Sociálni demokrati prekvalifikovali bilbordy z reklamného zariadenia na reklamnú stavbu spadajúcu pod stavebný zákon.
Autor TASR
Bratislava 23. septembra (TASR) - Osádzanie bilbordov bude od 2. januára 2015 regulované. Parlament dnes 78 hlasmi schválil novelu stavebného zákona z dielne poslancov Smeru-SD Igora Chomu a Renáty Zmajkovičovej.
Sociálni demokrati prekvalifikovali bilbordy z reklamného zariadenia na reklamnú stavbu spadajúcu pod stavebný zákon. Reklamy sa budú deliť na tri typy podľa veľkosti - stavby, kde je najväčšia reklamná plocha do troch štvorcových metrov (m2), potom od troch do 20 m2 a stavby s najväčšou plochou nad 20 m2. Od veľkosti plochy budú závisieť poplatky.
Doterajšie reklamné zariadenia, ktoré nespadali pod stavebný zákon, lebo neboli pevne spojené so zemou alebo toto spojenie bolo sporné, sa stanú reklamnými stavbami. "Tým sa odstráni diskriminácia podmienok pre podnikateľov aj ich nadmerný počet, a tým aj neregulovaná záťaž životného prostredia," tvrdia predkladatelia, ktorí svojou novelou zároveň zrušili možnosť konania o dodatočnom povolení reklamných stavieb.
Právna norma tiež odsúva reklamy ďalej od ciest. Bezpečnostné stometrové pásmo sa vytvorí mimo obcí a miest pri diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a cestách I. triedy, ktoré sú medzinárodným ťahom. Súčasné reklamné stavby nachádzajúce sa v tomto pásme budú musieť zmiznúť do dvoch rokov, teda do 1. januára 2017. Za čierne stavby sa budú ukladať pokuty pevnými sumami, čím sa majú odstrániť viaceré prieťahy vo vymáhaní pokút v odvolacom konaní.
Nie všetky reklamy však budú potrebovať stavebné povolenie. Povinnosť sa nemá týkať reklám umiestnených na stĺpoch verejného osvetlenia a na stĺpoch trolejového vedenia, ak nezasiahnu do prejazdného profilu pozemnej komunikácie. "Vzhľadom na to, že umiestňovanie takýchto reklamných zariadení je operatívne, doba ich umiestnenia je krátka a ich umiestnenie je možné len na základe povolenia vlastníkov a správcov stĺpov," vysvetlili Choma a Zmajkovičová.
Problematike bilbordov sa poslankyňa venovala aj v roku 2012. Jej vtedajší návrh novely zákona o pozemných komunikáciách sa najskôr dostal do druhého čítania, pred hlasovaním ho však pre chýbajúcu podporu stiahla. Jej stranícki kolegovia v parlamente totiž presadili viacero zmierňujúcich zmien. V pôvodnej právnej norme navrhovala, že bilbordy nebudú môcť stáť pri ceste mimo mesta bližšie ako 250 metrov a v meste bližšie ako 80 metrov. Poslankyňa aj vtedy chcela svojím návrhom riešiť bezpečnosť premávky a devastáciu okolia vonkajšou reklamou.
Sociálni demokrati prekvalifikovali bilbordy z reklamného zariadenia na reklamnú stavbu spadajúcu pod stavebný zákon. Reklamy sa budú deliť na tri typy podľa veľkosti - stavby, kde je najväčšia reklamná plocha do troch štvorcových metrov (m2), potom od troch do 20 m2 a stavby s najväčšou plochou nad 20 m2. Od veľkosti plochy budú závisieť poplatky.
Doterajšie reklamné zariadenia, ktoré nespadali pod stavebný zákon, lebo neboli pevne spojené so zemou alebo toto spojenie bolo sporné, sa stanú reklamnými stavbami. "Tým sa odstráni diskriminácia podmienok pre podnikateľov aj ich nadmerný počet, a tým aj neregulovaná záťaž životného prostredia," tvrdia predkladatelia, ktorí svojou novelou zároveň zrušili možnosť konania o dodatočnom povolení reklamných stavieb.
Právna norma tiež odsúva reklamy ďalej od ciest. Bezpečnostné stometrové pásmo sa vytvorí mimo obcí a miest pri diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a cestách I. triedy, ktoré sú medzinárodným ťahom. Súčasné reklamné stavby nachádzajúce sa v tomto pásme budú musieť zmiznúť do dvoch rokov, teda do 1. januára 2017. Za čierne stavby sa budú ukladať pokuty pevnými sumami, čím sa majú odstrániť viaceré prieťahy vo vymáhaní pokút v odvolacom konaní.
Nie všetky reklamy však budú potrebovať stavebné povolenie. Povinnosť sa nemá týkať reklám umiestnených na stĺpoch verejného osvetlenia a na stĺpoch trolejového vedenia, ak nezasiahnu do prejazdného profilu pozemnej komunikácie. "Vzhľadom na to, že umiestňovanie takýchto reklamných zariadení je operatívne, doba ich umiestnenia je krátka a ich umiestnenie je možné len na základe povolenia vlastníkov a správcov stĺpov," vysvetlili Choma a Zmajkovičová.
Problematike bilbordov sa poslankyňa venovala aj v roku 2012. Jej vtedajší návrh novely zákona o pozemných komunikáciách sa najskôr dostal do druhého čítania, pred hlasovaním ho však pre chýbajúcu podporu stiahla. Jej stranícki kolegovia v parlamente totiž presadili viacero zmierňujúcich zmien. V pôvodnej právnej norme navrhovala, že bilbordy nebudú môcť stáť pri ceste mimo mesta bližšie ako 250 metrov a v meste bližšie ako 80 metrov. Poslankyňa aj vtedy chcela svojím návrhom riešiť bezpečnosť premávky a devastáciu okolia vonkajšou reklamou.