Opozičná SaS preto v tejto súvislosti podáva tri trestné oznámenia, žiadajú Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) o preverenie ŽSR a na konanie vyzýva aj šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 23. októbra (TASR)- V Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR), spadajúcich pod ministerstvo dopravy, sa vyskytlo približne 20 prípadov rozkrádania. Myslí si to opozičná SaS, ktorá na to upozornila na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave. Liberáli preto v tejto súvislosti podávajú tri trestné oznámenia, žiadajú Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) o preverenie ŽSR a na konanie vyzývajú aj šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).
"Chceme vyzvať ministra dopravy Počiatka, aby konal, aby sa k prípadu vyjadril a aby vyvodil príslušnú zodpovednosť," povedal podpredseda SaS Ľubomír Galko. Strana má podľa jej predstaviteľov ku všetkým prípadom doklady a písomnú dokumentáciu. Má ísť o tri rôzne spôsoby kradnutia, a to platenie dvakrát za to isté, výrazne vyššie vyfakturovanie za niečo, čo v skutočnosti stálo menej a nezaplatenie subdodávateľom.
Podľa šéfa liberálov Richarda Sulíka je príkladom prvého typu takéhoto konania napríklad to, keď si železnice postavia niečo vo vlastnej réžii a zároveň si to nechajú od externého dodávateľa vyfakturovať. Napríklad mostné provizóriá, za ktoré železnice podľa SaS zaplatili dvakrát 60.000 eur.
"Druhý typ rozkrádania je, že výkon, za ktorý železnice zaplatia, sa vôbec neuskutoční," opísal Sulík. Napríklad pri stavebnom odpade z modernizácie železničnej trate z Považskej Teplej po Bytču. Podľa návrhu projektanta sa mal odviezť na skládky vzdialené 10 až 24 kilometrov. "Skutočnosť bola tá, že to sypali do rybníka, ktorý bol vzdialený tri kilometre," dodal Sulík. Okrem environmentálnych škôd to predstavovalo podľa liberálov aj rozdiel v cene vo výške približne 100.000 eur.
Pri treťom spôsobe už podľa SaS nie je okradnutý štát alebo daňovník, ale subdodávateľ. Spočíva v tom, že subdodávateľom neboli vyplatené peniaze za práce, ktoré zrealizovali. "Dotknutých je približne 15 firiem," vyčíslil Sulík.
Majiteľ jednej z týchto firiem, Marcel Fábry zo spoločnosti Euro Continental Building uviedol, že jeho spoločnosť má nezaplatené faktúry vo výške dva milióny eur. Jeho firma od roku 2012 uskutočňovala práce na modernizácii troch úsekov koľajníc, a to zo Zlatoviec po Trenčiansku Teplú, z Beluše po Púchov a z Považskej Teplej po Bytču.
Pre neplatenie za práce od generálneho dodávateľa firma nakoniec odstúpila od zmluvy na ich vybudovanie. Už postavené objekty - ako mosty, tak nikdy neboli riadne odovzdané a nikdy sa teda ani nestali vlastníctvom ŽSR. Železnice ich však podľa SaS uviedli do predčasného užívania a prevádzkujú na nich dopravu. Toto podľa liberálov predstavuje aj bezpečnostné riziko.
Železnice Slovenskej republiky však odmietajú tvrdenia SaS, považujú ich za účelové a podľa železníc sa nezakladajú na pravde. "ŽSR už 12. októbra 2015 listom pánovi Sulíkovi odpovedali na jeho 10 otázok, kde sme mu všetky jeho otázky zodpovedali a podrobne vysvetlili a práve naopak, jeho podozrenia a tvrdenia boli z pohľadu ŽSR vyvrátené ako neopodstatnené," zdôraznila hovorkyňa železníc Martina Pavliková.
Žiadne z podaní z minulosti, ktoré boli preverované, neboli nikdy podľa jej slov vyhodnotené ako opodstatnené. Ani tvrdenia šéfa SaS o mostných provizóriách či prejdených kilometroch pri odvoze odpadu sa podľa Pavlikovej nezakladajú na pravde.
"Firma Euro Continental Building nie je a nikdy nebola zmluvným partnerom ŽSR," dodala. Železnice pritom podľa jej slov nevstupujú do zmluvných vzťahov zhotoviteľa so svojimi dodávateľmi. ŽSR však za všetky práce zaplatili v plnej výške zmluvnému partnerovi – Združeniu pod Brezinou. "Stavebný úrad vydal právoplatné predčasné užívanie na predmetné objekty. Čo sa týka užívania objektov, všetko je v súlade so stavebným zákonom," dodala hovorkyňa. Podľa železniciam dostupných informácií od zhotoviteľov má pritom táto spoločnosť zaplatené odsúhlasené faktúry za vykonané práce.
"Chceme vyzvať ministra dopravy Počiatka, aby konal, aby sa k prípadu vyjadril a aby vyvodil príslušnú zodpovednosť," povedal podpredseda SaS Ľubomír Galko. Strana má podľa jej predstaviteľov ku všetkým prípadom doklady a písomnú dokumentáciu. Má ísť o tri rôzne spôsoby kradnutia, a to platenie dvakrát za to isté, výrazne vyššie vyfakturovanie za niečo, čo v skutočnosti stálo menej a nezaplatenie subdodávateľom.
Podľa šéfa liberálov Richarda Sulíka je príkladom prvého typu takéhoto konania napríklad to, keď si železnice postavia niečo vo vlastnej réžii a zároveň si to nechajú od externého dodávateľa vyfakturovať. Napríklad mostné provizóriá, za ktoré železnice podľa SaS zaplatili dvakrát 60.000 eur.
"Druhý typ rozkrádania je, že výkon, za ktorý železnice zaplatia, sa vôbec neuskutoční," opísal Sulík. Napríklad pri stavebnom odpade z modernizácie železničnej trate z Považskej Teplej po Bytču. Podľa návrhu projektanta sa mal odviezť na skládky vzdialené 10 až 24 kilometrov. "Skutočnosť bola tá, že to sypali do rybníka, ktorý bol vzdialený tri kilometre," dodal Sulík. Okrem environmentálnych škôd to predstavovalo podľa liberálov aj rozdiel v cene vo výške približne 100.000 eur.
Pri treťom spôsobe už podľa SaS nie je okradnutý štát alebo daňovník, ale subdodávateľ. Spočíva v tom, že subdodávateľom neboli vyplatené peniaze za práce, ktoré zrealizovali. "Dotknutých je približne 15 firiem," vyčíslil Sulík.
Majiteľ jednej z týchto firiem, Marcel Fábry zo spoločnosti Euro Continental Building uviedol, že jeho spoločnosť má nezaplatené faktúry vo výške dva milióny eur. Jeho firma od roku 2012 uskutočňovala práce na modernizácii troch úsekov koľajníc, a to zo Zlatoviec po Trenčiansku Teplú, z Beluše po Púchov a z Považskej Teplej po Bytču.
Pre neplatenie za práce od generálneho dodávateľa firma nakoniec odstúpila od zmluvy na ich vybudovanie. Už postavené objekty - ako mosty, tak nikdy neboli riadne odovzdané a nikdy sa teda ani nestali vlastníctvom ŽSR. Železnice ich však podľa SaS uviedli do predčasného užívania a prevádzkujú na nich dopravu. Toto podľa liberálov predstavuje aj bezpečnostné riziko.
Železnice Slovenskej republiky však odmietajú tvrdenia SaS, považujú ich za účelové a podľa železníc sa nezakladajú na pravde. "ŽSR už 12. októbra 2015 listom pánovi Sulíkovi odpovedali na jeho 10 otázok, kde sme mu všetky jeho otázky zodpovedali a podrobne vysvetlili a práve naopak, jeho podozrenia a tvrdenia boli z pohľadu ŽSR vyvrátené ako neopodstatnené," zdôraznila hovorkyňa železníc Martina Pavliková.
Žiadne z podaní z minulosti, ktoré boli preverované, neboli nikdy podľa jej slov vyhodnotené ako opodstatnené. Ani tvrdenia šéfa SaS o mostných provizóriách či prejdených kilometroch pri odvoze odpadu sa podľa Pavlikovej nezakladajú na pravde.
"Firma Euro Continental Building nie je a nikdy nebola zmluvným partnerom ŽSR," dodala. Železnice pritom podľa jej slov nevstupujú do zmluvných vzťahov zhotoviteľa so svojimi dodávateľmi. ŽSR však za všetky práce zaplatili v plnej výške zmluvnému partnerovi – Združeniu pod Brezinou. "Stavebný úrad vydal právoplatné predčasné užívanie na predmetné objekty. Čo sa týka užívania objektov, všetko je v súlade so stavebným zákonom," dodala hovorkyňa. Podľa železniciam dostupných informácií od zhotoviteľov má pritom táto spoločnosť zaplatené odsúhlasené faktúry za vykonané práce.