Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 23. december 2024Meniny má Nadežda
< sekcia Slovensko

Podnety Petržalčanov na zmeny v grafikone už dopravný podnik dostal

Dopravný podnik Bratislava, a. s. predstavil nový typ autobusu s dĺžkou 12 metrov s označením Iveco Urbanway 12M vo vozovni Jurajov Dvor Foto: TASR/Štefan Puškáš

Podnety sa týkajú predovšetkým linky č. 95, ktorej trasa je od pondelka (18. 7.) skrátená po Muchovo námestie.

Bratislava 21. júla (TASR) – Podnety obyvateľov v súvislosti so zmenou grafikonu niektorých autobusových liniek po spustení električky cez Starý most do Petržalky už bratislavský mestský poslanec Oliver Kríž odovzdal Dopravnému podniku Bratislava (DPB). „Keďže ide o platiacich klientov verejnej dopravy a zároveň sú tieto názory overené empirickými skúsenosťami s používania liniek mestskej hromadnej dopravy (MHD) sa nazdávam, že tento hlas verejnosti by sme nemali brať na ľahkú váhu,“ argumentuje Kríž.

Podnety sa týkajú predovšetkým linky č. 95, ktorej trasa je od pondelka (18. 7.) skrátená po Muchovo námestie. Po spustení električky do Petržalky totiž vznikol prestupný bod medzi električkami a autobusmi v križovatke ulíc Bosáková, Jantárová cesta a Farského. Odtiaľ môžu cestujúci smerom na Šafárikovo námestie pokračovať električkou. Niektorí Petržalčania sa však domnievajú, že lepšie by bolo ponechať pôvodnú trasu linky, teda až smerom do mesta a na spomínané Šafárikovo námestie.

"DPB zabezpečil skrátenie linky tak, že všetky miesta sú obslúžené. Cestujúci tak po prestupoch využívajú kapacitnú električkovú dopravu v smere ďalej do aj z mesta," uviedla pre TASR hovorkyňa dopravného podniku Adriana Volfová. Opätovne zdôraznila, že autobusová linka nezanikla, iba sa skrátila po prestupný uzol s električkovou dopravou, teda po zastávku Farského. Všeobecne na margo došlých podnetov adresovaných DPB ale uviedla, že dopravný podnik zabezpečuje dopravu len v rozsahu, ako si objednáva magistrát hlavného mesta.

Obyvatelia Petržalky žiadajú aj iné zmeny. Navrhujú napr. predĺženie linky č. 93 až po Antolskú, prepojenie okolia Kremnickej a Záporožskej na Starý most, priamy spoj zo Záporožskej na Hlavnú stanicu či obnoviť trasu linky č. 78 do Petržalky a zrušiť na nej staré autobusy. V prípade linky č. 83 žiadajú pridať obojsmerne zastávku na Hlavnej stanici a zo zastávky Hálova ju presmerovať na Záporožskú, odkiaľ by sa napojila pri Auparku na svoju trasu.

Zároveň by sa mala linka č. 99 uvážlivejšie trasovať a pribudnúť by na nej mali ďalšie zastávky, predovšetkým v starej Petržalke, kde je podľa miestnych slabá mestská doprava. Častejšie intervaly, resp. premávanie aj počas víkendu žiadajú cestujúci napr. pre linky č. 59, 68, 78, 80, 84, 92 či 96. Zrušiť by sa tiež mali niektoré frekventované zastávky na znamenie, čo odôvodňujú tým, že ak autobus na zastávke nezastaví, nestihnú dobehnúť a musia dlho čakať na ďalší spoj. Niektorým tiež chýba priamy spoj z Petržalky do Avionu, trasa linky č. 96 je údajne dlhá.

Objavili sa aj názory, aby napriek jazdeniu električiek na Hlavnú stanicu premávala aj autobusová linka č. X13 alebo aby linky č. 28, 50 a 70 zastavovali na zastávke Ľ. Štúra. Na niektorých zastávkach chýbajú mnohým lavičky, niektorí navrhujú aj priame spojenie Petržalky a Karlovej Vsi, teda bez prestupov.

Dopravný podnik sa v súvislosti so zmenou organizácie autobusovej dopravy niekoľkokrát vyjadril, že víta každý podnet. "Relevantné zmenové podnety, ako z dôvodu cestujúcej verejnosti, tak aj dopravných informácií zozbieraných našou spoločnosťou, tvoria podklad, ktorý DPB postupuje na objednávateľa v rámci negociácie objednávaného dopravného výkonu ďalšieho obdobia," uviedol pred časom DPB. Zároveň ale upozorňuje, že niekedy môžu byť podnety od jednotlivcov protichodné, sledujú subjektívne potreby cestujúceho a nie vždy rešpektujú systémové pravidlá a hranice logistiky MHD.

Električka do Petržalky začala pravidelne premávať v piatok 8. júla. V súvislosti s jej spustením bola zrušená autobusová linka č. 82, ktorá zabezpečovala dopravnú obsluhu Divadla Aréna. Táto obsluha je po novom zabezpečená električkovou dopravou, konkrétne cez zastávku Sad J. Kráľa.