Rezort dopravy takto reagoval na utorkové vyjadrenia predstaviteľov Zväzu cestovného ruchu, podľa ktorých cestovný ruch na Slovensku stagnuje.
Autor TASR
Bratislava 6. marca (TASR) - Cestovný ruch na Slovensku je momentálne podľa ministerstva dopravy vo veľmi dobrej kondícii. "Po rekordnej návštevnosti v roku 2016 záujem o Slovensko rástol aj v roku 2017," konštatovali z odboru komunikácie rezortu dopravy.
Dokazujú to podľa ministerstva štatistiky z ubytovania, keď počas prvých troch štvrťrokov 2017 prišlo na Slovensko viac ako 4,2 milióna hostí, čo znamenalo o 311.000 návštevníkov, a teda o 8 % viac ako v roku 2016. "Domáci aj zahraniční hostia strávili v roku 2017 u slovenských poskytovateľov ubytovacích služieb viac než 12 miliónov prenocovaní a ich pobyt trval v priemere 2,9 nocí," vyčíslilo ministerstvo.
Rezort dopravy takto reagoval na utorkové vyjadrenia predstaviteľov Zväzu cestovného ruchu (ZCR) SR), podľa ktorých cestovný ruch na Slovensku stagnuje. Aj keď to tak možno na prvý pohľad nevyzerá, keďže počty návštevníkov a tržby stúpajú, podľa ZCR SR však prestávajú byť služby v turizme konkurencieschopné.
Podľa prezidenta ZCR SR Mareka Harbuľáka je dôvodom predovšetkým nedostatok investícií a pomalý rast zamestnanosti v cestovnom ruchu, ktoré brzdia zvyšujúce sa náklady. Tie dvíhajú napríklad aj vyššie príplatky za prácu v noci a počas víkendov, či ďalšie legislatívne opatrenia.
Zväz preto navrhuje viaceré opatrenia, ktoré by pomohli situácii v cestovnom ruchu. Napríklad zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) na služby cestovného ruchu či inštitucionalizovanie riadenia v cestovnom ruchu. To znamená, aby zaniknutú Slovenskú agentúru pre cestovný ruch (SACR) nahradila nová, iná inštitúcia. Zväz predložil ministerstvu aj návrh, ako by mala táto inštitúcia vyzerať a inšpiroval sa príkladom vo Švajčiarsku, Rakúsku či Nemecku.
Podľa ministerstva dopravy však nie je vôbec neštandardné riadiť rozvoj cestovného ruchu bez špecializovanej agentúry. "Krajiny ako Bulharsko, Turecko, Litva či Rumunsko tak robia bez akéhokoľvek negatívneho vplyvu na svoj cestovný ruch," uviedol rezort v reakcii.
Bulharsko v roku 2017 dokonca patrilo podľa ministerstva medzi najrýchlejšie rastúce turistické destinácie v Európe. "Z pohľadu ministerstva je dôležité zvýšiť návštevnosť Slovenska a predĺžiť počet prenocovaní najmä u zahraničných turistov. V spolupráci so subjektmi cestovného ruchu zdôrazňujeme, že nie je dôležité poskytnúť len hotelové ubytovanie s raňajkami, ale pri silnej konkurencii z iných krajín aj kombináciu služieb v regióne, v spojení s tým, čo je pre daný región výnimočné," opísali z odboru komunikácie.
Rezort dopravy tiež uviedol, že plne nahradil zrušenú SACR a v plnej miere zastrešuje propagáciu Slovenska v zahraničí, pričom to robí efektívnejšie ako v minulosti.
"Ministerstvo dopravy a výstavby SR navyše pripravuje systémový nástroj na podporu domáceho cestovného ruchu - rekreačné poukážky," avizoval rezort. Zo systému môžu podľa ministerstva profitovať všetci zúčastnení.
"Podnikatelia v sektore turizmu vrátane všetkých infraštruktúr spojených s cestovným ruchom môžu očakávať rast návštevnosti aj mimo sezóny, zvýšenú spotrebu služieb a tovarov i vyššie príjmy," doplnilo ministerstvo. Čo sa týka zníženia DPH, ktoré požaduje ZCR SR, to podľa rezortu dopravy patrí do kompetencie ministerstva financií.
Prečítajte si: Zväz cestovného ruchu: Na Slovensku cestovný ruch stagnuje
Dokazujú to podľa ministerstva štatistiky z ubytovania, keď počas prvých troch štvrťrokov 2017 prišlo na Slovensko viac ako 4,2 milióna hostí, čo znamenalo o 311.000 návštevníkov, a teda o 8 % viac ako v roku 2016. "Domáci aj zahraniční hostia strávili v roku 2017 u slovenských poskytovateľov ubytovacích služieb viac než 12 miliónov prenocovaní a ich pobyt trval v priemere 2,9 nocí," vyčíslilo ministerstvo.
Rezort dopravy takto reagoval na utorkové vyjadrenia predstaviteľov Zväzu cestovného ruchu (ZCR) SR), podľa ktorých cestovný ruch na Slovensku stagnuje. Aj keď to tak možno na prvý pohľad nevyzerá, keďže počty návštevníkov a tržby stúpajú, podľa ZCR SR však prestávajú byť služby v turizme konkurencieschopné.
Podľa prezidenta ZCR SR Mareka Harbuľáka je dôvodom predovšetkým nedostatok investícií a pomalý rast zamestnanosti v cestovnom ruchu, ktoré brzdia zvyšujúce sa náklady. Tie dvíhajú napríklad aj vyššie príplatky za prácu v noci a počas víkendov, či ďalšie legislatívne opatrenia.
Zväz preto navrhuje viaceré opatrenia, ktoré by pomohli situácii v cestovnom ruchu. Napríklad zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) na služby cestovného ruchu či inštitucionalizovanie riadenia v cestovnom ruchu. To znamená, aby zaniknutú Slovenskú agentúru pre cestovný ruch (SACR) nahradila nová, iná inštitúcia. Zväz predložil ministerstvu aj návrh, ako by mala táto inštitúcia vyzerať a inšpiroval sa príkladom vo Švajčiarsku, Rakúsku či Nemecku.
Podľa ministerstva dopravy však nie je vôbec neštandardné riadiť rozvoj cestovného ruchu bez špecializovanej agentúry. "Krajiny ako Bulharsko, Turecko, Litva či Rumunsko tak robia bez akéhokoľvek negatívneho vplyvu na svoj cestovný ruch," uviedol rezort v reakcii.
Bulharsko v roku 2017 dokonca patrilo podľa ministerstva medzi najrýchlejšie rastúce turistické destinácie v Európe. "Z pohľadu ministerstva je dôležité zvýšiť návštevnosť Slovenska a predĺžiť počet prenocovaní najmä u zahraničných turistov. V spolupráci so subjektmi cestovného ruchu zdôrazňujeme, že nie je dôležité poskytnúť len hotelové ubytovanie s raňajkami, ale pri silnej konkurencii z iných krajín aj kombináciu služieb v regióne, v spojení s tým, čo je pre daný región výnimočné," opísali z odboru komunikácie.
Rezort dopravy tiež uviedol, že plne nahradil zrušenú SACR a v plnej miere zastrešuje propagáciu Slovenska v zahraničí, pričom to robí efektívnejšie ako v minulosti.
"Ministerstvo dopravy a výstavby SR navyše pripravuje systémový nástroj na podporu domáceho cestovného ruchu - rekreačné poukážky," avizoval rezort. Zo systému môžu podľa ministerstva profitovať všetci zúčastnení.
"Podnikatelia v sektore turizmu vrátane všetkých infraštruktúr spojených s cestovným ruchom môžu očakávať rast návštevnosti aj mimo sezóny, zvýšenú spotrebu služieb a tovarov i vyššie príjmy," doplnilo ministerstvo. Čo sa týka zníženia DPH, ktoré požaduje ZCR SR, to podľa rezortu dopravy patrí do kompetencie ministerstva financií.