Ako ďalej uvádza vo svojom vyhlásení, v prípade drvivej väčšiny relevantných strán je závislosť na finančných príspevkoch od štátu viac ako 70 percent, v niektorých prípadoch až cez 90 percent.
Autor TASR
Bratislava 6. mája (TASR) - Existencia politických strán z hľadiska zabezpečenia finančných prostriedkov sa odvíja od štátnej podpory. Na dnešnej tlačovej konferencii to povedal prezident Inštitútu pre verejné otázky (IVO) Grigorij Mesežnikov, ktorý predstavil svoju novú publikáciu "Financovanie politických strán v SR".
"V prípade drvivej väčšiny relevantných strán je závislosť na finančných príspevkoch od štátu viac ako 70 percent, v niektorých prípadoch až cez 90 percent," uviedol Mesežnikov. "Táto závislosť strán od štátu síce neovplyvňuje demokratický politický systém, no ovplyvňuje postoje politických strán a rovnako aj reakcie a dôveryhodnosť voličov," uviedol Mesežnikov. Jeho publikácia s podtitulom "Spoločensko-politický a právny kontext, štatistické prehľady, prax" analyzuje existujúci model zabezpečenia zdrojov pre činnosť politických strán v kontexte straníckeho a volebného systému.
Charakterizuje súčasný model financovania politických strán a jeho jednotlivé zložky, opisuje vývoj v oblasti právnej úpravy financovania strán v predchádzajúcich rokoch. Prináša doteraz nepublikované komplexné štatistiky o príjmoch relevantných politických subjektov a o ich výdavkoch na volebné aktivity v období 1992 – 2012. Venuje sa stranám, ktoré vďaka volebnému výsledku v sledovanom období získali nárok na štátny príspevok. "Cieľom bolo priniesť zrozumiteľný, komparatívny, univerzálny rámec," uviedol Mesežnikov.
Zaujímavosťou publikácie je zhodnotenie efektívnosti využitia peňazí vo volebnej kampani vo väzbe na dosiahnutý volebný výsledok. Mesežnikov v tabuľke zhodnocuje to, koľko priniesol pre politickú stranu jeden získaný hlas vo voľbách 2012 z hľadiska následného získania štátneho finančného príspevku. "Najefektívnejšou stranou je OĽaNO," uviedol v tejto súvislosti Mesežnikov a podotkol, že prípad Obyčajných ľudí je príkladom, že úspech v tomto prípade nemusí byť odvodený od vynaložených prostriedkov v kampani.
"V prípade drvivej väčšiny relevantných strán je závislosť na finančných príspevkoch od štátu viac ako 70 percent, v niektorých prípadoch až cez 90 percent," uviedol Mesežnikov. "Táto závislosť strán od štátu síce neovplyvňuje demokratický politický systém, no ovplyvňuje postoje politických strán a rovnako aj reakcie a dôveryhodnosť voličov," uviedol Mesežnikov. Jeho publikácia s podtitulom "Spoločensko-politický a právny kontext, štatistické prehľady, prax" analyzuje existujúci model zabezpečenia zdrojov pre činnosť politických strán v kontexte straníckeho a volebného systému.
Charakterizuje súčasný model financovania politických strán a jeho jednotlivé zložky, opisuje vývoj v oblasti právnej úpravy financovania strán v predchádzajúcich rokoch. Prináša doteraz nepublikované komplexné štatistiky o príjmoch relevantných politických subjektov a o ich výdavkoch na volebné aktivity v období 1992 – 2012. Venuje sa stranám, ktoré vďaka volebnému výsledku v sledovanom období získali nárok na štátny príspevok. "Cieľom bolo priniesť zrozumiteľný, komparatívny, univerzálny rámec," uviedol Mesežnikov.
Zaujímavosťou publikácie je zhodnotenie efektívnosti využitia peňazí vo volebnej kampani vo väzbe na dosiahnutý volebný výsledok. Mesežnikov v tabuľke zhodnocuje to, koľko priniesol pre politickú stranu jeden získaný hlas vo voľbách 2012 z hľadiska následného získania štátneho finančného príspevku. "Najefektívnejšou stranou je OĽaNO," uviedol v tejto súvislosti Mesežnikov a podotkol, že prípad Obyčajných ľudí je príkladom, že úspech v tomto prípade nemusí byť odvodený od vynaložených prostriedkov v kampani.