou flotilou na svete, pričom európskymi prístavmi ročne prejde viac než 80.000 obchodných lodí.