Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Slovensko

Vláda neurobila zo školstva svoju skutočnú prioritu, tvrdia učitelia

Ilustračná snímka Foto: TASR/František Iván

Slovenskej komore učiteľov tiež prekáža, že vláda doteraz oficiálne nereagovala a nepodnikla ani žiadne kroky, na ktoré ju vyzvalo pred dvoma rokmi 13 profesijných a odborných organizácií v školstve.

Bratislava 1. februára (TASR) - Vláda SR neurobila napriek viacerým vyhláseniam zo školstva svoju skutočnú prioritu. Tvrdí to Slovenská komora učiteľov (SKU), ktorej taktiež prekáža, že vláda doteraz oficiálne nereagovala a nepodnikla ani žiadne kroky, na ktoré ju vyzvalo pred dvoma rokmi 13 profesijných a odborných organizácií v školstve.

Tie spoločne skonštatovali, že slovenské školstvo dlhodobo zápasí s viacerými problémami, osobitne s nedostatočným financovaním a odmeňovaním pedagogických a odborných zamestnancov. Organizácie hlavný zdroj financovania vidia v prerozdelení verejných zdrojov. "Podľa našich informácií vláda na výzvu nikdy oficiálne neodpovedala a ani nepodnikla žiadne z opatrení, na ktoré ju jednotne vyzývajú organizácie priamo zo školského prostredia. Tie si azda najlepšie uvedomujú nedostatky nášho školského systému," povedal pre TASR viceprezident SKU Vladimír Crmoman.

SKU je podľa jeho slov vážne znepokojená, že podiel verejných zdrojov na vzdelávanie stále nedosahuje ani štyri percentá HDP a podľa Národného programu reforiem nebude najbližšie roky narastať. "Rovnako sme znepokojení nedostatočným tempom zvyšovania platov pedagogických a odborných zamestnancov," podotkol Crmoman. Každým rokom vníma v tejto oblasti nárast zaostávania nielen za priemerom OECD, ale i za susednými krajinami.

Komora učiteľov preto navrhuje skokovo sa vyrovnať priemeru v odmeňovaní v susedných krajinách s platnosťou od roku 2016 a do roku 2020 priemeru EÚ a OECD. Podľa Crmomana stále nevidno žiaden posun v otázke posilnenia adresnosti a transparentnosti financovania škôl a školských zariadení. "Vláda SR by mala viac rešpektovať názory najrelevantnejších profesijných a odborných združení v školstve," dodal viceprezident SKU.

Ministerstvo školstva oponuje. Tvrdí, že od roku 2013 sa výdavky na regionálne školstvo rozpočtujú nielen v kapitole ministerstva školstva, ale aj v kapitole ministerstva vnútra. "Rozpočet na regionálne školstvo v roku 2015, vrátane prostriedkov na valorizáciu platov, reálne stúpol takmer o 60 miliónov eur," povedala pre TASR hovorkyňa ministerstva školstva pre priamo riadené organizácie Martina Slušná. Podľa nej rezort školstva a vláda SR vyvíjajú maximálne úsilie na riešenie a finančnú podporu predovšetkým tých oblastí školstva, ktoré sa javia ako kritické. "Ide o asistentov učiteľov, rozšírenie kapacít materských škôl, ako aj pripravovaný projekt na podporu školských psychológov," podotkla hovorkyňa.

Ako ďalej uviedla, tarifné platy učiteľov sa zvyšovali o päť percent pred dvoma rokmi, minulý rok i tento rok. "Robíme všetko pre to, aby sa vo zvyšovaní platov učiteľov pokračovalo aj v budúcnosti. Objem finančných prostriedkov na školstvo je však závislé od možností štátneho rozpočtu," skonštatovala Slušná.

Okrem štátneho rozpočtu podľa jej slov plynú do školstva aj významné finančné prostriedky z eurofondov. Z budúceho programového obdobia chce rezort školstva prostredníctvom eurofondov financovať materiálne vybavenie škôl, ale aj kvalitné kontinuálne vzdelávanie učiteľov.