Dôvodom rušenia autobusových spojov v rôznych častiach Slovenska je dosah zavedenia bezplatnej prepravy pre žiakov, študentov a dôchodcov v železničnej doprave.
Autor TASR
Žilina 3. februára (TASR) – Spoločnosť SAD Žilina od 1. februára 2015 zrušila po 40 rokoch priame autobusové spojenie medzi Žilinou a Komárnom. Dôvodom je dosah zavedenia bezplatnej prepravy pre žiakov, študentov a dôchodcov v železničnej doprave. TASR o tom informovala hovorkyňa SAD, a.s., Žilina Ivana Strelcová. Na linke podľa nej došlo od novembra 2014 k výraznému poklesu počtu cestujúcich v úseku Nitra – Nové Zámky – Komárno.
"K rušeniu priameho spojenia zo Žiliny do Komárna sme pristupovali s určitou dávkou nostalgie, nakoľko sme túto linku prevádzkovali viac ako 40 rokov a pokladali sme ju za rodinné striebro. Diaľková autobusová doprava, na rozdiel od rýchlikov, nie je dotovaná a keď sa linka dostane do červených čísel, nie je možné ju ďalej prevádzkovať," uviedol generálny riaditeľ SAD Žilina Peter Pobeha.
Denné spojenie medzi Žilinou a Nitrou ostane naďalej zachované v nezmenených časoch s odchodom zo Žiliny do Nitry o 6.15 h a z Nitry do Žiliny o 16. hodine, dodala hovorkyňa SAD Žilina.
SAD Prievidza zrušila spoje z Prievidze do hlavného mesta, neboli rentabilné
Už v polovici decembra 2014 prestala a. s. SAD Prievidza prevádzkovať diaľkovú linku na trase Prievidza - Bratislava. Dôvodom tohto kroku bolo, že bola nerentabilná. Prepravca nevylučuje, že v budúcnosti zruší aj ďalšie zo svojich diaľkových liniek.
"Už v minulom roku sme boli nútení rušiť niektoré nerentabilné diaľkové linky. Potom, keď sa zaviedlo bezplatné cestovanie železnicou a pribudli spoje medzi Bratislavou a Prievidzou, tak ten výpadok cestujúcich bol ešte výraznejší. Z tohto dôvodu sme boli nútení všetky spoje do Bratislavy, ktoré boli vedené z Prievidze, zrušiť," povedal pre TASR dopravný riaditeľ SAD Prievidza Pavel Pařízek.
Prievidzský prepravca zaisťoval celkove štyri spoje do hlavného mesta. Vodičov, ktorí vykonávali prepravu cestujúcich na tejto linke, presunul na iné voľné linky, keďže viacero jeho zamestnancov odišlo na dôchodok.
V rámci diaľkovej prepravy SAD Prievidza naďalej prevádzkuje linky Prievidza - Brno, Bánovce nad Bebravou - Brno, Bánovce nad Bebravou - Bratislava a Partizánske - Bratislava. "Čo sa týka úbytkov cestujúcich z miest Bánovce nad Bebravou a Partizánske, samozrejme, aj tu sú, ale nie až také výrazné ako v Prievidzi. To znamená, že je len otázkou času, kedy sa dostaneme na hranicu, že budeme nútení aj tieto diaľkové linky zrušiť," dodal Pařízek.
SAD Prievidza má uzavreté zmluvy na vykonávanie dopravy vo verejnom záujme a vydané dopravné licencie pre mestá Prievidza, Partizánske, Handlová, Bojnice a Bánovce nad Bebravou. Zabezpečuje mestskú hromadnú, prímestskú, diaľkovú a nepravidelnú prepravu cestujúcich.
"K rušeniu priameho spojenia zo Žiliny do Komárna sme pristupovali s určitou dávkou nostalgie, nakoľko sme túto linku prevádzkovali viac ako 40 rokov a pokladali sme ju za rodinné striebro. Diaľková autobusová doprava, na rozdiel od rýchlikov, nie je dotovaná a keď sa linka dostane do červených čísel, nie je možné ju ďalej prevádzkovať," uviedol generálny riaditeľ SAD Žilina Peter Pobeha.
Denné spojenie medzi Žilinou a Nitrou ostane naďalej zachované v nezmenených časoch s odchodom zo Žiliny do Nitry o 6.15 h a z Nitry do Žiliny o 16. hodine, dodala hovorkyňa SAD Žilina.
SAD Prievidza zrušila spoje z Prievidze do hlavného mesta, neboli rentabilné
Už v polovici decembra 2014 prestala a. s. SAD Prievidza prevádzkovať diaľkovú linku na trase Prievidza - Bratislava. Dôvodom tohto kroku bolo, že bola nerentabilná. Prepravca nevylučuje, že v budúcnosti zruší aj ďalšie zo svojich diaľkových liniek.
"Už v minulom roku sme boli nútení rušiť niektoré nerentabilné diaľkové linky. Potom, keď sa zaviedlo bezplatné cestovanie železnicou a pribudli spoje medzi Bratislavou a Prievidzou, tak ten výpadok cestujúcich bol ešte výraznejší. Z tohto dôvodu sme boli nútení všetky spoje do Bratislavy, ktoré boli vedené z Prievidze, zrušiť," povedal pre TASR dopravný riaditeľ SAD Prievidza Pavel Pařízek.
Prievidzský prepravca zaisťoval celkove štyri spoje do hlavného mesta. Vodičov, ktorí vykonávali prepravu cestujúcich na tejto linke, presunul na iné voľné linky, keďže viacero jeho zamestnancov odišlo na dôchodok.
V rámci diaľkovej prepravy SAD Prievidza naďalej prevádzkuje linky Prievidza - Brno, Bánovce nad Bebravou - Brno, Bánovce nad Bebravou - Bratislava a Partizánske - Bratislava. "Čo sa týka úbytkov cestujúcich z miest Bánovce nad Bebravou a Partizánske, samozrejme, aj tu sú, ale nie až také výrazné ako v Prievidzi. To znamená, že je len otázkou času, kedy sa dostaneme na hranicu, že budeme nútení aj tieto diaľkové linky zrušiť," dodal Pařízek.
SAD Prievidza má uzavreté zmluvy na vykonávanie dopravy vo verejnom záujme a vydané dopravné licencie pre mestá Prievidza, Partizánske, Handlová, Bojnice a Bánovce nad Bebravou. Zabezpečuje mestskú hromadnú, prímestskú, diaľkovú a nepravidelnú prepravu cestujúcich.
Prečítajte si aj: Kvôli vlakom zadarmo strácajú autobusy tisíce cestujúcich