Nové zvodidlá, ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) inštaluje na rýchlostnej ceste R1, sú v súlade s najnovšími normami a požiadavkami na bezpečnosť cestnej premávky.
Autor TASR
Bratislava 18. júna (TASR) – Nové zvodidlá, ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) inštaluje na rýchlostnej ceste R1, sú v súlade s najnovšími normami a požiadavkami na bezpečnosť cestnej premávky. Konštatoval to dnes Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť, ktorého mimoriadne zasadnutie iniciovala opozícia na čele s Alojzom Hlinom (KDH). Ten považuje nové zvodidlá na R1 za príliš subtílne a nežné.
"Vzbudzuje to vo mne obavy. Rovnaký výrobca má aj masívnejší systém. Dokonca som počul, že bola požiadavka z Českej republiky a zo Slovenska, aby sa vyvinul nový lacnejší systém pre tieto krajiny," povedal na výbore Hlina.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) takúto požiadavku odmietol. "Nové vozidlá spĺňajú všetky bezpečnostné parametre. Aké iné zvodidlo, ktoré je v súlade s technickou normou, by sme mali montovať, aby ste boli spokojný?" pýtal sa Hlinu.
Podľa Stromčeka všade tam, kde to podmienky dovoľujú, montuje NDS najdrahšie betónové zvodidlá, nie je však možné pre požadovanú šírku vozovky ich inštalovať všade. "Tam, kde sú rovné a bezpečné úseky, sú zvodidlá slabšie, na iných nebezpečnejších úsekoch sú silnejšie. To, že v každom prípade ide o relevantné zvodidlá, potvrdzuje aj fakt, že to prepláca aj EÚ," argumentoval Stromček.
Hlinu však nepresvedčil, pochybnosti má stále. Opozičný poslanec preto navrhol prerušiť výbor a pokračovať v diskusii na odbornej platforme. Smer-SD však jeho návrh nepodporil.
Diaľničiari plánujú do konca októbra vymeniť a doplniť zvodidlá na viac ako 167 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Osádzajú sa na obe krajnice a aj stredné deliace pásy. V prípade diaľnic sa v strede osadia betónové zvodidlá, na rýchlostných cestách to budú zvodidlá z ocele. Celkovo si investícia vyžiada náklady vo výške 80,5 milióna eur a bude spolufinancovaná z eurofondov.
Podľa NDS sa zvodidlá menia na najvyťaženejších úsekoch diaľničnej siete Slovenska, ktoré boli postavené v 70. a 80. rokoch minulého storočia. "Cieľom je osadiť nový záchytný bezpečnostný systém, ktorý bude mať významný vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v súlade s európskymi normami, ktoré sú súčasťou systému slovenských technických noriem," reagovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Osadením betónových zvodidiel na miestach, kde boli doteraz oceľové, dostane podľa jej slov vyše 100 km diaľnice D1 vyšší bezpečnostný štandard s úrovňou zachytenia H3. "Rovnako sa zvýši úroveň zachytenia na viac ako 60 km rýchlostnej cesty R1, kde novo osádzané stredové oceľové zvodidlá majú úroveň zachytenia H2," opísala.
Na starších úsekoch, kde boli osádzané zvodidlá len na miestach určených normou platnou v čase výstavby, budú podľa Žgravčákovej doplnené zvodidlá aj na miestach vyžadovaných v súčasnosti platnou normou. "Súčasťou osádzania zvodidiel na krajniciach je aj samotná úprava krajníc, aby bola dosiahnutá požadovaná účinnosť novo osádzaných zvodidiel," dodala.
"Vzbudzuje to vo mne obavy. Rovnaký výrobca má aj masívnejší systém. Dokonca som počul, že bola požiadavka z Českej republiky a zo Slovenska, aby sa vyvinul nový lacnejší systém pre tieto krajiny," povedal na výbore Hlina.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) takúto požiadavku odmietol. "Nové vozidlá spĺňajú všetky bezpečnostné parametre. Aké iné zvodidlo, ktoré je v súlade s technickou normou, by sme mali montovať, aby ste boli spokojný?" pýtal sa Hlinu.
Podľa Stromčeka všade tam, kde to podmienky dovoľujú, montuje NDS najdrahšie betónové zvodidlá, nie je však možné pre požadovanú šírku vozovky ich inštalovať všade. "Tam, kde sú rovné a bezpečné úseky, sú zvodidlá slabšie, na iných nebezpečnejších úsekoch sú silnejšie. To, že v každom prípade ide o relevantné zvodidlá, potvrdzuje aj fakt, že to prepláca aj EÚ," argumentoval Stromček.
Hlinu však nepresvedčil, pochybnosti má stále. Opozičný poslanec preto navrhol prerušiť výbor a pokračovať v diskusii na odbornej platforme. Smer-SD však jeho návrh nepodporil.
Diaľničiari plánujú do konca októbra vymeniť a doplniť zvodidlá na viac ako 167 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Osádzajú sa na obe krajnice a aj stredné deliace pásy. V prípade diaľnic sa v strede osadia betónové zvodidlá, na rýchlostných cestách to budú zvodidlá z ocele. Celkovo si investícia vyžiada náklady vo výške 80,5 milióna eur a bude spolufinancovaná z eurofondov.
Podľa NDS sa zvodidlá menia na najvyťaženejších úsekoch diaľničnej siete Slovenska, ktoré boli postavené v 70. a 80. rokoch minulého storočia. "Cieľom je osadiť nový záchytný bezpečnostný systém, ktorý bude mať významný vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v súlade s európskymi normami, ktoré sú súčasťou systému slovenských technických noriem," reagovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Osadením betónových zvodidiel na miestach, kde boli doteraz oceľové, dostane podľa jej slov vyše 100 km diaľnice D1 vyšší bezpečnostný štandard s úrovňou zachytenia H3. "Rovnako sa zvýši úroveň zachytenia na viac ako 60 km rýchlostnej cesty R1, kde novo osádzané stredové oceľové zvodidlá majú úroveň zachytenia H2," opísala.
Na starších úsekoch, kde boli osádzané zvodidlá len na miestach určených normou platnou v čase výstavby, budú podľa Žgravčákovej doplnené zvodidlá aj na miestach vyžadovaných v súčasnosti platnou normou. "Súčasťou osádzania zvodidiel na krajniciach je aj samotná úprava krajníc, aby bola dosiahnutá požadovaná účinnosť novo osádzaných zvodidiel," dodala.