Rezort uvádza viaceré dôvody, pre ktoré pristúpilo k zmenám. Chce naplniť Stratégiu 2020, ktorá sa týka účasti dospelej populácie na celoživotnom vzdelávaní.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 3. januára (TASR) - Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR mení organizačnú štruktúru. Chce tým zabezpečiť efektívnejší chod rezortu, posilnenie analytického útvaru aj zníženie počtu administratívnych zamestnancov. Medzi prvými vzniká nový odbor celoživotného vzdelávania a analýz vzdelávacej politiky (OCŽVaAVP). A to zlúčením doterajšieho Inštitútu vzdelávacej politiky a odboru celoživotného vzdelávania. Informoval o tom komunikačný odbor MŠVVaŠ SR.
"Jedna z prvých úloh, ktorú som si dala po mojom nástupe na pozíciu ministerky, bola personálna analýza fungovania rezortu. Výsledkom toho je nová organizačná štruktúra, ktorej cieľom je premeniť ministerstvo na moderný a efektívny úrad poskytujúci dobrý servis pre občanov a naše partnerské inštitúcie," uviedla ministerka školstva Martina Lubyová (nom. SNS).
Nový odbor celoživotného vzdelávania a analýz vzdelávacej politiky má skvalitniť a posilniť oblasť celoživotného vzdelávania, v ktorom rezort dlhodobo pociťoval rezervy. To kritizovala aj Európska únia.
Rezort uvádza viaceré dôvody, pre ktoré pristúpilo k zmenám. Chce naplniť Stratégiu 2020, ktorá sa týka účasti dospelej populácie na celoživotnom vzdelávaní. Hovorí aj o analytickej podpore pri novelizácii zákona o odbornom vzdelávaní, o príprave zrušenia projektu Národného ústavu celoživotného vzdelávania (NÚCŽV).
Zmeny si podľa rezortu vyžiadala aj analýza vzdelávacích programov, ako aj potreba zefektívnenia fungovania analytických a výskumných inštitúcií financovaných z verejných zdrojov v rámci rezortu. "Táto problematika bude riešená v rámci Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania v oblasti hodnotenia a zvyšovania kvality," doplnilo ministerstvo.
Dodáva, že tak vznikne výskumné pracovisko, pričom počet zamestnancov sa z pôvodných piatich navýšil na 13. "Nový analytický odbor bude mať súčasne väčšie kompetencie v centrálnom aparáte rezortu školstva. V ďalších krokoch bude odbor rozdelený tak, aby bola značka Inštitútu vzdelávacej politiky zachovaná a aby sa oddelenia odboru funkčne optimalizovali," vysvetlil odbor komunikácie ministerstva.
Študentská rada vysokých škôl (ŠRVŠ) vníma rozhodnutie zrušiť IVP negatívne. V stanovisku, ktoré TASR poslala Michaela Miženková za ŠRVŠ, sa uvádza, že slovenské školstvo akútne potrebuje nastaviť zrkadlo a vychádzať z konštruktívnej kritiky podloženej kvalitne spracovanými dátami a analýzami. "Zrušenie nezávislého analytického inštitútu, ktorý sa v iných rezortoch osvedčil, naznačuje iný trend. Školstvo stojí pred reformou, ktorá aj za nového vedenia ministerstva doposiaľ stagnuje," uvádza sa v stanovisku.
ŠRVŠ zastáva názor, že IVP ako analytický útvar bol garantom odbornosti a nezávislej práce s dátami, ktoré sú pre úspešnú reformu školstva kľúčové. Avizované personálne zmeny sú vo vyjadrení ministerstva prezentované ako nevyhnutné pre modernizovanie a zefektívnenie práce rezortu s posilnením analytických kapacít. Napriek tomu sa ŠRVŠ obáva, že vystavujú rezort školstva stavu, v ktorom je primárnym rozhodovacím faktorom úradnícka príslušnosť, a nie odbornosť potrebná pri tvorbe strategických rozhodnutí.
"Jedna z prvých úloh, ktorú som si dala po mojom nástupe na pozíciu ministerky, bola personálna analýza fungovania rezortu. Výsledkom toho je nová organizačná štruktúra, ktorej cieľom je premeniť ministerstvo na moderný a efektívny úrad poskytujúci dobrý servis pre občanov a naše partnerské inštitúcie," uviedla ministerka školstva Martina Lubyová (nom. SNS).
Nový odbor celoživotného vzdelávania a analýz vzdelávacej politiky má skvalitniť a posilniť oblasť celoživotného vzdelávania, v ktorom rezort dlhodobo pociťoval rezervy. To kritizovala aj Európska únia.
Prečítajte si aj: Opozícia: Zrušením IVP rezort ukazuje nechuť robiť systémové zmeny
Rezort uvádza viaceré dôvody, pre ktoré pristúpilo k zmenám. Chce naplniť Stratégiu 2020, ktorá sa týka účasti dospelej populácie na celoživotnom vzdelávaní. Hovorí aj o analytickej podpore pri novelizácii zákona o odbornom vzdelávaní, o príprave zrušenia projektu Národného ústavu celoživotného vzdelávania (NÚCŽV).
Zmeny si podľa rezortu vyžiadala aj analýza vzdelávacích programov, ako aj potreba zefektívnenia fungovania analytických a výskumných inštitúcií financovaných z verejných zdrojov v rámci rezortu. "Táto problematika bude riešená v rámci Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania v oblasti hodnotenia a zvyšovania kvality," doplnilo ministerstvo.
Dodáva, že tak vznikne výskumné pracovisko, pričom počet zamestnancov sa z pôvodných piatich navýšil na 13. "Nový analytický odbor bude mať súčasne väčšie kompetencie v centrálnom aparáte rezortu školstva. V ďalších krokoch bude odbor rozdelený tak, aby bola značka Inštitútu vzdelávacej politiky zachovaná a aby sa oddelenia odboru funkčne optimalizovali," vysvetlil odbor komunikácie ministerstva.
Študentská rada vysokých škôl (ŠRVŠ) vníma rozhodnutie zrušiť IVP negatívne. V stanovisku, ktoré TASR poslala Michaela Miženková za ŠRVŠ, sa uvádza, že slovenské školstvo akútne potrebuje nastaviť zrkadlo a vychádzať z konštruktívnej kritiky podloženej kvalitne spracovanými dátami a analýzami. "Zrušenie nezávislého analytického inštitútu, ktorý sa v iných rezortoch osvedčil, naznačuje iný trend. Školstvo stojí pred reformou, ktorá aj za nového vedenia ministerstva doposiaľ stagnuje," uvádza sa v stanovisku.
ŠRVŠ zastáva názor, že IVP ako analytický útvar bol garantom odbornosti a nezávislej práce s dátami, ktoré sú pre úspešnú reformu školstva kľúčové. Avizované personálne zmeny sú vo vyjadrení ministerstva prezentované ako nevyhnutné pre modernizovanie a zefektívnenie práce rezortu s posilnením analytických kapacít. Napriek tomu sa ŠRVŠ obáva, že vystavujú rezort školstva stavu, v ktorom je primárnym rozhodovacím faktorom úradnícka príslušnosť, a nie odbornosť potrebná pri tvorbe strategických rozhodnutí.