Stredoeurópsky letný čas bude trvať od 27. marca do 29. októbra 2016.
Autor TASR
Bratislava 26. marca (TASR) - Od nedele 27. marca 2016 začne na území Slovenska opäť platiť stredoeurópsky letný čas (SELČ). Ručičky hodiniek si bude treba posunúť o druhej hodine stredoeurópskeho času (SEČ) na tretiu hodinu letného času (SELČ). Znamená to, že ľudia si pospia o hodinu kratšie. Stredoeurópsky letný čas bude trvať od 27. marca do 29. októbra 2016. V nedeľu 30. októbra 2016 sa Slovensko opäť vráti k stredoeurópskemu času.
O zavedení letného času na území SR rozhodla vláda svojím nariadením z 1. februára 2012 podľa § 1 zákona č. 54/1946 Zb. na roky 2012 až 2016. Týmto nariadením prebralo Slovensko právne záväzné akty Európskej únie.
Myšlienka zmeniť čas tak, aby sa ušetrilo denné svetlo (daylight-saving time), sa prvýkrát objavila v roku 1784 v článku amerického spisovateľa, štátnika, osvietenského mysliteľa, vynálezcu a fyzika Benjamina Franklina (1706-1790). Prvý vážny návrh na zavedenie letného času podal londýnsky staviteľ William Willet roku 1907 v eseji The Waste of Daylight (doslovný preklad: Mrhanie denným svetlom).
V súčasnosti sa letný čas platný v stredoeurópskom priestore odkláňa od koordinovaného svetového času (UTC), nazývaného aj greenwichský stredný čas (GMT - Greenwich Mean Time), o dve hodiny, v období od októbra do marca sa táto oblasť vracia k svojmu pôvodnému stredoeurópskemu času, odklonenému od UTC o hodinu dopredu.
Na území súčasnej Slovenskej republiky (SR) sa letný a tzv. zimný čas zaviedol prvýkrát v priebehu 1. svetovej vojny v rokoch 1915 a 1916, potom v rokoch 1940 až 1949. Od roku 1979 sa SELČ uplatňoval každý rok. Až do roku 1995 trval SELČ šesť mesiacov. Od roku 1996, keď sa dĺžka SELČ na Slovensku zosúladila so smernicami Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie, trvá SELČ sedem mesiacov.
Zmenu času využíva väčšina členských štátov Európskej únie i niektoré štáty USA. So zmenou času mali skúsenosti napríklad aj obyvatelia Ruskej federácie i ďalších štátov sveta. Pôvodnou myšlienkou pri zavádzaní letného času bolo ušetriť elektrickú energiu a lepšie využiť prirodzené denné svetlo. Kritici posúvania hodinových ručičiek už niekoľko rokov tvrdia, že úspora energie je minimálna, letný čas mnohým ľuďom narúša biorytmus a podpisuje sa pod zdravotné problémy.
Zmena času pôsobí na ľudí individuálne. Odporcovia posunu hodinových ručičiek konštatujú, že striedanie letného a stredoeurópskeho času vyvoláva u niektorých ľudí psychické poruchy, depresie a únavu. Zmenu biorytmu cítia údajne aj domáce zvieratá. Podľa psychológov možno tieto problémy zvládnuť už v priebehu niekoľkých dní vhodne zvoleným relaxom a odpočinkom.
Zmena na letný čas zastihne na trase päť vlakov ZSSK
Zmena stredoeurópskeho času (SEČ) na letný čas v nedeľu 27. marca nadránom ovplyvní na slovenskom území jazdu piatich diaľkových vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Uvedené spoje zastihne zmena času na časti ich trasy, vlaky pôjdu zmeškané. Zmena času sa realizuje v noci zo soboty 26. marca na nedeľu 27. marca 2016, kedy sa hodiny posunú z 2.00 h SEČ na 3.00 h letného času. Uvedené vlaky tak prídu do konečnej stanice o hodinu „neskôr“.
O zavedení letného času na území SR rozhodla vláda svojím nariadením z 1. februára 2012 podľa § 1 zákona č. 54/1946 Zb. na roky 2012 až 2016. Týmto nariadením prebralo Slovensko právne záväzné akty Európskej únie.
Myšlienka zmeniť čas tak, aby sa ušetrilo denné svetlo (daylight-saving time), sa prvýkrát objavila v roku 1784 v článku amerického spisovateľa, štátnika, osvietenského mysliteľa, vynálezcu a fyzika Benjamina Franklina (1706-1790). Prvý vážny návrh na zavedenie letného času podal londýnsky staviteľ William Willet roku 1907 v eseji The Waste of Daylight (doslovný preklad: Mrhanie denným svetlom).
V súčasnosti sa letný čas platný v stredoeurópskom priestore odkláňa od koordinovaného svetového času (UTC), nazývaného aj greenwichský stredný čas (GMT - Greenwich Mean Time), o dve hodiny, v období od októbra do marca sa táto oblasť vracia k svojmu pôvodnému stredoeurópskemu času, odklonenému od UTC o hodinu dopredu.
Na území súčasnej Slovenskej republiky (SR) sa letný a tzv. zimný čas zaviedol prvýkrát v priebehu 1. svetovej vojny v rokoch 1915 a 1916, potom v rokoch 1940 až 1949. Od roku 1979 sa SELČ uplatňoval každý rok. Až do roku 1995 trval SELČ šesť mesiacov. Od roku 1996, keď sa dĺžka SELČ na Slovensku zosúladila so smernicami Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie, trvá SELČ sedem mesiacov.
Zmenu času využíva väčšina členských štátov Európskej únie i niektoré štáty USA. So zmenou času mali skúsenosti napríklad aj obyvatelia Ruskej federácie i ďalších štátov sveta. Pôvodnou myšlienkou pri zavádzaní letného času bolo ušetriť elektrickú energiu a lepšie využiť prirodzené denné svetlo. Kritici posúvania hodinových ručičiek už niekoľko rokov tvrdia, že úspora energie je minimálna, letný čas mnohým ľuďom narúša biorytmus a podpisuje sa pod zdravotné problémy.
Zmena času pôsobí na ľudí individuálne. Odporcovia posunu hodinových ručičiek konštatujú, že striedanie letného a stredoeurópskeho času vyvoláva u niektorých ľudí psychické poruchy, depresie a únavu. Zmenu biorytmu cítia údajne aj domáce zvieratá. Podľa psychológov možno tieto problémy zvládnuť už v priebehu niekoľkých dní vhodne zvoleným relaxom a odpočinkom.
Zmena na letný čas zastihne na trase päť vlakov ZSSK
Zmena stredoeurópskeho času (SEČ) na letný čas v nedeľu 27. marca nadránom ovplyvní na slovenskom území jazdu piatich diaľkových vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Uvedené spoje zastihne zmena času na časti ich trasy, vlaky pôjdu zmeškané. Zmena času sa realizuje v noci zo soboty 26. marca na nedeľu 27. marca 2016, kedy sa hodiny posunú z 2.00 h SEČ na 3.00 h letného času. Uvedené vlaky tak prídu do konečnej stanice o hodinu „neskôr“.
Dotknuté nočné vlaky na slovenskom území:
R 1614 Zemplín
Humenné 21.37 h - Košice 23.34 h - Žilina 3.01 h - Bratislavy hl. st. 6.05 h - Bratislavy N. M. 6.56 h
Vlak v úseku trasy od Humenného po Liptovský Mikuláš ide podľa cestovného poriadku. Na úseku od Ružomberka do Bratislavy hlavnej stanice pôjde zmeškaný o 60 minút (dotkne sa odchodov zo staníc: Ružomberok, Kraľovany, Vrútky, Žilina, Púchov, Trenčianska Teplá, Trenčín, Nové Mesto n. Váhom, Piešťany, Leopoldov, Trnava, Bratislava-Vinohrady, príchod Bratislava hl. stanica). Zo stanice BA hl. stanica do stanice Bratislava-Nové Mesto pôjde spoj zmeškaný o 30 minút.
R 442 Bohemia
Humenné 19.46 h - Košice 22.08 h - Žilina 1.34 h - Praha 7.39 h Vlak v úseku od Čadce do Prahy pôjde zmeškaný o 60 minút (na slovenskom území je dotknutý odchod zo stanice Čadca – meškanie 60 minút).
R 443 Bohemia
Praha 23.09 h - Žilina 5.16 h - Košice 9.01 h - Humenné 10.33 h Vlak po celej trase na slovenskom území pôjde zmeškaný o 60 minút (dotknuté odchody zo staníc Čadca, Kysucké Nové Mesto, Žilina, Vrútky, Kraľovany, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad-Tatry, Spišská N. Ves, Margecany, Kysak, Košice).
Na úseku od Košíc do Humenného pôjde zmeškaný do 30 minút (dotknuté odchody zo staníc Košice, Trebišov, Bánovce nad Ondavou, Michalovce, Strážske, príchod do Humenného).
R 445 Slovakia
Praha 22.00 h - Žilina 4.35 h - Košice 7.41 h
Vlak po celej trase na slovenskom území pôjde zmeškaný o 60 minút (dotknuté odchody zo staníc Žilina, Vrútky, Kraľovany, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad-Tatry, Spišská N. Ves, Kysak, Košice).
EN 477 Metropol
Berlín 18.14 h - Budapešť 8.37 h
Po celej trase cez slovenské územie pôjde s 60 minútovým meškaním (podľa cestovného poriadku Kúty 4.55 h – Bratislava 5.48 h - Nové Zámky 6.44 h – Štúrovo 7.13 h).
Ďalšie medzinárodné diaľkové vlaky, ktoré sú dotknuté mimo územia SR.
R 444 Slovakia
Košice 20.20 h – Žilina 0.05 h - Praha 6.38 h
Po slovenskom území ide podľa CP, meškanie 60 minút bude mať na úseku od Bohumína do Prahy.
EN 476 Metropol
Budapešť 20.05 h - Berlín 9.11 h
Cez slovenské územie pôjde podľa cestovného poriadku/ Štúrovo 21.24 h - Nové Zámky 21.52 h – Bratislava 23.01 h – Kúty 23.43 h. Meškanie do 60 minút bude mať na úseku od Pardubíc do Prahy/ Berlína.
R 1614 Zemplín
Humenné 21.37 h - Košice 23.34 h - Žilina 3.01 h - Bratislavy hl. st. 6.05 h - Bratislavy N. M. 6.56 h
Vlak v úseku trasy od Humenného po Liptovský Mikuláš ide podľa cestovného poriadku. Na úseku od Ružomberka do Bratislavy hlavnej stanice pôjde zmeškaný o 60 minút (dotkne sa odchodov zo staníc: Ružomberok, Kraľovany, Vrútky, Žilina, Púchov, Trenčianska Teplá, Trenčín, Nové Mesto n. Váhom, Piešťany, Leopoldov, Trnava, Bratislava-Vinohrady, príchod Bratislava hl. stanica). Zo stanice BA hl. stanica do stanice Bratislava-Nové Mesto pôjde spoj zmeškaný o 30 minút.
R 442 Bohemia
Humenné 19.46 h - Košice 22.08 h - Žilina 1.34 h - Praha 7.39 h Vlak v úseku od Čadce do Prahy pôjde zmeškaný o 60 minút (na slovenskom území je dotknutý odchod zo stanice Čadca – meškanie 60 minút).
R 443 Bohemia
Praha 23.09 h - Žilina 5.16 h - Košice 9.01 h - Humenné 10.33 h Vlak po celej trase na slovenskom území pôjde zmeškaný o 60 minút (dotknuté odchody zo staníc Čadca, Kysucké Nové Mesto, Žilina, Vrútky, Kraľovany, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad-Tatry, Spišská N. Ves, Margecany, Kysak, Košice).
Na úseku od Košíc do Humenného pôjde zmeškaný do 30 minút (dotknuté odchody zo staníc Košice, Trebišov, Bánovce nad Ondavou, Michalovce, Strážske, príchod do Humenného).
R 445 Slovakia
Praha 22.00 h - Žilina 4.35 h - Košice 7.41 h
Vlak po celej trase na slovenskom území pôjde zmeškaný o 60 minút (dotknuté odchody zo staníc Žilina, Vrútky, Kraľovany, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad-Tatry, Spišská N. Ves, Kysak, Košice).
EN 477 Metropol
Berlín 18.14 h - Budapešť 8.37 h
Po celej trase cez slovenské územie pôjde s 60 minútovým meškaním (podľa cestovného poriadku Kúty 4.55 h – Bratislava 5.48 h - Nové Zámky 6.44 h – Štúrovo 7.13 h).
Ďalšie medzinárodné diaľkové vlaky, ktoré sú dotknuté mimo územia SR.
R 444 Slovakia
Košice 20.20 h – Žilina 0.05 h - Praha 6.38 h
Po slovenskom území ide podľa CP, meškanie 60 minút bude mať na úseku od Bohumína do Prahy.
EN 476 Metropol
Budapešť 20.05 h - Berlín 9.11 h
Cez slovenské územie pôjde podľa cestovného poriadku/ Štúrovo 21.24 h - Nové Zámky 21.52 h – Bratislava 23.01 h – Kúty 23.43 h. Meškanie do 60 minút bude mať na úseku od Pardubíc do Prahy/ Berlína.