Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Slovensko

SIEŤ: Z financovania obchvatu D4 bude najdlhší až 30-ročný tunel

Radoslav Procházka Foto: TASR/Pavel Neubauer

Financovanie diaľničného obchvatu D4 vyzerá tak, že z neho bude najdlhší slovenský tunel, až 30-ročný tunel.

Bratislava 20. januára (TASR) – Financovanie diaľničného obchvatu D4 vyzerá tak, že z neho bude najdlhší slovenský tunel, až 30-ročný tunel. Štúdia uskutočniteľnosti totiž absolútne ignoruje možnosti lacnejšieho financovania D4 a komunikácie R7, buď cez Junckerov fond, alebo cez Slovenský investičný holding (SIH). Uviedol to dnes predseda mimoparlamentnej strany Sieť Radoslav Procházka na brífingu na slovensko-rakúskom hraničnom priechode v Jarovciach.

"Už 11. novembra 2014 vláda SR zaradila D4 do zoznamu projektov na financovanie cez Junckerov fond, ale štúdia uskutočniteľnosti z ministerstva dopravy túto možnosť absolútne ignoruje. My sa obávame, že preto, aby to bolo drahšie, a aby na tom mohol niekto zarobiť na úkor ľudí, ktorí majú dnes dvadsať, tridsať, štyridsať rokov a budú toto 30 rokov splácať. Nám to v tejto chvíli vychádza nahrubo tak, že cez Junckerov fond alebo cez SIH by sa na financovaní D4 a R7 dalo pre občanov SR ušetriť 240 miliónov eur," zdôraznil.

Pripomenul zároveň, že náklady na financovanie obchvatu majú dosiahnuť výšku 4,3 miliardy eur. "Ani Junckerov fond, ani SIH v štúdii uskutočniteľnosti nie sú preto, lebo by tieto možnosti zabránili konkrétnym sponzorom Smeru zarobiť na financovaní D4 a R7 cez investíciu ich vlastných peňazí. V situácii, keď 'máme na krku' defláciu a peniaze sú na trhu veľmi lacno, je možnosť 12-% výnosu ročne mimoriadne lákavá príležitosť," dodal predseda Siete.

Podľa slov odborníka strany Sieť pre národohospodárske otázky Roberta Auxta pôjde o najväčší PPP projekt svojho druhu na Slovensku. "Chceme preto vyzvať vládu, aby štúdia tak, ako ju zverejnilo ministerstvo dopravy, bola doplnená a prepracovaná," doplnil Auxt. Sumu 4,3 miliardy eur by podľa neho Slovensko mohlo v budúcnosti použiť na iné investície, napríklad na výstavbu diaľnic, ciest, škôl alebo nemocníc.

"Pán Procházka dnešnú tlačovú konferenciu zvolal očividne skôr, ako si stihol prečítať štúdiu realizovateľnosti k bratislavskému obchvatu. S možnosťou využiť SIH pri tomto projekte sa, samozrejme, počíta, štúdia o tom pojednáva na stranách 42 a 43. Aj sumu 240 miliónov eur, ktorú dnes pán Procházka vydával za vlastný výpočet, možno nájsť na strane 24 materiálu určeného na rokovanie vlády. Tento dokument je verejne dostupný už niekoľko týždňov," uviedol v reakcii na tvrdenia strany Sieť hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Martin Kóňa.

Takzvaný Junckerov balíček je podľa neho projekt, ktorý je dnes len v úvodných fázach. Slovenská republika zaradila projekt D4 a R7 do zoznamu potenciálnych projektov a oznámila to ešte minulý rok Európskej investičnej banke (EIB). "V najbližšom období sa uskutočnia aj expertné rokovania, ako by Slovensko mohlo použiť takzvaný Junckerov balíček na tento projekt. Už v samotnej štúdii je identifikovaná potenciálna úspora až do 600 miliónov eur pri využití viacerých nástrojov, vrátane SIH a tzv. Junckerovho balíčka," upozornil hovorca.

"To, že hlavné mesto potrebuje diaľničný obchvat, je fakt, ktorý dnes nikto nespochybňuje. Jedinou možnosťou, ako ho stavať dnes, je forma PPP projektu. Ak má niekto iné riešenie na financovanie tejto prepotrebnej cesty, nech ukáže reálne čísla. V opačnom prípade ide o zavádzanie verejnosti," dodal Kóňa.