SR za balík 14 amerických lietadiel, výcvik, muníciu a logistiku zaplatí v nasledujúcich rokoch 1,589 miliardy eur.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 11. júla (TASR) – Slovensko nakúpi 14 taktických nadzvukových stíhacích lietadiel F-16 Block 70/72 a v súvislosti s tým uzatvorí príslušné zmluvné vzťahy s vládou USA. V stredu o tom rozhodla vláda SR, ktorá akceptovala návrh ministra obrany Petra Gajdoša (SNS). Na tlačovej konferencii o tom informoval predseda vlády Peter Pellegrini (Smer-SD), podľa ktorého Slovensko za balík 14 amerických lietadiel, výcvik, muníciu a logistiku zaplatí v nasledujúcich rokoch 1,589 miliardy eur.
Premiér uviedol, že ponuka vlády USA bola vyhodnotená ako ekonomicky najvýhodnejšie a technicky najlepšie riešenie. Z hľadiska nákladovosti počas celého viac ako 30-ročného životného cyklu stíhačiek je podľa Pellegriniho o osem percent lacnejšia ako ponuka vlády Švédska na stíhacie stroje JAS-39 C/D Gripen. Premiér bol pritom prekvapený tým, ako blízko boli k sebe obe ponuky.
"Ponuky sú veľmi konkurencieschopné a som veľmi rád, že rozhodnutie vlády nemuselo byť motivované len geopolitickými momentmi alebo výrazne lepšími technickými parametrami, ale že bolo fakt ovplyvnené aj ekonomickou výhodnosťou samotnej kúpy," prezentoval. Pripomenul pritom, že ministerstvo obrany bude do roku 2024 disponovať celkovou sumou 11,6 miliardy eur určenou na modernizáciu armády a udržanie jej spôsobilostí, z ktorej časť pôjde na obnovu stíhacieho letectva.
"Touto transakciou sme dostali naozaj vynikajúcu cenu, dokonca z celého životného cyklu, ktorý predpokladáme, že bude dlhší ako 30 rokov, vyplýva o osem percent nižšia nákladovosť oproti 30-ročnej prevádzke švédskych strojov. Dostaneme najkvalitnejšie lietadlá s najmodernejšími prvkami avioniky piatej generácie, budeme mať väčšiu interoperabilitu s jednotkami NATO a hlavne dostaneme aj veľmi komplexný, kvalitný, ale veľmi lacný výcvik našich pilotov, ktorých budeme potrebovať minimálne 22," zhodnotil Pellegrini.
Predseda vlády odmietol spájanie rozhodnutia vlády kúpiť americké stroje so snahou predĺžiť prevádzku ruských stíhačiek MiG-29. Minister obrany Peter Gajdoš dostal úlohu, aby do 15. novembra tohto roka predložil alternatívy, ako zabezpečiť ochranu vzdušného priestoru do času dodania amerických strojov. Má pritom preveriť aj možnosť dočasného využitia stíhacieho letectva niektorého zo susedných štátov. Do uznesenia vláda vložila i druhú podmienku, podľa ktorej je minister obrany oprávnený podpísať zmluvu s vládou USA až potom, ako dostane súhlas ministra financií.
"Lietadlo F-16 má omnoho väčší bojový potenciál, jeho schopnosti sú väčšie a myslím si, že to rozhodnutie, ktoré bolo prijaté, je správne, je podložené číslami," ocenil veliteľ Vzdušných síl Ozbrojených síl SR Ľubomír Svoboda. Podľa ministra obrany rezort posudzoval aj alternatívu, že by Slovensko nemalo stíhačky a ochranu jeho vzdušného priestoru by zabezpečoval iný štát. "Čo sa týka použitia lietadiel F-16, je tam aj zabezpečenie podpory pozemných síl a v súčasnom období v Ozbrojených silách SR túto podporu nemáme a stíhačky F-16 toto dokážu zabezpečiť, kým pri stíhačkách Gripen by bolo potrebné zabezpečiť integráciu softvéru vrátanie prebíjania rakiet," vysvetlil.
Minister financií Peter Kažimír (Smer-SD) charakterizoval, že vláda sa priklonila k riešeniu, ktoré je ekonomicky efektívnejšie a ekonomicky výhodnejšie. "Pre mňa je veľmi podstatné, že ide o vzťah vláda – vláda, žiadni sprostredkovatelia," vyzdvihol. Podľa Kažimíra teraz budú nasledovať rokovania o finančných podmienkach splátkového nákupu s americkou stranou, pričom sa jeho rezort bude snažiť o maximalizáciu pozitívnych efektov a vyhnúť sa riziku kurzového posunu.
F-16 Fighting Falcon je viacúčelové jednomotorové stíhacie lietadlo s veľkou obratnosťou, určené na letecké súboje a útoky na pozemné ciele. Nahradilo staršie typy lietadiel F-4 Phantom II, prípadne F-104 Starfighter. Lietadlo začala v roku 1973 vyrábať spoločnosť General Dynamics, ktorú medzitým kúpil koncern Lochkeed Martin.
Prvý skúšobný let stíhačky F-16 sa uskutočnil 2. februára 1974. Od roku 1978 je súčasťou výzbroje Spojených štátov amerických (USA) a postupne aj ďalších štátov sveta (India, Pakistan, Belgicko, Nórsko, Poľsko, Rumunsko ai.).
V porovnaní s predchádzajúcimi typmi F-15 či F-111 má lietadlo F-16 nižšiu hmotnosť, je lacnejšie, no jeho sila a bojové schopnosti ostávajú porovnateľné. Výhodou lietadla F-16 je jeho obratnosť a bojový akčný rádius (vzdialenosť potrebná pre prílet na miesto boja, súboj a návrat), v čom prevyšuje všetky porovnateľné stroje s výnimkou stíhačky Mig-29. Stíhačka F-16 znesie preťaženie až 9 G pri plnej palivovej nádrži, čím prekonáva spôsobilosť iných existujúcich lietadiel.
Požiadavky na novú ľahkú stíhačku vzišli už počas vojny vo Vietname. Zdôrazňovali potrebu stroja s hmotnosťou do 9100 kg, s dobrým polomerom zatáčania, s lepším zrýchlením a doletom. Lietadlo malo byť optimalizované pre boj pri rýchlosti Mach 0,6-1,6 vo výškach 9100-12.000 m. Spoločnosť General Dynamics predstavila 13. decembra 1973 prototyp s označením YF-16. Prvý let 2. februára 1974 trval 90 minút, lietadlo dosiahlo rýchlosť 740,8 km/h a výšku 9144 m.
Stíhačka F-16 bola niekoľkokrát modernizovaná, jednotlivé modely sa líšia predovšetkým technickým vybavením.
"Verzia F-16V vzlietla prvýkrát 16. októbra 2015 a jej konštruktéri stavajú na dlhoročných operačných skúsenostiach z predchádzajúcich verzií F-16, ktorých bolo dodnes vyrobených viac ako 4500 kusov. Tieto stíhačky sa výborne osvedčili vo vojne v Perzskom zálive, v bývalej Juhoslávii, ale aj v izraelsko-libanonskom konflikte. F-16V čerpá z týchto bojových skúseností a zároveň prináša nové technológie, akými sú vylepšený radarový systém alebo pokročilá letecká výzbroj. Táto najnovšia generácia F-16 poskytuje pilotom lepšie situačné povedomie, ako mali posádky v predchádzajúcich verzií,“ píše o stíhačke leteckymagazin.sk.
Najnovšie modely F-16 V Block 70/72 kombinujú rozšírené schopnosti a vylepšenia predovšetkým v oblasti výzbroje, počítačových, navigačných a radarových systémov. Stíhačky sú vybavené palubnými rádiolokátormi AN/APG-83, čo je radar s aktívnym elektronickým skenovaním, ktorý prináša pilotom lepšie situačné povedomie, flexibilitu a rýchlejšie zameranie cieľa za každého počasia. Je schopný sledovať viac než 20 rôznych cieľov súčasne, mapuje terén vo vysokom rozlíšení a je tri- až päťkrát spoľahlivejší ako staršie radary.
"Stroje, ktoré boli schválené Slovensku, by mali byť poháňané motorom General Electric F110 alebo Pratt & Whitney F100, v závislosti od toho, či pôjde o Block 70 alebo Block 72," uvádza leteckymagazin.sk.
Podľa technických údajov majú stíhačky F-16 rozpätie krídel cca 10 metrov, dĺžka stroja dosahuje 15 metrov, jeho rýchlosť sa pohybuje od 1470 po 2100 km/h. Akčný rádius je 550 km, preletový dolet 4220 km a dostup do výšky viac než 15.000 metrov.
Premiér uviedol, že ponuka vlády USA bola vyhodnotená ako ekonomicky najvýhodnejšie a technicky najlepšie riešenie. Z hľadiska nákladovosti počas celého viac ako 30-ročného životného cyklu stíhačiek je podľa Pellegriniho o osem percent lacnejšia ako ponuka vlády Švédska na stíhacie stroje JAS-39 C/D Gripen. Premiér bol pritom prekvapený tým, ako blízko boli k sebe obe ponuky.
"Ponuky sú veľmi konkurencieschopné a som veľmi rád, že rozhodnutie vlády nemuselo byť motivované len geopolitickými momentmi alebo výrazne lepšími technickými parametrami, ale že bolo fakt ovplyvnené aj ekonomickou výhodnosťou samotnej kúpy," prezentoval. Pripomenul pritom, že ministerstvo obrany bude do roku 2024 disponovať celkovou sumou 11,6 miliardy eur určenou na modernizáciu armády a udržanie jej spôsobilostí, z ktorej časť pôjde na obnovu stíhacieho letectva.
"Touto transakciou sme dostali naozaj vynikajúcu cenu, dokonca z celého životného cyklu, ktorý predpokladáme, že bude dlhší ako 30 rokov, vyplýva o osem percent nižšia nákladovosť oproti 30-ročnej prevádzke švédskych strojov. Dostaneme najkvalitnejšie lietadlá s najmodernejšími prvkami avioniky piatej generácie, budeme mať väčšiu interoperabilitu s jednotkami NATO a hlavne dostaneme aj veľmi komplexný, kvalitný, ale veľmi lacný výcvik našich pilotov, ktorých budeme potrebovať minimálne 22," zhodnotil Pellegrini.
Predseda vlády odmietol spájanie rozhodnutia vlády kúpiť americké stroje so snahou predĺžiť prevádzku ruských stíhačiek MiG-29. Minister obrany Peter Gajdoš dostal úlohu, aby do 15. novembra tohto roka predložil alternatívy, ako zabezpečiť ochranu vzdušného priestoru do času dodania amerických strojov. Má pritom preveriť aj možnosť dočasného využitia stíhacieho letectva niektorého zo susedných štátov. Do uznesenia vláda vložila i druhú podmienku, podľa ktorej je minister obrany oprávnený podpísať zmluvu s vládou USA až potom, ako dostane súhlas ministra financií.
"Lietadlo F-16 má omnoho väčší bojový potenciál, jeho schopnosti sú väčšie a myslím si, že to rozhodnutie, ktoré bolo prijaté, je správne, je podložené číslami," ocenil veliteľ Vzdušných síl Ozbrojených síl SR Ľubomír Svoboda. Podľa ministra obrany rezort posudzoval aj alternatívu, že by Slovensko nemalo stíhačky a ochranu jeho vzdušného priestoru by zabezpečoval iný štát. "Čo sa týka použitia lietadiel F-16, je tam aj zabezpečenie podpory pozemných síl a v súčasnom období v Ozbrojených silách SR túto podporu nemáme a stíhačky F-16 toto dokážu zabezpečiť, kým pri stíhačkách Gripen by bolo potrebné zabezpečiť integráciu softvéru vrátanie prebíjania rakiet," vysvetlil.
Minister financií Peter Kažimír (Smer-SD) charakterizoval, že vláda sa priklonila k riešeniu, ktoré je ekonomicky efektívnejšie a ekonomicky výhodnejšie. "Pre mňa je veľmi podstatné, že ide o vzťah vláda – vláda, žiadni sprostredkovatelia," vyzdvihol. Podľa Kažimíra teraz budú nasledovať rokovania o finančných podmienkach splátkového nákupu s americkou stranou, pričom sa jeho rezort bude snažiť o maximalizáciu pozitívnych efektov a vyhnúť sa riziku kurzového posunu.
Popis lietadla F-16
F-16 Fighting Falcon je viacúčelové jednomotorové stíhacie lietadlo s veľkou obratnosťou, určené na letecké súboje a útoky na pozemné ciele. Nahradilo staršie typy lietadiel F-4 Phantom II, prípadne F-104 Starfighter. Lietadlo začala v roku 1973 vyrábať spoločnosť General Dynamics, ktorú medzitým kúpil koncern Lochkeed Martin.
Prvý skúšobný let stíhačky F-16 sa uskutočnil 2. februára 1974. Od roku 1978 je súčasťou výzbroje Spojených štátov amerických (USA) a postupne aj ďalších štátov sveta (India, Pakistan, Belgicko, Nórsko, Poľsko, Rumunsko ai.).
V porovnaní s predchádzajúcimi typmi F-15 či F-111 má lietadlo F-16 nižšiu hmotnosť, je lacnejšie, no jeho sila a bojové schopnosti ostávajú porovnateľné. Výhodou lietadla F-16 je jeho obratnosť a bojový akčný rádius (vzdialenosť potrebná pre prílet na miesto boja, súboj a návrat), v čom prevyšuje všetky porovnateľné stroje s výnimkou stíhačky Mig-29. Stíhačka F-16 znesie preťaženie až 9 G pri plnej palivovej nádrži, čím prekonáva spôsobilosť iných existujúcich lietadiel.
Požiadavky na novú ľahkú stíhačku vzišli už počas vojny vo Vietname. Zdôrazňovali potrebu stroja s hmotnosťou do 9100 kg, s dobrým polomerom zatáčania, s lepším zrýchlením a doletom. Lietadlo malo byť optimalizované pre boj pri rýchlosti Mach 0,6-1,6 vo výškach 9100-12.000 m. Spoločnosť General Dynamics predstavila 13. decembra 1973 prototyp s označením YF-16. Prvý let 2. februára 1974 trval 90 minút, lietadlo dosiahlo rýchlosť 740,8 km/h a výšku 9144 m.
Stíhačka F-16 bola niekoľkokrát modernizovaná, jednotlivé modely sa líšia predovšetkým technickým vybavením.
"Verzia F-16V vzlietla prvýkrát 16. októbra 2015 a jej konštruktéri stavajú na dlhoročných operačných skúsenostiach z predchádzajúcich verzií F-16, ktorých bolo dodnes vyrobených viac ako 4500 kusov. Tieto stíhačky sa výborne osvedčili vo vojne v Perzskom zálive, v bývalej Juhoslávii, ale aj v izraelsko-libanonskom konflikte. F-16V čerpá z týchto bojových skúseností a zároveň prináša nové technológie, akými sú vylepšený radarový systém alebo pokročilá letecká výzbroj. Táto najnovšia generácia F-16 poskytuje pilotom lepšie situačné povedomie, ako mali posádky v predchádzajúcich verzií,“ píše o stíhačke leteckymagazin.sk.
Najnovšie modely F-16 V Block 70/72 kombinujú rozšírené schopnosti a vylepšenia predovšetkým v oblasti výzbroje, počítačových, navigačných a radarových systémov. Stíhačky sú vybavené palubnými rádiolokátormi AN/APG-83, čo je radar s aktívnym elektronickým skenovaním, ktorý prináša pilotom lepšie situačné povedomie, flexibilitu a rýchlejšie zameranie cieľa za každého počasia. Je schopný sledovať viac než 20 rôznych cieľov súčasne, mapuje terén vo vysokom rozlíšení a je tri- až päťkrát spoľahlivejší ako staršie radary.
"Stroje, ktoré boli schválené Slovensku, by mali byť poháňané motorom General Electric F110 alebo Pratt & Whitney F100, v závislosti od toho, či pôjde o Block 70 alebo Block 72," uvádza leteckymagazin.sk.
Podľa technických údajov majú stíhačky F-16 rozpätie krídel cca 10 metrov, dĺžka stroja dosahuje 15 metrov, jeho rýchlosť sa pohybuje od 1470 po 2100 km/h. Akčný rádius je 550 km, preletový dolet 4220 km a dostup do výšky viac než 15.000 metrov.