![Na popularizáciu vedy pôjde z eurofondov takmer 15 miliónov eur](https://www3.teraz.sk/usercontent/photos/d/d/b/4-ddbdcb62abaec5072cf02a8c9f4f914cd8e87fe9.jpg)
Slovensko má problém držať krok s krajinami OECD v podiele počtu vedcov a hlavne zabrániť úniku mozgov do zahraničia.
„Slovensko má problém držať krok s krajinami OECD v podiele počtu vedcov a hlavne zabrániť úniku mozgov do zahraničia, pričom aj v našich podmienkach dosahujú niektorí vedci výsledky porovnateľné so svetovou špičkou," vysvetlil dôvody a potreby popularizácie vedy riaditeľ CVTI SR Ján Turňa. Rozvoj a podpora vedy patrí podľa neho k pilierom znalostnej ekonomiky. "Aj preto sme radi, že sa nám podarilo využiť európske zdroje na tento cieľ, aby sme slovenskú vedu a vedcov atraktívne predstavili širokej verejnosti a motivovali hlavne mladých ľudí študovať niektorú perspektívnu vednú disciplínu,“ dodal.
Projekt pozostáva z dvoch hlavných aktivít, a to vybudovania Centra vedy ako zážitkového vedeckého parku s cieľom zvýšiť záujem ľudí o vedu pomocou interaktívnych expozícií, atraktívnou formou motivovať na štúdium technických odborov a prírodných vied, prezentovať slovenský priemysel a súčasný slovenský výskum. Centrum vedy bude dostupné všetkým návštevníkom bezplatne sedem dní v týždni. Celkové náklady súvisiace s jeho vybudovaním a prevádzkou predstavujú sumu takmer päť miliónov eur s DPH.
Ďalšou aktivitou má byť organizovanie rôznych popularizačno-odborných aktivít, ako nový vedecký filmový festival, zavedenie Národnej ceny za vedu a techniku, podpora jestvujúcich podujatí, akými sú Noc výskumníkov či Cena SAV, dni otvorených dverí a popularizačných činností jednotlivých ústavov univerzít a vedeckých inštitúcií a ďalších. Okrem toho by sa mali tlačiť a distribuovať vedecko-popularizačné publikácie, prezentovať úspešné príklady vedeckej činnosti a aplikácie vedeckých poznatkov v praxi, vyrábať audiovizuálne diela a televízne a rozhlasové spoty, online aplikácie a hry určené pre počítače, tablety, mobilné telefóny či smartfóny, vytvoriť profily na sociálnych sieťach ako Facebook, Twitter, Linkedln, Youtube, ktorých výstupy budú prezentované v médiách. Na organizovanie uvedených aktivít je naplánovaných takmer 3,5 milióna eur s DPH.
V rozpočte sú vyčlenené ročne dva milióny eur aj na spoluprácu s médiami. Projekt bude prebiehať necelé tri roky.